לראשונה: שוחררו לטבע בפארק רמת הנדיב שתי צביות שנולדו בעמק הצבאים בירושלים

צילום : רונן וטורי

עוברות לצפון: שתי צביות, שנולדו בפארק הטבע העירוני עמק הצבאים שבירושלים, השייך לעירייה ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, שוחררו לאחרונה לטבע ברמת הנדיב וחברו לאוכלוסיה המקומית, שכוללת עשרות רבות של צבאים, במבצע משותף בין פארק הטבע רמת הנדיב, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. אמיר ארנון, אחראי ממשק ושימור חיות בר ברמת הנדיב, מוסיף כי אוכלוסיית הצבאים ברמת הנדיב הצטמצמה בשנים האחרונות, וברצונם לאושש אותה ע"י הוספת צבאים, תוספת שגם "מרעננת" את המגוון הגנטי בפארק. "מדובר בצביות בנות כ-3 שנים שאינן מוחתמות, כלומר כאלו שלא רכשו התנהגויות שעשויות למנוע את שרידותן בטבע, ונחשבות בעלות יכולת השתלבות בקרב בני מינן. ככל הנראה, הצביות בהריון והן צפויות להמליט בכרמל במהלך חודשי האביב. לא בטוח שהשנה נספיק להעתיק עוד פרטים, אך בשנה הבאה נשמח להעביר עוד כמה. בזכות קולרי ה-GPS שעל הצביות, אנחנו יכולים לעקוב אחרי מצבן, וגם ללמוד על תהליך האיקלום של צבאים שמשוחררים לטבע", הוא אומר.

בחברה להגנת הטבע מציינים כי הצביות התמקמו בשטח איכותי, שנמצא ככל הנראה בלב נחלה של זכר מקומי מוצלח, והם הועברו רק לאחר שנמצאו בריאות וכשירות להעברה ע"י וטרינר רשות הטבע והגנים, רוני קינג. "זהו אירוע משמח מאוד עבורנו, שכן הצבי הישראלי נמצא בסכנת הכחדה בכל רחבי הארץ והריבוי הטבעי אצלנו בפארק מעיד על כך שבניהול נכון, הוא יכול לשגשג ולהתרבות. מלבד שנת 2016, בכל שנה מאז הקמת הפארק כל הנקבות אצלנו התעברו, חלקן אפילו פעמיים. מתוך 53 הריונות שתועדו, התרחשו 51 המלטות ו-49 מתוך העופרים הללו שרדו עד לבגרות. כשני שלישים מההמלטות הן של עופרים ממין נקבה, עובדה המעידה על עדר מתפקד שיכול להמשיך לגדול ולהתרבות", מספרת יעל המרמן-סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע.

אמיר ארנון, שבמקביל לעבודתו ברמת הנדיב, עורך גם מחקר על צבאים במסגרת דוקטורט באוניברסיטת חיפה, מספר שתנים מהווים סכנה משמעותית לצבאים באזור. "אנחנו חוקרים מהם מקורות המזון של התנים, הסיבה העיקרית לכך שהאוכלוסיה גדלה משמעותית בשנים האחרונות, ומנסים לצמצם אותם. ככל הנראה, מדובר בשילוב בין השלכת פסולת חקלאית ועירונית לא מוסדרת, ומזון שמפוזר ע"י מאכילי חתולים בשכונות שמסביב לפארק. במחקרים שאני עורך, עמק הצבאים משמש אותי כרפרנס כיוון שאין בעמק טריפות וכל עופר חדש מתועד. אנחנו מקווים כי העתיד יהיה ורוד יותר עבור שתי הצביות שהעברנו השבוע".

ד״ר רוני קינג, וטרינר רשות הטבע והגנים: "בשמירת טבע עירונית הצליחו לבסס את אוכלוסיית הצבאים בעמק הצבאים ולהעביר צבאים לרמת הנדיב לאיזור שאוכלוסיית הצבאים נפגעה בו. מדובר בחיזוק אוכלוסיה מקומית ומבודדת יחסית שעשוי להיות לה קשר לאוכלוסיה הנמצאת בשמורת אלונה".

מצבו של הצבי הישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כ-4,000 צבאים ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם. לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים. "העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם ועורם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם. המידע שיספקו לנו הצביות ירושלמיות ברמת הנדיב, יסייע להבין כיצד ניתן לחזק אוכלוסיה של מין בסכנת הכחדה לאור האיומים בהווה ובעתיד", מוסיף עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.