אחר 40 שנה: אתר ההנצחה והמורשת של חטיבת גולני מחדש את פניו

גולני

נראה שאין מי שלא מכיר את אתר ההנצחה והמורשת של חטיבת גולני בצומת גולני. כעת, כמעט 40 שנה לאחר הקמתו, הוא צפוי בקרוב לחדש את פניו. הצורך עלה מהמשפחות השכולות של חללי החטיבה שציינו את מצבו המיושן של האתר אשר אינו מותאם לשנת 2021- תיעוד ההנצחה עדיין מצוי בקלסרים, חדר הזיכרון אינו יכול להכיל את המבקרים באופן ראוי, יש צורך להפוך את ההנצחה לדיגיטלית וחוויתית ועוד.

ותיקי החטיבה הפועלים במסגרת עמותת גולני החליטו להרים את הכפפה וביחד עם אנשי מקצוע נבנתה תכנית לשדרוג ובניית אתר מורשת חדש שישרת עשרות אלפי מבקרים ויותאם לכל הגילאים- החל מגיל בית ספר יסודי ועד לגיל השלישי. כעת, העמותה פונה ליוצאי החטיבה ולציבור הרחב בקמפיין גיוס מיוחד למימון הפרויקט.

באוקטובר 1982 נחנך בצומת גולני אתר ההנצחה לזכרם של חללי החטיבה ומוזיאון להמחשת מורשת הקרב של גולני מהקמת החטיבה ב-1948 ועד היום. למרות השנים וההתקדמות הטכנולוגית- האתר נשאר עומד כפי שהוקם לפני קרוב ל-40 שנה. האתר מיושן, חלק מהזיכרונות של חללי החטיבה עדיין מתועד בקלסרים והדיגיטציה עדיין אינה מהווה חלק מההנצחה במקום.

בעמותת גולני, המנהלת את האתר, החליטו לחדש את פניו של האתר הישן ולקדם תוכנית לבניית מרכז מורשת והנצחה חדש ל-1480 חללי החטיבה. ההחלטה הגיעה בעקבות שיח משותף שקיימו בעמותה לפני כשנה- "נטועים ברוח"- יחד עם משפחות שכולות, אחים שכולים, תלמידי מכינות, מלש"בים, יוצאי החטיבה ועוד. המשפחות השכולות העלו במפגש את מצבו המיושן של האתר ואת הצורך בהתערבות לשיפוץ ובניית מרכז חדש, משמעותי וחוויתי המותאם לשנת 2021.

מרכז ההנצחה החדש יפנה לכל הגילאים- החל מגיל בית ספר, תיכון, תלמידי מכינות צבאיות, חיילים משוחררים, משפחות, פנסיונרים ועוד. האתר יונגש לבעלי מוגבלויות ויותאם גם לבעלי הגיל השלישי שיוכלו להגיע למקום. במקום יוקם אמפי סביב רחבת הטקסים שיוכל להכיל עד כ-1000מבקרים, יוקמו פינות ישיבה והתייחדות של בני משפחה וחברים, סיפורי קרבות מרכזיים בתולדות החטיבה יוצגו באופן חוויתי ומתקדם ועוד. המרכז, לראשונה, ייתן ביטוי גם לפצועי החטיבה ויהפוך לאחד ממרכזי ההנצחה המובילים במדינת ישראל.

לשם מימון המיזם- עמותת גולני מקיימת בימים אלו קמפיין גיוס המונים בקרב יוצאי החטיבה והציבור הרחב שיאפשר את בניית מרכז ההנצחה החדש. עמותת גולני מאגדת קצינים בכירים לשעבר בצה"ל יוצאי החטיבה שפועלים בהתנדבות למען הדור הצעיר ולמען הנחלת המורשת וההנצחה של החטיבה.

יו"ר וועדת פיתוח אתר ההנצחה והמורשת בעמותת גולני אל"מ במיל' דן חפץ: "גולני זו החטיבה של כולנו, ואנו מקווים שעם ישראל כולו ייכנס תחת האלונקה ויסייע לנו להקים מרכז הנצחה חדש ומתקדם שיהיה בית עבור המשפחות השכולות ויהיה בית חינוך ערכי לכל אחד ואחת שיגיעו למקום."

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.