יו"ר אומ״ץ למנכ״ל אור ירוק: ״צומחת תופעה של פתיחת מכללות להכשרת נהגים לכלי רכב כבדים ברמת הכשרה נמוכה לכאורה הגובה קורבנות רבים בכבישי הארץ״

פליצ'ה פלד יו"ר אומ"ץ בכנס של תנועת אומ"ץ מחוז הצפון - 2018
פליצ'ה פלד יו"ר אומ"ץ בכנס של תנועת אומ"ץ מחוז הצפון - 2018

תנועת אומ״ץ בפנייה למנכ״ל אור ירוק: ״צומחת תופעה של פתיחת מכללות להכשרת נהגים לכלי רכב כבדים ברמת הכשרה נמוכה לכאורה הגובה קורבנות רבים בכבישי הארץ״

יו״ר תנועת אומ״ץ פליצ׳ה פלד ועו״ד יצחק מינא פנו השבוע לארז קיטה, מנכ״ל ׳אור ירוק׳ בדרישה לפעול ככל הדרוש כדי לתקן את העיוותים במוסדות הכשרה מקצועית לנהגים במטרה לשפר את הקריטריונים הקבועים בהנחיות שהוציא משרד התחבורה לצורך מתן אישור למוסד לעסוק בתחום התחבורה והנהיגה.

ראשי אומ״ץ מבקשים לחדד ולהאיר את הפרצות והעיוותים הנובעים מיישום הקריטריונים כדי שיהיה להם גושפנקא ממשית ולא רק תיאורטית ואשר יביאו לתועלת מעשית לענף התחבורה והעוסקים בו.

לאחרונה איתרו בתנועת אומ״ץ תופעה צומחת של פתיחת מכללות ומוסדות לימוד בתחום התחבורה והנהיגה, וזאת שלפי הפרסומים רמת הנהגים בכבישים ירדה התאונות גברו קורבנות רבים מאבדים את חייהם ומשפחות רבות הופכות לשכולות .

להבנתה של אומ״ץ  הסיבה היא רמת ההכשרה הנחותה שמקבלים הנהגים ויש יד קלה על ההדק במתן אישורים לאותם מכללות לעסוק בתחום התחבורה.

באומ״ץ סוברים כי נדרשת החמרה והקפדה על קביעת סטנדרטים גבוהים ביותר למתן אישורים לאותם מוסדות לעסוק בהוראה והכשרת נהגים וזאת עקב העובדה כי התאונות הקשות והמזעזעות ביותר נגרמות ע"י רכבים כבדים: משאיות, אוטובוסים וכו', ועל כן נקודת המוצא צריכה להיות מופנית כלפי מוסדות הלימוד והמכללות המעבירות ומכשירות קורסי נהגים, חשוב מאד שמוסדות לימוד ילמדו בטיחות תחבורתית ולא איך להשיג רווחים כלכליים.

יו״ר המועצה הציבורית שליד אומ״ץ, עו״ד יצחק מינא. צילום יחצ אומץ

באומ״ץ מדגישים כי עסקים המבקשים לעסוק בתחומים בעלי אופי ציבורי וקהילתי, אמורים לעבור מסלול ותהליך רישום והכשרה וכפיפות להנחיות וכללים של המשרד הממונה ומן הראוי שעל מנת לקבל רישיון להפעלת מוסד לימוד בתחום התחבורה יש לעבור תהליך קפדני כדי לדאוג שכל מי שיעביר קורסים בתחום התחבורה והבטיחות, אכן יש לו את הידע, המומחיות, הניסיון, התשתית, הרצון, הניהול, הארגון, והיכולת בנושאי התחבורה.

במשרדי אומ״ץ התקבל מידע  כי המדיניות כיום היא לאשר הפעלת מוסדות לימוד בצורה מקלה ללא בחינה מדקדקת  של האנשים העומדים מאחורי הפעלת המכללה, ללא בחינה קפדנית של צוות המורים מבחינת ניסיון והשתלמויות שעברו ונראה שמדובר בהפעלת "עסק" ולא מוסד אקדמי.

עוד מדגישים בתנועת אומ״ץ כי אין בהוראות הנוהל זכר לקיומו של מבחן התאמה אישי לבעלי המוסד או התייצבות בפני ועדה שמורכבת מאנשים במשרדים האחראים כמו שמקובל למורי נהיגה שמבקשים להתקבל לקורסים למנהלים מקצועיים לבתי ספר לנהיגה.

האינטרס הציבורי בהכשרת נהגים ברמה גבוה עדיפה מכל אינטרס כלכלי אחר של המוסד – זאת ועוד, מנהל מוסד, או בעלים, לא רק שחייב להיות בעל ממון ויכולת כלכלית ופיננסית איתנה, אלא הציפייה שמי שרוצה
לייסד מוסד לימוד בתחום התחבורה, לבוא עם רקע וניסיון מהתחום. כיום התנאים הם מינימליים ואינם מספקים, תאגידים רשומים צריכים להיות בעלי וותק בענף התחבורה.

בהוראת הנוהל אין אחראי על התלמידים אין פירוט או התאמה או ניסיון של המורים והיעדר איתנות פיננסים של הפעלת המכללות.

בתנועת אומ״ץ מבקשים שמיקומי המכללות יהיו במקומות נגישים ומרכזיים ומונגשים עם שטח מינימלי של מבנה המכללות.

עוד מוסיפים ראשי התנועה כי הוראות הנוהל הקיימות יצאו בשנת 2007 ועודכנו לאחרונה ב2017 באומ״ץ ממליצים כי יעדכנו את ההוראות מדי פעם בתדירות של פעם בשנתיים כדי שיהיו מסונכרנים עם החידושים בענף התחבורה והטכנולוגיות הנלוות.

בתנועת אומ״ץ ממליצים שתתכנס וועדה שחברים בה אנשי מקצוע בעלי אופי ורקע אקדמי ומעשי כדי להתעדכן ולנסות לשפר את הנהלים ו/או התנאים ולהתאימם למציאות ועדיף כי וועדה כזו תהיה אובייקטיבית, מקצועית וניטראלית שאינה תלויה באופן ישיר עם האחראים ממשרד התחבורה.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.