החברה להגנת הטבע בפניה לוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובניה: "התועלת שבהקמת 'דניה הירוקה' אינה מצדיקה את הנזק שהיא תסב ואת פגיעתה בשטח הפתוח של הכרמל ובמדרונו של הגן הלאומי המוכרז נחל נדר"

* התכנית, שצפויה לעלות השבוע לדיון בוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובניה, מציעה הקמתה של שכונה חדשה של בתים פרטיים דו-משפחתיים. "ציפוף השטח הבנוי ואכלוס שטחים ומבנים נטושים בתוך העיר, צריך לקבל עדיפות על פני פיתוח של שטחים טבעיים בשיפולי העיר ", מסבירים בחברה להגנת הטבע *

תכנית "הוד הכרמל דניה הירוקה" שהוצגה ב-2017 בוועדה המחוזית חיפה לתכנון, נדחתה ולפני כמה חודשים נקלטה מחדש עם תיקונים והיא צפויה לעלות לדיון, מציעה הקמתה של שכונה חדשה של בתים פרטיים דו-משפחתיים המרחיבה את דניה על חשבון השטחים הטבעיים הערכיים הסמוכים. בחברה להגנת הטבע טוענים כי "מדובר בהמשך לשכונת יוקרה שמיועדת למעטים בלבד בעוד שהמחיר הסביבתי הוא יקר ופוגע בכלל, ובפרט במדרונו של נחל נדר – שטח טבעי איכותי המשמש את התושבים ומהווה חלק מן המעטפת הירוקה של העיר".

על פי אמיר וינר, מתכנן סביבתי בקהילת חיפה והסביבה בחברה להגנת הטבע, בניגוד לאמור בדברי ההסבר של התכנית, אין מדובר בשטח "כלוא", אלא בשטח פתוח, המחובר ברציפות לשטחי הגן הלאומי. "לטעמנו, פיתוח השכונה מחזק את מגמת הזחילה של חיפה לשוליים הטבעיים בעוד תרומתה העירונית מועטה. למרות שהשטח המוצע לפיתוח הוגדר בייעוד מוכלל למגורים בתכנית המתאר של חיפה, אנו סבורים כי יש לשמור את עתודות הקרקע הללו כחלק מן המעטפת הירוקה של העיר, המשמשת חיץ פתוח שנועד לצמצם את השפעות השוליים על שטחי הטבע הרגישים ולהכיל בתוכו פעילות אדם מתונה, תשתיות וחיץ אש משריפה", הוא אומר.

מהמכתב עולה, כי הנזקים שעלולים להיגרם מהקמת השכונה החדשה משמעותיים וחמורים –  החציבות יגרמו פצעים חריפים בנוף וידרשו קירות תומכים גבוהים ובולטים; קו הביוב בחלקה המערבי של השכונה עלול ליצור פגיעה נופית משמעותית בשל הצורך בחציבה; הגדלת האוכלוסייה בשכונה תוביל לריבוי כלי רכב, שכבר היום ישנם בשני צמתי היציאה מדניה. בחלה"ט מביעים חשש כי הקמת השכונה תצריך סלילה של כביש נוסף ליציאה מהשכונה על חשבון שטחים טבעיים נוספים; הפיתוח עלול לייצר דרדרת של עודפי עפר ופסולת בניין על המדרון של נחל נדר.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי אם למרות כל האמור, יוחלט על הפקדת התוכנית, יש לערוך בה שינויים שיאפשרו צמצום ככל הניתן של הפגיעה בערכי הטבע החיפאים החשובים והפחתה של הנזק שעלול להיגרם לשטחים הגובלים, ביניהם הגן הלאומי המוכרז פארק הכרמל. "ציפוף השטח הבנוי ואכלוס שטחים ומבנים נטושים בתוך העיר, צריך לקבל עדיפות על פיתוח של שטחים טבעיים בשיפולי העיר. פיתוח שגורם ל'זחילה עירונית', כמו הפרויקט הזה, צריך להיות במקום נמוך בסדר העדיפויות של ועדות התכנון", מסכם אוהד שוורץ, מנהל קהילת חיפה והסביבה בחברה להגנת טבע.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.