פגיעה בעמוד השדרה הצווארי אצל רופא שיניים – הוכרה כתאונת עבודה 

איאד ממתנס עוד צילום יחצ (4)

בעקבות הגשת תביעה לביה"ד האזורי לעבודה בחיפה

פגיעה בעמוד השדרה הצווארי אצל רופא שיניים – הוכרה כתאונת עבודה 

תחילה דחה המוסד לביטוח לאומי את תביעת הרופא כבן ה-60 לאחר קיום הליך בבית הדין האזורי לעבודה, הנזק המצטבר כתוצאה מחזרה על תנועה מסוימת בצוואר הוכר כתאונת עבודה  

עבודה כרופא שיניים עלולה לגרום לפגיעה של ממש בבריאות, וזאת עקב ביצוע תנועות מסוימות עשרות פעמים ביום, בכל יום עבודה, במשך שנים רבות. במקרה כזה עולה השאלה האם כשמתפרצת מחלה עקב החזרתיות של התנועות היא עונה להגדרה החוקית של "תאונת עבודה".

כפי שלמד על בשרו ג', רופא שיניים מהצפון כבן 60, המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתו להכיר בנכות שיש לו בשטח עמוד השדרה הצווארי כפגיעה בעבודה – ועל כן נדרשה התערבותו של עו"ד איאד מטאנס, מומחה לדיני נזיקין ורשלנות רפואית.

הכרה על-פי תורת המיקרוטראומה

ג' עוסק ברפואת שיניים קרוב ל-35 שנים. לאורך השנים עבד 6 ימים בשבוע כשבכל יום טיפל במשך כ-10 שעות בממוצע ב-15-20 מטופלים. כחלק בלתי נפרד משגרת הטיפולים השונים, נדרש ג' לכופף את צווארו תוך פיתול הגב ורכינה קדימה, וכמו כן להניע את הצוואר ימינה ושמאלה – כל זאת על-מנת להגיע למכשירים השונים שהיו מונחים על מגש העבודה סמוך למיטת הטיפולים.

ביצוע תנועות אלה ברצף במשך כל שעות העבודה, שוב ושוב, הוביל לדיסטוניה צווארית – פגיעה קשה בעמוד השדרה הצווארי שבאה לידי ביטוי בהתכווצות של שרירים בצוואר כשנעשה ניסיון לסובב את הראש. סימפטומים נוספים הם כאב ולעיתים גם חוסר יכולת לשחרר את השרירים באופן עצמאי.

באוקטובר 2020 הגיש ג' תביעה למוסד לביטוח לאומי על-מנת שהדיסטוניה הצווארית ממנה סבל תוכר כמחלת מקצוע או ליקוי רפואי עקב תנאי העבודה. ביטוח לאומי דחה את התביעה בטענה כי "לא הוכח קיום קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי העבודה".

עורך הדין איאד מטאנס הגיש בשמו של ג' תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה. מהות התביעה הייתה דרישה להכיר בפגיעה הקשה כתאונת עבודה, וזאת על-פי תורת המיקרוטראומה – פגיעה בעבודה שלא מוגדרת בחוק אבל זכתה להכרה בפסיקות שונות. מיקרוטראומה היא פגיעה כתוצאה מפעולות חוזרות ונשנות, רפטטיביות, אשר מפעילות אזור ספציפי בגוף.

בעקבות הליך משפטי זה ובהמלצת ביה"ד, שינה המוסד לביטוח לאומי את עמדתו – והכיר בדיסטוניה הצווארית של ג' כתאונת עבודה. בהתאם יקבל רופא השיניים הוותיק פיצוי כספי משמעותי לאחר שוועדה רפואית שליד המל"ל תעריך את נכותו הרפואית האורטופדית.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.