שלוש קבוצות סטודנטים מהטכניון זכו בתחרות בין-לאומית לפיתוח מזון בריא המבוסס על רכיבים טבעיים.

הפקולטה להנ1.קבוצת CRACKEAT עם המנחים. מימין לשמאל, למעלה: לינור רוחלין, ויקטוריה סקורטוב, שלומית חכים, פרופ' אורי לזמס; למטה: פרופ' אבי שפיגלמן, דור אבוחצירה, הדר כוכבי וד"ר מאיה דוידוביץ-פנחס קבוצת CRACKEAT עם המנחים. מימין לשמאל, למעלה: לינור רוחלין, ויקטוריה סקורטוב, שלומית חכים, פרופ' אורי לזמס; למטה: פרופ' אבי שפיגלמן, דור אבוחצירה, הדר כוכבי וד"ר מאיה דוידוביץ-פנחסדסת ביוטכנולוגיה ומזון
קבוצת CRACKEAT עם המנחים. מימין לשמאל, למעלה: לינור רוחלין, ויקטוריה סקורטוב, שלומית חכים, פרופ' אורי לזמס; למטה: פרופ' אבי שפיגלמן, דור אבוחצירה, הדר כוכבי וד"ר מאיה דוידוביץ-פנחס קרדיט צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

מזון למחשבה: רעיונות זוכים לקידום בריאות באמצעות מוצרי מזון חדשניים

שלוש קבוצות סטודנטים מהטכניון זכו בתחרות בין-לאומית לפיתוח מזון בריא המבוסס על רכיבים טבעיים. הפיתוחים הזוכים: לאבנה טבעונית מבוססת שיבולת שועל, מעדן יוגורט מבוסס סויה עם מרקמים מורכבים ועוגת שוקולד אישית דלת סוכר

שלוש קבוצות סטודנטים מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון זכו לאחרונה בתחרות בין-לאומית במסגרת פרויקט Food Solutions של EIT FOOD. שתיים מהקבוצות זכו במקומות הראשונים וקבוצה נוספת זכתה במקום השלישי.

לדברי קרולינה לייטרר, אחת הסטודנטיות הזוכות, "הלימודים בפקולטה מספקים לסטודנטים המון ידע רלוונטי, אבל האתגר של פיתוח מוצר וייצור שלו מא' ועד ת', כפי שנדרש בתחרות הזאת, הוא קפיצה גדולה מאוד, ולשמחתנו קיבלנו תמיכה עצומה מהמנחים בפקולטה ובסופו של דבר זכינו במקום הראשון."

"הזכייה מסכמת שנה שלמה של עבודה קשה," אמרו מנחי הקבוצות הטכניוניות בתחרות, חברי הסגל ד"ר מאיה דוידוביץ-פנחס, פרופ' אורי לזמס ופרופ' אבי שפיגלמן. לדבריהם, "ההישג הזה מדגים את מצוינותם של הסטודנטים בפקולטה לא רק בהיבטים ההנדסיים והטכנולוגיים אלא גם ביצירתיות וביכולת להתמודד עם היבטים אחרים הנדרשים לחדשנות בתחום – סקר שוק, בדיקת היתכנות עסקית, התייחסות לסוגיות של רגולציה ושיווק, אנליזה של חיי מדף, תכנון תהליך ייצור מסחרי וכמובן הצגה בפני מומחים."

השנה בחרו הקבוצות המשתתפות מהטכניון בשני אתגרים: ייצור מוצר חדשני משיבולת שועל ופיתוח מוצרי מזון המותאמים לאוכלוסיית הגיל השלישי.

קבוצת Bioat (oat היא שיבולת שועל) זכתה במקום הראשון בשיפוט המקצועי ובמקום הראשון בקטגוריית "חביב הקהל" על פיתוח תחליף לאבנה טבעונית המבוססת על שיבולת שועל וסיבים תזונתיים. בשל מגבלות הקורונה שלחה הקבוצה את המוצר לשופטים באירופה, אך רק אחת מחמש החבילות הגיעה ליעדה בזמן. השופטת היחידה שקיבלה את החבילה לא ידעה לאבנה מהי, ולכן פנתה לעובדת במחלקה שלה שמוצאה מהמזרח התיכון, וזו העידה כי הטעם והמרקם של הלאבנה הטבעונית ממש דומים למקור.

בקבוצה חברות ארבע סטודנטיות לתארים מתקדמים: מעיין בן דוד, ליאורה ברנשטיין, קרולינה לייטרר וגיל רפאל. לדברי גיל רפאל, "לאחר שילדתי לא יכולתי לצרוך חלב ולכן חיפשתי תחליפי חלב טבעוניים. מוצרים כאלה אומנם קיימים בשוק, אבל רובם עתירי שומן ודלי חלבון. לכן ניסינו לייצר מוצר אלטרנטיבי שישלב טעם מצוין עם ערכים תזונתיים חיוביים ויזוהה עם המטבח הים תיכוני, ומה יותר מתאים מגבינת לאבנה?"

