החברה להגנת הטבע בפניה לעיריית חיפה: "הזיהום המתמשך בנחל סעדיה הנגרם מתשטיפי 'הר הזבל' מונע מהציבור הנאה ממשאב טבע איכותי. יש לפעול לקידומם של פתרונות ניקוז שיפסיקו את המראות הללו"

* הפניה מגיעה בעקבות זיהום שנגרם בנחל ותועד לפני חודשיים ע"י מתנדב של קהילת חיפה והסביבה בחברה להגנת הטבע. "יש לפעול לקידומה של התכנית להסדרתו של הנחל באופן שהציבור יוכל ליהנות ממשאב טבע איכותי זה, לו יש ביקוש רב במפרץ חיפה הצפוף והמתועש", טוענים בחברה להגנת הטבע *
נחל סעדיה
קרדיט צילום: קהילת חיפה והסביבה בחברה להגנת הטבע‏

נחל סעדיה, אחד מיובליו של הקישון, הוא אחד מאוצרותיה הטבעיים של חיפה – נחל איתן הניזון ממימיו של עין סעדיה ומעיינות קטנים יותר, לאורכו של שבר יגור בין צומת הקריות ל"הזרע". הנחל, גדותיו ושטחי אחו לחים סביבו מקיימים מערכות אקולוגיות איכותיות ועתירות מיני חי וצומח. בעבר נפגעו עין סעדיה ונחל סעדיה עד כדי התייבשות מוחלטת של עין סעדיה בשנת 2010. בשנים האחרונות, הנחל חזר לאיתנו והוא שופע מים זכים מן המעיין. בשבוע שעבר (יום רביעי, 2.1.2019) סייר לאורך הנחל מתנדב של קהילת חיפה והסביבה בחברה להגנת הטבע המשרת בשנת שירות לפני גיוס לצה"ל, ולנגד עיניו נגלו מים בצבע כתום, הנחשב חריג במיוחד, וריחות של גופרית נישאו באוויר.

המתנדב צילם כמה תמונות, העבירם הלאה ובעקבות כך שלחה החברה להגנת הטבע (יום ראשון, 6.1.19) מכתב לראש העיר חיפה ד"ר עינת קליש-רותם ולגורמים נוספים, ביניהם מהנדס העיר חיפה האדריכל אריאל ווטרמן, ראש מנהל התפעול בעיריית חיפהדוד לוריא, יו"ר ועדת איכות סביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר הוועדה המקומית חיפה לתכנון ובנייה מיכאל (מיכי) הלפר, מנכ"ל רשות נחל הקישון שרון נסים, בו נאמר כי "החברה להגנת הטבע קוראת לעיריית חיפה לקחת אחריות על הנחל האיכותי הזורם בשטחה ולפעול לקידומם של פתרונות ניקוז שיפסיקו את המראות הללו של הנחל המזוהם. כמו כן, יש לפעול לקידומה של התכנית להסדרתו של הנחל באופן שהציבור יוכל ליהנות ממשאב טבע איכותי זה, לו יש ביקוש רב במפרץ חיפה הצפוף והמתועש".

נחל סעדיה מושפע זה שנים מפגיעה קשה ומתמשכת במימיו כתוצאה מקרבתו הפיסית ל"הר הזבל", אתר הטמנת הפסולת הישן של עיריית חיפה. הפגיעה בנחל מתרחשת בעיקר בחודשי החורף, בזמן הגשמים, כאשר הקרקע המזוהמת של ההר נשטפת בגשמים ותשטיפים אלו מתנקזים אל הנחל, ובהמשך אל נחל הקישון. ""מדובר בבעיה ידועה ומוכרת שחוזרת על עצמה, אך כמי שנכנסה לאחרונה לתפקיד אנו מבקשים מראש העיר לתת עליה את הדעת, כי אין לנו עוד אוצרות טבע כאלה בעיר. מהתייעצות עם אנשי מקצוע במשרד להגנת הסביבה וברשות נחל הקישון, עלה החשד כי מדובר בזיהום של מי הנחל", אומר אוהד שוורץ, מנהל קהילת חיפה והסביבה בחברה להגנת טבע.

"עירית חיפה הכירה בעבר בחשיבותו הנופית, האקולוגית, הסביבתית והחינוכית של נחל  סעדיה ובפוטנציאל שלו לציבור, ולאור זאת השקיעה, יחד עם גורמים נוספים, מאמצים בתכנונו ובקידומו של פארק נחל סעדיה. נוסף על כך העירייה השקיעה משאבים לא מבוטלים בפיתוחו ושיקומו הנופי של 'הר הזבל' הסמוך לנחל סעדיה", מסכם אמיר וינר, מתכנן סביבתי בקהילת חיפה, חדרה וסביבתן בחברה להגנת הטבע.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.