לראשונה הבית הדין לעבודה קבע: מחלה נשימתית של ספרית תוכר כ"מחלת מקצוע"

רופא מומחה שמינה בית הדין מתח בחוות דעתו ביקורת על ש"אסתמה תעסוקתית" שהיא אחת ממחלות המקצוע השכיחות ומסכנות חיים לא מוגדרת כך במוסד לביטוח הלאומי
עו"ד סאמי אבו ורדה
עו"ד סאמי אבו ורדה

לאחר מאבק משפטי ממושך, קבע בית הידן האזורי לעבודה בחיפה, בהסתמכו על חוות דעת של מומחה שמינה, כי ספרית שחלתה בקוצר נשימה ריאתית תוכר כמי שנפגעה בשל מחלת מקצוע.

הספרית באמצע שנות ה-60 לחייה, עבדה במשך שנים רבות מדי יום, שעות ארוכות בצביעת שיער, בסלסולים, בעשיית פן, בהחלקת שיער, תוך כדי שימשו בחומרים שונים כולל קרמים וספריי אשר עלולים לגרום לדעת מומחים ל"אסתמה תעסוקתית.  מחלה זו  שסבה לידי ביטוי בין ה/אר בתופעה של קוצר נשימה.

לאחר שתביעתה לביטוח הלאומי להכיר בה כנפגעת עבודה נדחתה, פנתה הספרית באמצעות עו"ד סאמי אבו ורדה, מומחה לביטוח לאומי לבית הדין לעבודה להכיר במחלתה כ"מחלת מקצוע" כאשר בין היתר נטען כי קוצר הנשימה שלה הופיע בעיקר בעת עבודתה ונעלם כאשר לא היתה בעבודה.

בית הדין מינה מטעמו רופא מומחה  לבדיקת הנושא וזה קבע בין השאר כי על פי האבחנות שביצעו  הרופא המטפל, רופאת הריאות, רופאת האלרגיה והרופאה התעסוקתית "סביר להניח כי מחלתה הנשימתית של התובעת היא אסתמה תעסוקתית".

המומחה מתח ביקורת על  העובדה שבתקנות הביטוח הלאומי  אין סעיף המתאים  באופן מדויק למצבה של התובעת, בעיקר עקב יושנן של ההגדרות שלא עודכנו מזה זמן רב". עוד אמר המומחה כי  "העובדה שעד היום,  אין  סעיף המגדיר את האסתמה  התעסוקתית, אחת ממחלות המקצוע השכיחות, החשובות, ובאופן פוטנציאלי מסכנות החיים ביותר- כמחלת מקצוע במדינת ישראל היא בלתי מתקבלת על הדעת"

למרות שהביטוח הלאומי ניסה לערער על קביעת המומחה בהציגו לבית הדין מאמרים מקצועיים  בנושא חזר המומחה וקבע כי  "יש קשר סיבתי  אמיץ בין מצבה הרפואי לבין עבודתה".

השופט נוהאד חסן ושני נציגי הציבור שישבו בדין קיבלו את חוות הדעת של המומחה ומחלתה של הספרית "אסתמה תעסוקתית" הוכרה כ"מחלת מקצוע".

 בתגובה לפסק הדין אמר עו"ד סאמי אבו ורדה "אנחנו שמחים על ההחלטה שהסתמכה על חוות דעת רפואית מקצועית ומקווים כי הביטוח הלאומי יישם את הערתו של המומחה ויכניס את המחלה הזאת לרשימת מחלות המקצוע של ימינו".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.