קבוצת CRACKEATשזכתה במקום הראשון בתחרות פיתוח מוצר מזון לגיל השלישי, פיתחה יוגורט מבוסס סויה בתוספת עוגייה פריכה באריזה ייחודית – מוצר שזכה לשבחי השופטים על צורת ההגשה והטעם הייחודי. הפיתוח מספק חוויה מורכבת של מרקמים שונים, תוך הפחתה של פסולת פלסטיק לעומת פתרונות אריזה הקיימים כיום. בקבוצה חברים דור אבוחצירה, שלומית חכים, הדר כוכבי, ויקטוריה סקורטוב ולינור רוחלין. לדברי הדר, "יום אחד הצעתי לאמא שלי גלידה והיא אמרה שזה לא ממש בריא לה, כי גלידה מכילה הרבה סוכר ושומן רווי, ואנשים מבוגרים צריכים דווקא הרבה חלבון וסיבים תזונתיים. ככה עלה הרעיון לפתח קינוח שיהיה גם טעים וגם בריא, עם חיידקים פרוביוטיים. זאת הייתה דרך ארוכה עם המון אתגרים ואנחנו כמובן שמחים מאוד על הזכייה."

במקום השלישי באתגר מוצרי המזון לגיל השלישי זכתה קבוצה נוספת מהפקולטה ובה חברים שחר הפנר, נובה נוימן, כריסטין עובייד ודנה רז. הארבעה פיתחו את LiteDelight – עוגת שוקולד אישית טבעונית ודלת קלוריות המבוססת על מרכיבים טבעיים בלבד ומותאם לצרכים ולרצונות של האוכלוסייה המבוגרת. עוגה אישית זו זכתה לתשבחות על המרקם הרך שלה בשילוב עם הטעם המתוק ללא תוספת סוכר. לדברי שחר הפנר, "כדי לקלוע לטעמה של אוכלוסיית היעד ערכנו סקר טעימות ליד קולנוע שאליו הגיעו אזרחים ותיקים, וכדי לדייק את הטעם יותר נעזרנו באנשי בית הספר לקולינריה 'בישולים' שנתנו לנו טיפים מקצועיים חשובים."

בשל מגבלות הקורונה הקבוצות לא טסו השנה לאירופה בכדי להציג את המוצרים, אבל המוצרים נשלחו לחבר השופטים בכדי שיוכלו להעיד על הטעם והאיכות, מעבר לחדשנות של הרעיון ולתוכנית העסקית. בהערכת השופטים צוינו לשבח המוצרים של BIOAT,  LightDelight ו-CRACKEAT על הטעמים האיכותיים כמו גם המקצועיות והירידה לפרטים שניכרו בפרויקטים ובמוצרים הארוזים והממותגים שהועברו לידי השופטים.

התחרות, שהיא חלק מתוכנית חינוכית-אקדמית רחבה, מתקיימת במסגרת המיזם האירופי EIT FOOD שמטרתו לשפר ולחזק את סקטור המזון באיחוד האירופי תוך יצירת חדשנות וקידום קיימות ובריאות. בפעילות זו מעורבות אוניברסיטאות מובילות באירופה יחד עם חברות מובילות ובהן Nestle, Danone-Nutricia, Dohler, IMDEA ו-Puratos.

הזכיות הנוכחיות מצטרפות לשרשרת של ניצחונות של סטודנטים מהפקולטה בתחרויות דומות של EIT FOOD בשנים האחרונות. ב-2018 זכתה במקום הראשון קבוצת אלגלאפל, שפיתחה פלאפל מועשר בספירולינה. בשנת 2020 זכתה במקום הראשון קבוצת The Microbes, שפיתחה פתרון ביולוגי לקלקול מיצי פירות – תופעה שנזקיה נאמדים בעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

חלק משמעותי בפיתוח המוצרים בטכניון כלל התייחסות לאפשרויות לייצור תעשייתי של המוצרים ועל כן נעשה במתקן הפיילוט בפקולטה, המדמה תנאי ייצור של מפעלי מזון אמיתיים. מתקן זה עובר כיום שדרוג משמעותי במסגרת הקמתו של "מרכז קרסו לחדשנות בטכנולוגיות מזון" – מרכז מחקר ופיתוח שיחבר את החוקרים ואת הסטודנטים בפקולטה לתעשייה הישראלית ויאפשר להם לערוך מחקרים ופעילויות הוראה על התשתיות המתקדמות ביותר.

קרדיט צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.