איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה: "בלי כלכלה אין מדינה"

איתי בן זאב_ צילום קובי קנטור זל

הכלכלה העולמית והמשק הישראלי מתמודדים בתקופה האחרונה עם התפרצות נגיף הקורונה שיצרה משבר כלכלי חסר תקדים ושונה מכל מה שידע העולם בעבר. מהלך העסקים במדינות רבות בעולם, ובהן ישראל, נעצר כמעט באחת ואנו נמצאים בעיצומו של צונאמי שמשתק ענפים ועסקים, קטנים כגדולים ואי וודאות שמרחפת מעל כולנו, אשר באה לידי ביטוי גם בתנודתיות במסחר בבורסות בארץ ובעולם.

לפי המסתמן בשעות אלו, אנו צפויים בקרוב לממשלה חדשה. משימתה הראשונה והדחופה ביותר צריכה להיות תוכנית הנשמה לכלכלה. ממשלות רבות במדינות המפותחות כמו ארה"ב, אנגליה, גרמניה ועוד הבינו מהר מאוד את גודל המשבר בהיבט הכלכלי, ואת העובדה שלצד מלחמה עיקשת בנגיף, אשר מטילה מגבלות כבדות על הציבור בכלל ועל בעלי עסקים בפרט, חובה להילחם בכל הכוח גם על החיים הכלכליים. אנו רואים יותר ויותר ממשלות שבימים האחרונים החלו להזרים סכומי כסף משמעותיים למשק, על מנת לחזק את ביטחון הציבור ולהפחית את החששות הכבדים בתקופה הזו. הממשלות מבינות – בלי כלכלה אין מדינה.

כולנו מבינים שנגיף הקורונה לא ישבית את העולם לנצח, ועל כן צריך לעשות הכל על מנת שהכלכלה תמשיך לעבוד. להתניע את הכלכלה מחדש יעלה הרבה יותר מכל סכום שיוזרם עכשיו למשק. אנו מתקרבים למיליון מובטלים ומדובר על עצמאים, שכירים ובעלי עסקים קטנים וגדולים שבזכותם יש לנו כלכלה כה חזקה. הממשלה חייבת לעזור לציבור הזה לצלוח את התקופה הקרובה, לפשט ביורוקרטיה ולספק רשת בטחון אמיתית לידיים העובדות של מדינת ישראל.

ראינו כי נגיד בנק ישראל נקט בשבוע האחרון  במספר צעדים משמעותיים ונכונים על מנת להחזיר את הנזילות לשווקים והחל לרכוש איגרות חוב ממשלתיות בהיקפים גדולים, תמך בשוק מטבע החוץ וביצע שורה של צעדים נוספים וזאת על מנת לתמוך במערכת הפיננסית.

עכשיו הגיע התור של הממשלה שלנו. אני מאמין שאם ממשלת ישראל תפעל כעת במלוא הכוח ותעשה את הצעדים הנכונים, המשק הישראלי רק ייצא מחוזק מהמשבר הנוכחי. נקודת הפתיחה של המשק בעת הכניסה למשבר היתה טובה עם כלכלה חזקה, יחס חוב-תוצר נמוך, שיעור אבטלה נמוך וצמיחה של 3.5%. לציבור בארץ יש יכולת התאוששות מהירה שכבר הוכחה מספר פעמים. לכן עם החזרה לשגרה, במתכונת זו או אחרת, נוכל לראות כאן הפרטות של חברות ממשלתיות שיזרימו כספים, האצת פרוייקטי תשתיות, יותר חברות הייטק שנכנסות לשוק ההון ומשקיעים מוסדיים שמשקיעים בחברות הישראליות על מנת לשמר ולחזק את החברות והכלכלה הישראלית.

ולסיום, חשוב גם לדאוג לנשמה – לתרבות, ליצירה ולספורט. הספורט הוא אחד מהענפים שנפגעו באופן קשה מאוד כתוצאה מהסערה העולמית. ראוי דווקא בשעה קשה זו לתת את הסיוע הנכון גם לבעלי הקבוצות ולמועדוני הכדורגל, הכדורסל וענפים נוספים בהם אלפי שחקנים מפרנסים משפחות שלמות וכמובן לתמוך בעשרות אלפי הילדים והנוער הנמצאים במסגרות ספורט שכעת מושבתות לחלוטין. כי מעבר להיבט הכלכלי, ישנה חשיבות רבה מאוד ליכולת של כולנו לחזור לשגרה בכל המובנים ולשוב להנות במהרה מכל אותם הדברים שהיו עבורנו מובנים כל כך רק לפני מספר שבועות, לפני שהקורונה הגיעה לחיינו.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.