ד"ר יניב לויתן, מומחה ללוחמת מידע מאוניברסיטת חיפה:

ד"ר יניב לויתן

המלחמה הקרה 2.0 – מלחמת הטיקטוק הראשונה

            במלחמה בין רוסיה ואוקראינה משתמשים שני הצדדים בלוחמת מידע הכוללת התקפות סייבר, שימוש בפייק-ניוז, הפצת שמועות ודיסאינפורמציה ובעיקר, שימוש מסיבי ברשתות החברתיות. "הפלישה הרוסית לוותה ב'הרעשה' אדירה של סרטונים בטיק-טוק שנועדה לזרוע דה-מורזליזציה בקרב האוקראינים. לצד סרטונים אמיתיים של התקדמות הצבא הרוסי, היו שם גם סרטונים ש'הושאלו' מצבאות אחרים ואפילו מתוך סרטונים של מלחמת הכוכבים. הכל כדי להעביר את המסר שהצבא הרוסי שפולש עצום בגודלו", כך אמר ד"ר יניב לויתן, מומחה למלחמה פסיכולוגית ולוחמת מידע מאוניברסיטת חיפה.

            לדבריו של ד"ר לויתן, המלחמה הנוכחית מהווה המחשה לשימוש הנוכחי בלוחמת מידע, כחלק בלתי נפרד ממהלכי הלחימה המסורתיים. "זוהי חלק מהפרדיגמה של המלחמה הקרה 2.0. שני הצדדים מראים שיש להם יכולת לבצע מהלכים משמעותיים שמופנים כלפי הצד השני, האוכלוסייה המקומית או העולם שצופה באירועים", הוא אמר.

            לדבריו, הפעילות הרוסית החלה שבועות רבים לפני הפלישה עצמה, בסדרה של התקפות סייבר על אתרים שונים באוקראינה. במקביל, זרעה רוסיה דיסאינפורמציה מכוונת, כשדוברים רשמיים, כולל הנשיא פוטין, אמרו בהודעות רשמיות שאין להם כל כוונה לפלוש לאוקראינה. מטרת צעדים אלה הייתה לזרוע פחד ובלבול בקרב האוקראינים. עדיין לפני הפלישה, השתמשו הרוסים ברשתות החברתיות כדי להראות את גודלו וחוזקו של הכוח הרוסי דרך סרטונים ופוסטים ברשתות של חיילים רוסים שנמצאו על גבול אוקראינה.

            יום לפני הפלישה ביצעה רוסיה מתקפת סייבר גדולה על אתרים אוקראינים, התקפה שנקראת התקפת DDOS. "למרות שהתקפה כזו לא נחשבת כמתקדמת מבחינה טכנולוגית, עומק ורוחב המתקפה הרוסית מעידה על הכנות ועל רמה טכנולוגית גבוהה", אמר ד"ר לויתן.

            הפלישה עצמה לוותה ב"הרעשה" ברשת הטיק-טוק. "טיקטוק 'הופצצה' בכמות עצומה של סרטונים רוסיים, סוג של לוחמה פסיכולוגית. בסרטונים הראו טנקים רוסיים בערים אוקראיניות, טקסטים לפיהם קייב נכבשה, צנחנים רוסיים צונחים בלב ערים אוקראיניות ועוד. מיותר לציין שרוב הסרטונים הללו היו פייק. בחלק מהמקרים, מדובר היה בסרטונים ש'הושאלו' מצבאות אחרים ובחלק גם כאלה שהושאלו מעולמות אחרים, למשל מסרטי מלחמת הכוכבים".

החלק האחרון בלוחמה הפסיכולוגית הרוסית היה שימוש בהפצת שמועות, כמו למשל שמועת על יחידות מיוחדות שנשלחו לאוקראינה כדי לחסל את הנשיא זלנסקי או שמועות על כך שהנשיא זלנסקי ברח מאוקראינה.

            גם הצד האוקראיני השכיל להשתמש בכלים של לוחמת מידע. "החל מההתחלה, המטרה של אוקראינה הייתה למצב עצמם כ'דוד' מול 'גוליית'", אמר ד"ר לויתן. עוד הוא הוסיף כי היישר מההתחלה, נשיא אוקראינה זלנסקי הוביל את פעילות לוחמת המידע הפסיכולוגית של עמו. "הנשיא זלנסקי השכיל להשתמש ביתרונות של לוחמת מידע דווקא לצד החלש יותר. בעזרת הטלפון הנייד שלו הוא העלה סרטונים שהפריחו את השמועות והטענות הרוסיות על כך שהוא ברח או שהאוקראינים עומדים להיכנע".

            בנוסף, כדי לשמור על המורל האוקראיני, אוקראינה משתמשת ברשתות כדי להראות הישגים מלחמתיים שלה: הפלת מטוסים רוסים, פגיעה בטנקים ובעיקר, לקיחת שבויים רוסיים בשבי. וגם לאוקראינים היו סיפורים שאמינותם אינה ברורה, כמו הסיפור על החיילים ב"אי הנחשים", שעל פי הפרסום הראשון באוקראינה, סירבו להיכנע ונהרגו מאש רוסית – מה שככל הנראה לא קרה.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.