חופי הים של ישראל הם "נווה מדבר" עבור כרישי הים התיכון

כרישים מהמין סנפירתן צפונית לנמל אשדוד – קרדיט צילום: אביעד שיינין

גם הקורונה או איסור השחייה בים לא עוצרים את הכרישים להרגיש בחופי ישראל כמו בבית: עשרות כרישי סנפירתן זוהו בסוף השבוע לא רחוק מחופי אשדוד על ידי חוקרי תחנת מוריס קהאן לחקר הים מבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני של אוניברסיטת חיפה. יחד עם התצפיות הוותיקות יותר של החוקרים לגבי הכרישים בחדרה, מתחזקת ההנחה כי חופי ישראל מהווים "נווה מדבר" לכרישים בים התיכון. "התופעה של עשרות כרישות עפרוריות שמגיעות למים החמים שליד תחנת הכוח בחדרה היא ייחודית במינה בים התיכון.

התצפית הנוכחית, של עשרות כרישי סנפירתן המתקבצים יחדיו, מתרחשת במספר מקומות, אבל היא בוודאי נדירה בים התיכון. זה נראה כי בעוד שברוב אזורי הים התיכון הכרישים נמצאים בסכנת הכחדה, החופים שלנו ידידותיים אליהם בצורה יוצאת דופן", אמר ד"ר אביעד שיינין, מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה.

בחמש השנים האחרונות השקיעו חוקרי טורפי העל של תחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה את זמנם בחקר התופעה הייחודית של הגעת עשרות כרישות עפרוריות לשפך המים החמים של תחנת הכוח בחדרה, כולל תיוג של הכרישות ומעקב אחר דפוסי המחייה שלהם – שלא נחקרו כמעט כלל בישראל לאורך השנים. קיומה של אוכלוסיית כרישים באזור אשדוד ידועה, אולם עד כה לא נחקרה לעומק ואין כמעט מידע לגביה ולכן החוקרים לא ידעו אם ימצאו את הכרישים בתאריך כה מאוחר, כמה מהם ימצאו. "שמחנו לראות התקבצות של עשרות כרישים, שזוהו על ידינו ככרישי סנפירתן. מדובר במין שנמצא בסכנת הכחדה בים התיכון ולכן היה כל כך מרגש לראות מקבץ כל כך גדול שלהם, כאן אצלנו", אמר ד"ר שיינין.

הפסקת המחקר הימי בחודשיים האחרונים בגלל משבר הקורונה – וההגבלות שעדיין קיימות כיום – לא תאפשר לחוקרי אוניברסיטת חיפה להשלים את התכנון שלהם לשנה זו ולתייג את כרישי אשדוד בפעם הראשונה, אולם הם כן הספיקו להציב מקלט שיוכל לזהות האם כרישים שתייגו אקוסטית בחדרה "מטיילים" להם עד לאשדוד. "ישראל בולטת לטובה בחקיקה שאוסרת דיג כרישים ובתאיים (חתולי ים), הם מוגדרים כערכי טבע מוגנים וחשוב לזכור שאסור לפגוע בהם או להפריע להם בסביבת החיים שלהם. אנו מקווים שאנחנו עדים לתופעה של ריבוי התקבצויות כרישים בחופי ישראל, ואת זאת המחקר שלנו יבחן בשנים הקרובות. הכרישים הם טורפי העל של המערכת האקולוגית הימית והבנה של דפוסי התפוצה וההתנהגות שלהם חיונית כדי להבין את כלל המערכת שלנו", סיכם ד"ר שיינין.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.