סיפור הצלחה ישראלי בריטי ייחודי

צילום אלבום פרטי

להצליח גם עם מוגבלויות – הסיפור המרשים של ג'וש ארונסון

רשימת ההישגים של עיתונאי מעריב ג'וש ארונסון מוכיחה שאנשים על הרצף האוטיסטי יכולים לעשות הכל – אם יזכו לתמיכה המתאימה ∙ בדרך לחיים מלאים ומספקים התמודד ארונסון בן ה-35 עם שורת מכשולים משמעותיים, וצלח אותם

ג'וש ארונסון נולד בסנדרלנד וגדל במנצ'סטר כילד שביעי מתוך 14 במשפחה יהודית חרדית. כשהיה בן שנתיים, ההורים שלו הבינו שהוא לא מגיב בצורה מותאמת לגילו. המשפחה יצאה למסע בין רופאים, ולאחר כמה שנים ולא מעט אבחונים שגויים הגיעה לפרופ' ראובן פוירשטיין, מומחה מוערך בכל העולם בזכות שיטת הלימוד שפיתח עבור אנשים על הרצף האוטיסטי. לפרופ' פוירשטיין הייתה עצה פשוטה: "אם תתנהגו איתו כמו ילד נורמלי, הוא יהיה נורמלי". ההורים של ג'וש אימצו את הגישה (המהפכנית באותם ימים) והשקיעו משאבים רבים בהקניית הרגלים נכונים. בין השאר לאמו של ג'וש היה ספר ירוק שבו פירטה את האינטראקציות החברתיות שלו ואת המצבים שבהם נדרשה התנהלות שונה – למשל, "ג'וש, דיברת עם הדודה ככה וככה, בוא נראה מה אפשר לעשות אחרת".
גם לאחר האבחון ולמרות התמיכה מהמשפחה, בבית הספר חווה ג'וש קושי של ממש עקב מורים שלא הבינו אותו והצקות מצד תלמידים. הבדידות הובילה גם למשבר אמוני, וארונסון מספר כי בגיל 14 החל להגדיר את עצמו כחילוני: "הרגשתי שאלוקים לא אוהב אותי. לא הבנתי למה הוא גורם לי לסבל רב כל כך".
הזכייה ב"מונית הכסף"
בגיל 18 ארונסון עלה לישראל, לבדו, ונדד בין הוסטלים לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. אלה היו שנים מטלטלות עבורו, ואז התרחש מפגש שהיווה נקודת מפנה משמעותית – עם הרב שמואל זרביב. ג'וש מספר שהרב זרביב הבין אותו מיד, עודד אותו וסייע לו לגלות בתוכו כוחות. עם הזמן הוא הפך לעוזר של הרב זרביב ועבד איתו בבית התמחוי שלו, שם הביא לידי ביטוי את האהבה לבישול.
לתחנה הבאה במסע שלו הגיע ג'וש במקרה: הוא עצר מונית בתל אביב, וכשנכנס אליה הבין שזוהי "מונית הכסף". הוא זכה בתוכנית ב-2,500 ₪, כשבין השאר נעזר ברב זרביב כגלגל הצלה, ולאחר שידור הפרק נהנה מתשומת לב חיובית בכל מקום שאליו הגיע.
בהמשך הדרך שכלל ארונסון את יכולותיו ועבד בתחום התקשורת. בין השאר הוא שימש כמפיק בפסטיבל סרטים בינלאומי בנושא מוגבלויות בשם "יוצרים מציאות", עבר התמחות בחברת בת של ITV, עבד כמידען בקרן היסוד והשלים בהצלחה קורס שידור ברדיו במרכז כגן לתקשורת.
מאבק למען תחבורה ציבורית בשבת ושילוב בעלי מוגבלויות בתנועה הרפורמית
בשנת 2017 יצא ג'וש למאבק ציבורי למען תחבורה ציבורית בשבת. הוא הגיע לדיון בכנסת שאותו יזמה תמר זנדברג, ושם פגש את גלעד קריב שהיה אז מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל. קריב התרשם מיכולותיו של ארונסון והזמין אותו למטה התנועה. ג'וש מונה לתפקיד רכז השילוב (של אנשים עם מוגבלויות בתנועה הרפורמית), ובמקביל מצא מענה מתאים עבורו מבחינת החיבור לדת: "ראיתי את כולם יושבים יחד, נשים וגברים", הוא מתאר את הפעם הראשונה שבה נכנס לבית כנסת רפורמי, "קבלת שבת עם מוזיקה ושירה. קידוש אחרי התפילה, וכולם בנחת. מיד התאהבתי".
ארונסון המשיך ללמוד – קורס ניהול פרויקטים בטכניון וקורס עיתונות מעשית (בבית הספר "אייטם" של אליעזר לחנה); לעסוק בפעילות ציבורית – בסניף מרצ בירושלים; ולמלא תפקידים משמעותיים, בשכר ובהתנדבות – גזבר סניף מרצ, ניהול דף האינסטגרם של עמותת מגן לקהילה, חבר בוועד הדירקטוריון של עמותת Keep Olim, ועוד. בנוסף הפך ארונסון לעיתונאי מן המניין במעריב לאחר שנת התמחות במקומוני הקבוצה. כיום הוא חי במנצ'סטר, אליה שב לאחר שהתחתן עם אסתר באוקטובר 2021 (אגב, ג'וש הוא אוהד שרוף של מנצ'סטר יונייטד).
"אני חושב שאני סיפור הצלחה ישראלי בריטי", מגדיר את עצמו ארונסון – ששמח על כל הזדמנות לספר את סיפור חייו ולהוכיח (למי שעדיין זקוק להוכחה) כי אנשים עם מוגבלויות יכולים לכבוש את העולם.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.