למעלה מ-70% מתיקי הרצח בישראל מקורם בציבור הערבי, למרות שהוא מהווה רק כ-20% מהאוכלוסייה. נתון נוסף שמעיד על עומק הבעיה הוא שיעור הערבים בבתי הכלא לנוער – 60% מכלל הכלואים. 

מנכ"ל אביר ביטחון יניר מלך ומפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא. צילום יח"צ
מנכ"ל אביר ביטחון יניר מלך ומפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא. צילום יח"צ

אביר ביטחון מציינת 25 שנות פעילות מוצלחת – בכנס מנכ"לים ובכירים שעסק בפשיעה ובפוליטיקה. שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני במשטרה: "רק פתרון אינטגרטיבי יביא למיגור הפשיעה בחברה הערבית" בכנס שנערך במלון אלמא בזכרון יעקב הצהיר לביא כי משטרת ישראל לא בורחת מאחריות ∙ יניר מלך, מייסד ומנכ"ל אביר ביטחון, תיאר את שיתוף הפעולה של החברה עם רשויות החוק: "כולנו יחד ננצח את הפשיעה" ∙ את הערב המעשיר השלימה הרצאה של עמית סגל על פוליטיקאים והרגלי הצבעה בישראל

הפשיעה בחברה הערבית עלתה בשנה החולפת לכותרות. הנושא הטעון והמורכב עמד גם במרכז כנס מנכ"לים ובכירים שערכה חברת "אביר ביטחון" לרגל חצי יובל להקמתה. החברה, שמעניקה שירותי ביטחון מקיפים לאזרחים ולעסקים, צברה ניסיון רב בתחומים כמו אבטחת מידע, מודיעין, מאבק בתופעת דמי החסות, התקנת מערכות אבטחה מתקדמות ועוד. יניר מלך, מייסד החברה והעומד בראשה גם כיום, פתח את הכנס והציג את האתגר המרכזי של משטרת ישראל: "הלחימה בפשיעה לא פחות מורכבת ומאתגרת מהמלחמה בטרור. לעיתים, בשל היעדר כלים וחוקים מתאימים, אפילו קשה יותר".

מלך אף הדגיש כי הפשיעה והטרור מזינים זה את זה, והזהיר מפני התייחסות שלילית למשטרה מצד אזרחים וכלי תקשורת: "יש לנו משטרה מצוינת – החברה בישראל הפכה אותה לשק חבטות. משטרה חלשה תביא לפשיעה חזקה".

מנכ"ל אביר ביטחון יניר מלך והפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל. צילום אביר ביטחון

יניר מלך: לטפל בנגע סחיטת דמי החסות

מלך הבהיר כי אביר ביטחון עומדת לרשות גופי האכיפה המוסדיים ובראשם המשטרה: "כולנו יחד, בשיתוף פעולה ובאומץ, ננצח את הפשיעה בישראל". בנוסף ציין מלך את אחת התופעות היותר מתסכלות את אנשי העסקים הבכירים שהגיעו לכנס, סחיטת דמי חסות. "זהו נגע שצריך לטפל בו – כולנו ביחד וכל אחד לחוד", אמר מלך וקרא לפוליטיקאים לחזק את המשטרה עם חוקים מתאימים ותקציבים שיאפשרו גיוס כוח אדם נוסף ואיכותי.

בסיום דבריו ביקש מלך מהנוכחים בכנס, שהתקיים במלון אלמא היוקרתי בזכרון יעקב, לפתוח את הלב למען מטרה חשובה: תמיכה בבית לוחמי הגטאות. המוזיאון, שהינו היחיד בעולם שהוקם ע"י ניצולי שואה, נקלע לקשיים כספיים, ואביר ביטחון נרתמה לסייע למקום שמתמקד בגבורה ובניצחון רוח האדם.

החיבור המסוכן ליהודה ושומרון ולחיזבאללה

הדובר המרכזי בכנס שמשך אליו מנכ"לים ובכירים נוספים היה ניצב שמעון לביא, שמכהן בתפקיד מפקד המחוז הצפוני במשטרה מאז יוני 2019.

לביא סקר את האתגרים שאיתם מתמודד המחוז, ובראשם הפשיעה בחברה הערבית. לדברי לביא, למעלה מ-70% מתיקי הרצח בישראל מקורם בציבור הערבי, למרות שהוא מהווה רק כ-20% מהאוכלוסייה. נתון נוסף שמעיד על עומק הבעיה הוא שיעור הערבים בבתי הכלא לנוער – 60% מכלל הכלואים. 

