רמב"ם: עליה במספר פצועי הירי ב-2019

10% מהפצועים מתחת לגיל 19, רוב הפצועים מגיעים מאזור הגליל התחתון

 

יותר נפגעי ירי הגיעו לטיפול ברמב"ם, מרכז על לטראומה של הצפון, במהלך 2019, כך עולה מנתונים שנאספו על ידי יחידת הטראומה של ביה"ח. מהנתונים שנאספו והוצגו השבוע, נראה כי בחודשי ינואר-אוקטובר השנה טופלו ברמב"ם 85 פצועי ירי: 84 מהם גברים ואישה אחת.

 

בהשוואה לשנים הקודמות מדובר בעלייה משמעותית של פציעות ירי באזור הצפון, כאשר ב-2017 כולה הגיעו לרמב"ם 54 פצועי ירי וב-2018 טופלו ברמב"ם 60 נפגעי טראומה שהגיעו עם פציעות ירי אל ביה"ח. 87% מהפצועים הגיעו מהמגזר הערבי. קרוב למחצית מהפצועים הגיעו אל רמב"ם מהגליל התחתון.

 

"בשנים האחרונות אנו רואים מגמת עלייה במספר פציעות הירי שמתנקזות לרמב"ם", מסביר ד"ר האני באחוס, מנהל יחידת הטראומה בביה"ח, "מדובר לעיתים קרובות בפציעות מורכבות שמערבות מומחים שונים בטיפול בחולים הללו, ניתוחים וזמני אשפוז ממושכים, שיקום ועוד. מדובר בתופעה מדאיגה".

 

על פי הנתונים שרוכזו ברמב"ם, נרשמות מגמות נוספות. ממוצע הגילאים של הפצועים אשר הגיעו השנה לרמב"ם הינו צעיר ועומד על 32 שנים, כאשר 67% מהפצועים בני 20-40. 9.5% מפצועי הירי שהגיעו לרמב"ם עד אוקטובר 2019 הם בני 19 או פחות. רק בתחילת השבוע שעבר פונה לרמב"ם צעיר בן 18 עם פציעת ירי ופצוע נוסף, בן 38.

 

בגזרת חומרת הפציעות נרשמת עלייה גם כן, כאשר יותר פצועי הירי קשים הגיעו ב-2019 לחדר ההלם ברמב"ם מאשר במהלך השנתיים הקודמות. 82% מפצועי הירי נזקקו לניתוחים דחופים, 16% נזקקו לניתוחים משולבים ובסה"כ בוצעו 74 פעולות ניתוחיות בפצועים הללו. בשל מורכבות הפציעות נרשמה במהלך השנה הנוכחית עליה במשאבי האשפוז בגין הטיפול בפצועי הירי ברמב"ם וכן עליה בצורך באשפוז במחלקות הטיפול הנמרץ. למרות מאמציהם של צוותי הטיפול השונים ברמב"ם, שישה מפצועי הירי שהגיעו לבית החולים נפטרו מפציעותיהם.

 

"בציבור הרחב מסתכלים על המקרים הללו כעל אפיזודה חולפת. עדכון בחדשות", אומר ד"ר באחוס, "צריך להבין שמדובר בפציעות שמצריכות טיפול ארוך ומסובך ומשליכות לא רק על הפצוע עצמו, אלא על מעגלים נוספים: המשפחה, הסביבה, העבודה. מעבר לפגיעה הפיזית, ישנה גם טראומה נפשית ואיכות חיים שנפגעת. מדובר במצב שמחייב התערבות של גורמים מקצועיים רלוונטיים בתוך בית החולים ומחוצה לו. נוכח העלייה במקרים הללו, הרשויות צריכות להתערב ולפעול באופן רציני וארוך טווח כדי למגר את התופעה".

 

בתמונה: צוות יחידת הטראומה של רמב"ם בפעולה.

צילום: בן יוסטר. 

 

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.