פריצת דרך: המחלקה הקרדיולוגית מגיעה אל בית המטופל

צילום: צבי מינקוביץ. דוברות כללית

בשירות חדש ופורץ דרך שהחל לפעול לשירות מטופלי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי הסובלים מאי ספיקת לב (אס"ל) חמורה, מגיע צוות רב תחומי של מומחי כללית אל בית המטופלים המרותקים לביתם.

צוות מומחי כללית מסביר כי אס"ל הוא מצב בו בשל פגיעה בתפקוד שריר הלב, כמו לאחר התקף לב, אין ביכולתו לספק די דם לאיברי הגוף. המחלה מופיעה בדרגות חומרה שונות ומתבטאת בעיקר בעייפות, קושי בכל מאמץ, בצקות, קשיי נשימה ועוד. הטיפול כולל מעקב צמוד, איזון תרופתי, שינוי תזונתי, פיקוח על משק הנוזלים בגוף ועוד.

במסגרת השירות החדש יוצא לביקור בית מתוכנן ויזום צוות הכולל את ד"ר מיכאל גבריאלי, שהינו קרדיולוג בכיר במרכז רפואי זבולון ובבי"ח כרמל, האחראי בכללית- מחוז חיפה וג"מ על הטיפול בחולי אי ספיקת לב, יחד עם הצוות המנהל המובילביחידה לאישפוזי הבית ביחידה להמשך טיפול ומעקב במחוז (יל"ט).

ד"ר לילך צולר – המנהלת הרפואית של כללית במחוז חיפה וג"מ ויוזמת השירות, מסבירה כי אי ספיקת הלב היא מחלה שבה מעקב רפואי צמוד חשוב במיוחד לאיזון מצב החולים ונדרשת התאמה מדוייקת של הטיפול והצמדות החולה להמלצות הטיפוליות. כתוצאה מהקושי להגיע למעקב אצל קרדיולוג בימים רגילים ובוודאי בתקופה זו של נגיף הקורונה, עלול מצבם הרפואי להדרדר. השירות הופעל במטרה לדאוג לאיזון ומעקב טוב אחר חולי אי ספיקת לב המרותקים לביתם ואשר אין באפשרותם להגיע אל המרפאה לאי ספיקת הלב, בשל מצבם ובעיקר בתקופה זו של חשש מהידבקות בקורונה ובהיותם בקבוצת סיכון גבוה ולהעניק להם בבית טיפול  איכותי כמו בעת ביקור במחלקה. ד"ר מוסא זובידאת, מנהל מערך היחידה להמשך טיפול ומעקב של כללית במחוז, מציין כי צוות המומחים מגיע מצוייד במכשיר אקו לב נייד, עם אמצעים לביצוע בדיקת דםBNP  שמתבצעת כרגיל בבתי החולים לצורך הערכת החומרה של אי ספיקת הלב והתגובה לטיפול התרופתי שניתן למטופל. למעשה, המטופל זוכה בבית שלו למעקב בית חולים.

השירות פועל במסגרת המערך הקרדיולוגי המרחבי של כללית במחוז, שבו הצוות הרפואי חולק את זמנו בין המרכזים הרפואיים לין וזבולון בקהילה לבין בית חולים כרמל מקבוצת כללית. פרופ' משה פליגלמן, מנהל המערך הקרדיולוגי המרחבי, מסביר כי שירות כזה נועד להקל על החולים ובני המשפחה והשאיפה היא שהמעקב הצמוד ימנע החמרה במצבם, יפחית מספר האישפוזים החוזרים, הפוגעים באיכות החיים ובבריאותם. לכך חשיבות רבה, כי מדובר במחלה ששיעור האישפוזים החוזרים בה גבוה וככל שהחולה מגיע לאישפוזים תכופים יותר, כן גוברת הסכנה לחייו. הטיפול דורש גישה רב תחומית, במתכונת שכללית מפעילה במרחב הקרדיולוגי, כאשר בטיפול מעורבים רופאי אי ספיקת לב, רופאי המומחים באלקטרופיזיולוגיה, צנתורים, רופאי משפחה ורופאים פנימיים, צוות סיעוד ועובדים סוציאליים ורוקחים.

ד"ר גבריאלי מוסיף ומציין כי אי ספיקת לב היא תופעה ששכיחותה עולה דווקא על רקע השיפור ביכולת הקרדיולוגיה המודרנית להציל ולהאריך חיים, במצבים בהם לא שרדו החולים בעבר. כיום יש תרופות חדישות  ואמצעי טיפול מתקדמים,  כמו צנתורים מורכבים, קוצבי לב מיוחדים, ודפיברילטורים לבביים, בעזרתם ניתן להאריך חיים לחולים עם אי ספיקת לב  מתקדמת ותודות להם המטופלים שורדים לאורך זמן.

מגמת העליה בשיעור החולים קשורה גם בהתארכות תוחלת החיים וכמובן אורח החיים המודרני שגורם לתחלואה קרדיו-וסקולרית. שכיחות אי ספיקת הלב באוכלוסיה הכללית כ-4%, ובעשור ה-7 וה-8 לחיים מגיעה ל-10-20%.

בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי יש כ-10 אלפים חולי אס"ל. ד"ר גבריאלי מדגיש כי ככל שהמטופל נמצא במעקב צמוד ע"י צוות רב מקצועי ונצמד להמלצות הטיפוליות, כן ניתן לאזן את מצבו ולמנוע הידרדרות.

תוכניות התערבות שמפעילה כללית, כמו קשר טלפוני יזום וקבוע עם החולים ע"י אחות ועתה גם ניידת ביקורי הבית, תורמות לשיפור במצב החולים, מונעת התדרדרות, ומורידה הצורך באישפוזים בבית החולים ומביאה לשיפור ניכר באיכות החיים והארכתם.

רונן נודלמן מנהל כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מציין כי כללית ממשיכה לפתח שירות מותאם לקבוצת מטופלים שונות. לאחר שלפני כחודש החל לפעול צי ניידות ביקורי בית לאוכלוסייה בסיכון בעידן הקורונה, יזמה שירות זה שמהווה מענה

חשוב לחולים קשים אלה אשר שמתקשים להגיע למרפאה הקרדיולודית ועתה גם חשוב להגן עליהם מפני חשיפה למטופלים נוספים.

צוות הניידת עתיד לערוך ביקור בבתיהם של עשרות חולים ברחבי המחוז הגדול, כולל ישובים מרוחקים בגליל המערבי או בעמקים.

מראשוני המטופליםשאליו הגיע צוות ניידת הלב, היה נרגש ומופתע והודה לצוות על הטיפול המסור שגם העניק לו שקט נפשי  ביודעו שצוות איכותי כל כך עוקב אחר מצבו ומטפל בו בביתו בלא שיאלץ להגיע למחלקה הקרדיולוגית או חלילה לאשפוז.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.