מחקר חדש באוניברסיטת חיפה: כתיבת הודעות תוך כדי הליכה מעלה את הסיכון של אנשים מבוגרים ליפול

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה נמצא כי כתיבת הודעות בטלפון תוך כדי הליכה מגבירה את הסיכון של אנשים מעל לגיל 65 ליפול. "כולנו מאטים את מהירות הליכתנו כאשר אנחנו עסוקים בטלפון הנייד, אבל אצל מבוגרים נמצא שבנוסף להאטה יש גם ירידה ביציבות ההליכה, שמגדילה את האתגר מבחינתם" אומרת ד"ר טל קרסובסקי מעורכות המחקר.
פוזיציה!
פוזיציה!

כתיבת הודעות טקסט הפכו לחלק משמעותי בחיי היום יום שלנו. מחקרים שנערכו בעבר מצאו כי כתיבת הודעות תוך כדי הליכה פוגעת במהירות וביציבות ההליכה ואף מהווה סכנה הן למסמסים והן להולכי הרגל הנמצאים בסביבת המסמסים. במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת Physical Therapy ביקשו החוקרות ד"ר קרסובסקי מהחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה, פרופ' תמר וייס וד"ר רחל קיצוני מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, לבדוק את התפקוד בהליכה של אנשים אשר הולכים וכותבים טקסט בו זמנית, אצל שתי קבוצות גיל: הראשונה, 30 משתתפים בטווח הגילאים 18-40, והשנייה 20 משתתפים בטווח הגילאים 65-80. הנבדקים נדרשו לבצע מספר משימות במסדרון סגור  וברחוב מקורה שיש בו בתי קפה, חנויות ותחנות אוטובוס. לדברי החוקרות, נפילה בקרב גילאים מבוגרים היא כמובן מסוכנת יותר, ובנוסף הנפילה מאפשרת כניסה ל"מעגל קסמים" הכולל פחד מנפילה נוספת, הפחתה בפעילות והתדרדרות נוספת של המצב הגופני, שהיא כשלעצמה גורמת להגדלת הסיכון לנפילה. בסך הכל, 1 מכל 3 קשישים מעל גיל 65 נופל כל שנה.

מתוצאות המחקר, שבוצע כחלק מפוסט-דוקטורט של ד"ר קרסובסקי בחוג לריפוי בעיסוק, עולה כי בעת ביצוע משימה כפולה של כתיבת הודעות בטלפון הנייד תוך כדי הליכה גם אצל צעירים וגם אצל מבוגרים יורדת מהירות ההליכה והדיוק בהקלדה נפגע. אולם, אצל מבוגרים נפגעת עקביות ההליכה (המידה בה כל צעד דומה לזה שלפניו) יותר מאשר אצל הצעירים וזאת כתוצאה משינוי במנגנון המוחי שאחראי על ייצוב ההליכה. המשמעות: סיכון גדל לנפילה, "העלייה בשונות ההליכה שהיא ביטוי של מנגנון מוחי שאחראי על הליכה יציבה,  יכולה לרמז על סיכון גבוה יותר לנפילה אצל אנשים מבוגרים המבצעים את שתי המטלות יחד", אמרה ד"ר קרסובסקי.

עוד נמצא במחקר כי סביבה סואנת משפיעה עוד יותר על חוסר הדיוק בכתיבה אצל מבוגרים, כך שככל שהסביבה הייתה סואנת יותר, כך גדל חוסר הדיוק בכתיבה. בקרב צעירים לסביבה סואנת לא הייתה השפעה.

לאור הממצאים אומרות החוקרות כי המטלה היומיומית של כתיבת טקסט בזמן הליכה עלולה לסכן אנשים מבוגרים, בייחוד בסביבות מורכבות מבחינת עומס הגירויים שבהן. "בעולם המודרני, בו השינויים הטכנולוגיים מגדילים את דרישות הקשב יותר ויותר, יש לשים לב לגבולות היכולת של ביצוע מטלות מורכבות באוכלוסיות שונות על-מנת למנוע נפילות", סיכמה ד"ר קרסובסקי.

לפרטים נוספים:
אילן יבלברג – 0528-666404
איתי שיינר – 0504242780

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.