המפגש עם האחות שהצילה חיים מרחוק

מפגש מרגש בין בני משפחה שכולם החלימו מקורונה לבין אחות כללית שעירונתה הצילה את חיי אבי המשפחה לאחר שעל אף שתוצאות סטורציה תקינות התעורר אצלה חשד שמצבו מדרדר

במפגש שנערך אמנם  במסכות וללא חיבוקים ונשיקות, אך היה מרגש ביותר הודו בני משפחה שכולם חלו בקורונה לצוות כללית במחלקת הקורונה בקהילה שליווה אותם במהלך השבועות הארוכים בהם התמודדו עם הקורונה, בעיקר לאחות ניהל ח'טיב מצוות חמ"ל הקורונה של כללית שערונתה הביאה לאישפוזו הדחוף של האב והצילה, ככל הנראה, את חייו.

מספרת ניהל: "בתחילת מרץ הצטרפתי לצוות חמ"ל קורונה שהקימה כללית בבניין ההנהלה בחיפה. במשמרת הראשונה קיבלתי רשימה של מטופלים מאומתים בבדיקה חיובית. התקשרתי לאבי המשפחה ששבה מחופשה מחו"ל, בעניינו התקבלה תשובה חיובית. השיחה נועדה לנטר את המדדים השונים שמתקבלים בבדיקה עצמית שעורך כל מבודד ומאושפז בית, לשאול לשלומו ולהדריך איך לשמור על כללי הבידוד בבית, בעיקר נוכח העובדה שעדיין לא הגיעו תשובות באשר לשאר בני המשפחה והיה חשוב להגן על מי שאולי לא נדבק.  

המטופל דיווח לי על תוצאות המדידה במד הסטורציה לבחינת רמת החמצן בדם שנמסר לו והרמה היתה תקינה 94%, החום תקין, כך שלכאורה לא היה כל ממצא חריג . לפי הפרוטוקול, כל מה שנותר הוא לשוב ולדבר אתו בערב. אולם, משהו באופן שדיבר עורר בי דאגה. כאחות ביום יום, אני מיומנת באבחון מצב החולה על ידי הסתכלות והתרשמות מקרוב. אולם בתנאים של שיחה טלפונית לא היה באפשרותי לבצע אומדן הסתכלות ולהתרשם מהשימוש של המטופל בשרירי עזר לנשימה, לבחון את צבע הריריות וסימנים נוספים כדי להבין אם הוא במצוקה או לא. הייתי מוטרדת ולכן, על אף שהמטופל אמר שהכל בסדר, התקשרתי אליו בשנית  ביקשתי שיבצע בדיקת סטורציה חוזרת שהייתה גם הפעם תקינה, ברמה של 92-91, אך תדירות רטט הקול והרעד שקלטתי במהלך שיחתי עימו גרמו לי להתקשר מייד לד"ר ראיד עוביד, רופא החמ"ל ולדווח לו על המקרה. 

ד"ר עוביד מיהר ליצור קשר עם המטופל ואכן זיהה מאופן דיבורו כי הוא מפתח מצוקה נשימתית. הרופא הזעיק הזמין נט"ן והמטופל הועבר לאשפוז. מסתבר שצדקנו, כי מצבו הדרדר במהירות ולמחרת כבר היה צורך בהנשמה. בבית החולים ציינו כי הגעתו המהירה לאישפוז היא שהצילה את חייו.

זו הייתה עבורי חווית ניטור וטיפול שונה מאד, בה נאלצתי לקחת החלטות על סמך אינטואיציה ותחושת בטן של אחות, לפעול מרחוק לקבל החלטות על מנת לשמור על חיי מטופל. הוא היה מטופל הקורונה הראשון שלי ואותו לא אשכח בחיים! לכן, זה מרגש כפליים לפגוש בו ובמשפחה לאחר שכולם החלימו. הצטערתי לשמוע שהסבתא הקשישה נפטרה במהלך התקופה כתוצאה מסיכוני הקורונה.

במהלך כל התקופה ליוותה ניהל את בני המשפחה שמחופשה מהנה נפלו למציאות קשה של חשש לחיי האב והסבתא ולתחלואה של כל בני המשפחה: הורים וארבע בנות. "השתדלנו אני וחברי לצוות החמ"ל, יחד עם העובדות הסוציאליות לתת תמיכה נפשית למשפחה שנקלעה, מעבר לבעיה הרפואית גם למשבר קשה. נמנע מהבנות והאם, אשר בהמשך אובחנו גם הן כחולות, להיות לצד האב המונשם בבית החולים ולתמוך בו בשעות הקשות, לחבק ולחזק בחום ואהבה. אם לא די בכך, הרי לאחר יומיים החמיר גם מצב האם והיא אושפזה בשל קוצר נשימה, מצב שהבהיל מאד את הבנות הצעירות שנותרו בבית."

בני המשפחה מספרים בהערכה כיצד ד"ר ראיד המשיך לעקוב ולהתעניין בשלומם גם בעת האישפוז, כשהוא מתעדכן מול מחלקת הקורונה שם והאחות ניהל נמצאה עימם בקשר רצוף, עוקבת אחר מצבן הבריאותי של הבנות ובעיקר דואגת להרגיען, להפחית לחץ חרדה. האם שבה לבית ולבנותיה ולאחר כשבועיים. בהמשך, שמחה ניהל להתבשר שאבי המשפחה נגמל מהנשמה, מצבו התייצב והשתפר.

השבוע, לאחר שששב הביתה וכל בני המשפחה החלימו ולכולם תוצאות בדיקות חוזרות שליליות, יזמה  האחות למפגש עם בני המשפחה. זה היה מרגש להכיר מקרוב את בני המשפחה שטיפלה בה מרחוק ואף הצילה את חיי האב. בני המשפחה הודו לה ולרופא מעומק לב על טיפול מקצועי ומסור במיוחד.

במחלקת הקורונה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי טופלו ועדין מטופלים למעלה מ 500 חולי קורונה שאושפזו בבית או בבתי מלון. כמות מאושפזים העולה על סך מאושפזי הקורונה בכל בתי החולים בחיפה והצפון. כל אחד מהם לווה מרחוק ונוטר לפחות פעמיים ביום על ידי צוות רב מקצועי של כללית.

רצ"ב צילום: דוברות כללית

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.