רכבת ישראל מסכמת את תוצאותיה לשנת 2020

תגבור רכבות בתחנת תא סבידור מרכז (צילום: רכבת ישראל)

היום, יום שני, 22.3.21, מפרסמת רכבת ישראל את תוצאותיה לשנת 2020.

ביצועי החברה בשנה המדווחת הושפעו משמעותית ממשבר הקורונה והשפעותיו על המשק. עם תחילתו של המשבר בחודש פבר' נרשמה ירידה חדה במספר הנסיעות, וכן דילול של קווי הנסיעה בחודש מרץ עד כדי הפסקה מוחלטת בתאריך 26.3.20, בהנחיית הממשלה. תנועת הרכבות חודשה בהנחיית הממשלה ב-22.6.20 עם נתוני נסיעות נמוכים בהשוואה לרמתם לפני פרוץ המשבר, אשר אפיינו גם את החציון השני.

במהלך השנה האחרונה, ועל רקע הפסקת תנועת רכבות הנוסעים בחציון הראשון, וצמצומה במהלך החציון השני, האיצה רכבת ישראל פרויקטים רבים בתחום התשתית, החישמול, שדרוגי תחנות, תחזוקת צי הנייד ועוד. האצה זו הביאה להקדמה של לוחות זמני הפרויקטים השונים. כך למשל הואצה תשתית החישמול המבוצעת כיום ברשת הרכבתית כולה, והושלמה בהקדמה משמעותית פתיחת כל הקו המהיר בין ירושלים יצחק נבון עד לתחנת הרצליה, והפעלתו לנוסעים ברבעון השלישי. כמו כן הואצה הנחת תשתית החישמול לכיוון נתניה וממשיכה העבודה הנמרצת לחישמול הקו מאשקלון לתל אביב ולקשת השרון. במהלך החציון השני החלו להיקלט הקרונועים החשמליים החדשים מדגם DDEMU, אשר צפויים להיכנס לשירות לקראת סוף שנת 2021.

את שנת 2020 סיימה החברה ברווח כולל של 30 מיליוני שקלים, בהשוואה לרווח כולל של 36 מיליוני שקלים בשנת 2019.

סך הכנסות החברה בשנת 2020 הסתכמו בכ-2,397 מיליון שקלים, בהשוואה לכ-2,564 מיליוני שקלים בשנת 2019. 

הרווח התפעולי בנטרול פחת והפחתות בשנת 2020 עמד על 2.5 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-0.5 מיליוני שקלים בשנת 2019. 

החברה נמצאת במגעים אל מול המדינה לניסוח הסכמות בדבר חתימת הסכם הפעלה חדש שיחול החל משנת 2021.

הסעת הנוסעים

·         במהלך שנת 2020 בוצעו  24 מיליון נסיעות, לעומת כ-69 מיליון נסיעות בשנת 2019.

·         ממוצע הנסיעות היומי בשנת 2020 עמד על 119 אלף נסיעות ביממה, לעומת 259 אלף בשנת 2019. 

·         ההכנסות מהסעת נוסעים לשנת 2020 הסתכמו לסך של כ-241 מיליוני שקלים, לעומת 737 מיליוני שקלים בשנת 2019. 

דיוק רכבות נוסעים 

·         ממוצע דיוק הרכבות בשנת 2020 עמד על 95.7 אחוזים, לעומת 90.8 אחוזים בשנת 2019.

שיפור זה מיוחס לתשומת לב ניהולית לצד מיקוד בהיערכות תפעולית, בין היתר על ידי העמדת רכבות כונניות במיקומים אסטרטגיים ברשת.

הובלת המטענים

·         בשנת  2020 הובילה רכבת ישראל 8 מיליון טון, לעומת 8.5 מיליון טון בשנת 2019.

·         הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בשנת 2020 על כ-168 מיליוני שקלים, ביחס ל-182 מיליוני שקלים בשנת 2019. 

·         הפסד מגזר המטענים בשנת 2020 עמד על  כ- 47 מיליון שקלים, לעומת הפסד של כ-34 מיליון שקלים בשנת 2019.

·         ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות. בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים. 

·         עד עתה הובלת מטענים ברכבת אינה מתועדפת על ידי המדינה וכן פיתוח תשתיות המסילה והחישמול פוגעים ביכולת ההובלה וברווחיות התפעול באופן ניכר.

מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת פיתח המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.