זריקת מרץ לפרויקט החשמול: הממשלה אישרה את מתווה האצת חשמול המסילות של רכבת ישראל

אישורו מהווה נדבך חשוב בקידום פרויקט חשמול המסילות של רכבת ישראל, ומהווה בסיס להאצה משמעותית של הפרויקט ולקיצור זמן הקמת קידום החישמול והשלמת הפרויקט.

מנכ"ל הרכבת: "המתווה הינו זריקת אנרגיה חיונית לפרויקט שרשם הישגים בחודשים האחרונים ובראשם הפעלת השירות בין ירושלים לת"א ההגנה ובחודש הקרוב עד לתחנת סבידור."

המתווה החדש אושר על ידי דירקטוריון הרכבת והממשלה, לאחר חודשים של משא ומתן, וכן בדיקת עומק של חברת בקרה חיצונית. המתווה מתבסס על ההסכם המקורי עם הקבלן הספרדי "סמי", שנוסף אליו פרק האצה המגדיר אבני דרך בפרויקט והאצות נדרשות שרק בגינן יבוצע תשלום המקורי, ותוספת בגין האצה. זאת כחלק מהשמת דגש על תפוקות במונחי הרחבת הרשת החשמלית.  

לפי המתווה, הקבלן המבצע "סמי" ימשיך לעבוד על כלל הקווים המיועדים לחשמול, תוך הגדלה משמעותית של כוח העבודה והצוותים הפועלים מטעמו ואף יוכל לגייס קבלני משנה מטעמו. בעבור זה יוגדל התשלום לקבלן בכ-500 מיליון שקלים – שישולמו לפי עמידה באבני דרך ולוחות זמנים המעוגנים בהסכם.

מתווה זה מגיע לאחר בחינת כל החלופות בפרויקט, ובכלל זה צמצום נפח העבודה של "סמי" לטובת קבלנים נוספים. לאחר בחינה מעמיקה ותקופה בה הושגו הישגים משמעותיים ובראשם השלמת החישמול עד ת"א ההגנה ומעבר, הוחלט להמשיך ולהתבסס על "סמי" כקבלן המוביל, תחת מתווה מעודכן המתייחס לפערים שהיו בו.

פרויקט החשמול הינו פרויקט החשוב ביותר של הרכבת, ומקדם כבר היום את הרכבת לעידן של אנרגיה נקיה יותר ורכבות חדשניות ומהירות יותר אשר מחליפות בהדרגה את צי הרכבות המופעל בעשורים האחרונים.

הפרויקט עבר טלטלות רבות בעשור האחרון אשר גרמו לדחיות של שנים בהשלמתו. מלאכת חשמול מסילה פעילה הינה מורכבת ומאתגרת, ודורשת הפסקות תנועה יזומות ופגיעה בשירות הקיים המביא לצמצום בהכנסות החברה.

אתגרים אלה מתחדדים על רקע המחסור החמור במסילות והתוואי המורכב והצפוף של פרוזדור איילון המנקז אליו תנועה של כ 80% מתנועת הרכבות ברשת.

מאז נכנס לתפקידו (יולי 19) מנכ"ל הרכבת החדש, מיכה מייקסנר, קיבל פרויקט החשמול זריקת מרץ והפך לפרויקט הדגל של הרכבת. הוחלפו מנהלים במנהלת החשמול, הוקצו זמנים ארוכים יותר לעבודה על המסילה, נוצרה מערכת אמון בין הרכבת לקבלן המבצע, ובעיקר הוסתו משאבים וכוח אדם לטובת קידום הפרויקט.

הודות לתמיכת שר התחבורה ולשיתוף הפעולה המצוין עם כל גורמי משרד התחבורה ותמיכה של משרד האוצר, הואץ מאוד הפרויקט, ונרשמו מספר הישגים בפרויקט, שעיקרם הפעלת השירות המהיר בין ירושלים לתל אביב בכ-32 דקות בלבד.

בשבועות הקרובים צפויות להסתיים העבודות לחישמול תוואי המסילה עד לתחנת ת"א סבידור מרכז, לקראת הפעלת השירות לנוסעים בחודשים הקרובים.

לצד זאת מתקדמות העבודות גם צפונה מסבידור ומתקרבות להרצליה וכן לטבעת השרון ורעננה.

כמו כן החלו העבודות לחישמול המסילה לאשקלון שם מוקם המתחם התפעולי החשמלי של הקרונועים החשמליים שהוזמנו מסימנס.

*מנכ"ל הרכבת, מיכאל (מיכה) מייקסנר* הביע סיפוק רב מההסכם והודה לכל השותפים בגיבושו: חברת "סמי", שר התחבורה ונציגי הממשלה במשרדי התחבורה ובאוצר.

לדבריו: "המתווה החדש הינו חיוני להעלאת הפרויקט על דרך חדשה וזריקת אנרגיה חיונית לקידומו והצלחתו. התקדמות בחשמול תאפשר לרכבת לשלב ציוד חדש שיחליף את צי הרכבות המיושן ומבוסס דיזל הפועל כיום, לשפר את רמת השירות, להגדיל את תדירות הרכבות ולצמצם את עלויות התחזוקה האנרגיה וזיהום האוויר."

קרדיט: דוברות רכבת ישראל

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.