מתווה לשנת הלימודים החדשה באוניברסיטת חיפה – דגש על סטודנטים לשנה ראשונה בתואר הראשון

הנהלת אוניברסיטת חיפה גיבשה מתווה חזרה ללימודים שישלב בין הוראה בקמפוס, הוראה היברידית והוראה מקוונת. המתווה כולו יתקיים תוך הקפדה על כללי ה'תו הסגול' ואפשרות לגמישות מרבית לשינויים שיתחייבו לאור החלטות הממשלה, תוך העצמת החוויה הסטודנטיאלית על אף הנסיבות. המתווה ייתן עדיפות להגעה לקמפוס לסטודנטים בשנה הראשונה בתואר הראשון. כמו כן, יתקיימו ימי אוריינטציה לסטודנטים באחריות החוגים, ותתוגברנה הפעילויות של פרויקט החונכות "אח בוגר" לתלמידי שנה ראשונה והמערך לתמיכה פסיכולוגית ורגשית לסטודנטים. בשיתוף אגודת הסטודנטים, תיבחן האפשרות לקיים פעילות חברתית בחללים ייעודים – בכפוף ל'תו הסגול'. ההגעה לכלל השיעורים בקמפוס תהיה בגדר רשות ולא יהיה צורך להודיע מראש על הגעה או אי הגעה.

            "כלקח מרכזי מהלימודים המקוונים בסמסטר האחרון, הבנו שהדבר החשוב ביותר לסטודנטים שלנו הוא תחושת הביטחון והיציבות. ברור לכולם שגם בחודשים הקרובים ייתרחשו שינויים רבים – חלקם מיידים – ולכן מתווה החזרה ללימודים בנוי כך שהוא יפגע כמה שפחות בסטודנטים. בנוסף, השקענו רבות בהכשרה של אנשי הסגל בלימודים מקוונים, בפיתוח טכנולוגיות התומכות בהוראה ובחינות מקוונות ובמרחבים להנגשת הלמידה לסטודנטים עם קשיים בחיבור לרשת האינטרנט", אמר רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גוסטבו מש.

            "למרות השינויים הרבים שכופה עלינו 'שגרת הקורונה' יש דבר מרכזי שנותר קבוע  – המחויבות שלנו להעניק את ההשכלה הגבוהה הטובה ביותר לסטודנטים שלנו. משבר הקורונה רק חידד את חשיבות ארגז הכלים שמהפכת המולטיברסיטה שלנו מספקת: שילוב ייחודי של ידע מעולמות תוכן שונים, חשיבה ביקורתית ולימוד אוריינות טכנולוגית לכלל הסטודנטים", אמר נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין.

להלן פרטי המתווה שגובש באוניברסיטת חיפה:

לימודי שנה ראשונה בתואר הראשון:

כאמור, המטרה היא לאפשר לסטודנטים בשנה הראשונה באוניברסיטה להגיע לעתים קרובות ככל הניתן לקמפוס. סטודנטים בשנה הראשונה עדיין לא מכירים את  המרחב האקדמי,  ולא פחות חשוב מכך, את חבריהם לכיתה ולכן הצורך לבנות קשרים חברתיים-לימודיים אשר חיוניים להצלחה בלימודים, גדול אצלם.

·         לפיכך, כל חוג יבחר קורס אחד שיתקיים בקמפוס. מכיוון שמרבית הסטודנטים באוניברסיטה לומדים במתכונת דו-חוגית, המתווה יאפשר לסטודנט בשנה הראשונה שלו ללימודים להגיע לקמפוס לפחות בשני קורסים.

·         בקורסים הפרונטליים ינכחו עד 40 סטודנטים בלבד (מכלל הסטודנטים הרשומים לקורס). החלוקה לקבוצות של 40 איש ומועד הלימודים של כל קבוצה תיקבע בתחילה על ידי החוגים, בשאיפה לאפשר לסטודנטים עצמם, לאחר מספר שבועות של הסתגלות, להחליף ביניהם בקבוצות – תוך הקפדה כמובן שלא לעבור את המספר של 40 משתתפים בקבוצה.

·         כל ההרצאות שיועברו בכיתה יועברו במקביל גם ב-ZOOM וההגעה לקמפוס היא בגדר רשות. כל הקורסים יצולמו ויועלו באופן מקוון כך שניתן יהיה ללמוד באופן א-סינכרוני.

קורסים נוספים בקמפוס:

·         קורסים המוגדרים כלימודים במעבדות, סדנאות או שיעורים המחייבים שימוש בכיתות מחשב יתקיימו בקמפוס, תחת  הגבלות ה'תו הסגול'.

·         המרצים יקיימו ככל הניתן מפגשים בנוסף לשיעורים עם קבוצות קטנות של סטודנטים – על פי דרישות הקורס וצרכי הסטודנטים.

הכנה לתקופת המבחנים:

·         כלקח מרכזי מקיום המבחנים באופן מקוון בסמסטר החולף, הונחו כלל המרצים, לבצע – עד כמה שניתן בקורס – מטלות ביניים המקנות חלק מהציון כבר במהלך הסמסטר, בכדי להפחית ממשקל המבחן במתן הציון הסופי.

כללי:

·         שאר הקורסים שלא הוזכרו לעיל יועברו באופן מקוון. מרצים שיבקשו בכל זאת לקיים לימודים פרונטליים יפנו לקבלת אישור מיוחד מלשכת הרקטור.

·         בסמסטר החולף הצליחה האוניברסיטה להגיע לכמעט 100% הצלחה בלימודים המקוונים. עם זאת וכדי להתמודד עם תקלות טכניות או פדגוגיות, יוכשרו ויאוישו תפקידים של עוזרי הוראה מקוונת.

·         המרצים כבר החלו לעבור סדנאות והכשרות בכדי לשפר את יכולות ההוראה המקוונת.

·         כאמור, יתוגבר מערך הסיוע הפסיכולוגי והרגשי לסטודנטים, מערך המאפשר גישה ישירה לאנשי מקצוע ופסיכולוגים מוכשרים. בנוסף, יתוגבר פרויקט החונכות "אח בוגר" לסטודנטים בשנה א' בתואר הראשון.
קרדיט צילום – אוניברסיטת חיפה

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.