לביא פירט את הסיבות לכך שהנוער בחברה הערבית הוא מרכיב משמעותי מאוד בפשיעה: היחשפות מוקדמת לאלימות, נשירה מבתי הספר והיעדר אלטרנטיבות. גורם נוסף לדבריו הוא הפניית העורף למסורת ולתא המשפחתי, תופעה שקיימת גם בחברה החרדית.

מרכיב בולט נוסף בפשיעה בישובים הערביים בצפון הוא אלימות במשפחה. כדוגמה תיאר לביא מקרה שהתרחש בתחילת השנה בנוף הגליל, במשפחה ללא עבר פלילי. גבר, שחשד כי אשתו בהריון מגבר אחר, לקח סכין – וליד הילד המשותף שחט את האישה שהייתה בחודש ה-5 להריונה.

סכסוכי חמולות הם עוד גפרור שמוביל להתלקחויות. במקרים אלה, הסביר לביא, "כל מפגש בדרך, בכביש, בשביל, במכולת, בסופר הוא מפגש טעון" – ולנוכח כמויות הנשק העצומות בחברה הערבית התוצאות עקובות מדם.

בהקשר של האמל"ח הלא חוקי, התגאה לביא בהישגי המחוז הצפוני, שאחראי ל-50% מכלל תפיסות האמל"ח הלא חוקי בכל רחבי הארץ. הבעיה היא שגם אחרי תפיסת כלי הנשק, הפשע המשיך להשתולל. "הבנו שבמקום לחפש את היתושים, אנחנו צריכים לייבש את הביצה – ולפעול נגד סוחרי הנשק", סיפר לביא. "כשנכנסנו לעולם הזה, גילינו דבר מאד מפתיע – חלק משמעותי ביותר בחברה הערבית עוסק בסחר באמל"ח. זה מקצוע רווח בחברה הערבית, מבוקש ורווחי". בין השאר מוברחים כלי נשק מהשטחים, כשצה"ל שעסוק בפעלויות הבט"ש לא מצליח לסכל זאת, ועוד מקור הוא החיזבאללה שעבר מהברחות סמים להברחות אמצעי לחימה.

"זליגה משמעותית של הפשיעה בחברה הערבית אל המגזר היהודי"

הפשיעה ההולכת וגוברת מובילה לפגיעה של ממש במרקם החיים בארץ: "פעם חשבנו שכל מה שקורה בחברה הערבית קורה רק בכפרים, בשנים האחרונות אנחנו מזהים זליגה משמעתית – גם של ארגוני פשיעה, גם של תחומי עבריינות – אל המגזר היהודי".

נזק נוסף הוא בתחום הכלכלי. לפי לביא, "השוק האפור בישראל מכסה 10% מהפעילות הכלכלית בארץ – ומגלגל 150 מיליארד שקל" – חלק גדול ממנו בחברה הערבית, שמתאפיינת בחוסר אמון במערכת הבנקאית ובקשיי נגישות אליה. משפחות הפשע גם פוגעות בתשתיות לאומיות באמצעות הטיית מכרזים, ובאופן כללי מהוות איום של ממש על החוסן הלאומי.

בנוסף פוגעים העבריים גם באזרחים הערבים הנורמטיביים. לביא סיפר על רוצח שנכלא בזכות ראיות שהושגו ממצלמת אבטחה של אחד השכנים. כשמשפחת העבריין גילתה זאת, היא דרשה פיצוי מאותו שכן, למרות שהוא כלל לא פנה למשטרה אלא המשטרה היא זו שהחרימה את המצלמה – פיצוי בסך 10,000 שקל לחודש במשך שנתיים וחצי! 

עוד נושאים בהרצאה של לביא, שכללה גם סרטונים שהציגו את עבודת המשטרה, היו ההיערכות למצבי חירום ובפרט מלחמה עם החיזבאללה, גיוס סוכנים (דוגמת הסוכן שזכה לכינוי "אושן 11" – עבריין בכיר שהפיל סוחרי נשק רבים) ותופעת הפרוטקשן ("היום כשיזם בצפון רוצה לפתוח בית קפה, הצ'ק ליסט שלו כולל גם תשלום עבור 'שמירה' של עבריינים").

הפתרון לכל התופעות הנ"ל לדברי לביא חייב להיות אינטגרטיבי, משום שהפשיעה קשורה לחינוך, לתשתיות, לתכנון ולבנייה, למצוקה כלכלית ואפילו להתערערות התא המשפחתי. יחד עם זאת הבטיח מפקד המחוז הצפוני כי "אנחנו אחראים על מיגור הפשיעה. אין למשטרה כל כוונה לברוח מהאחריות הזו".   

"הפרת הבטחות בחירות היא לא באג במערכת, זה פיצ'ר"

הרצאות האורח בכנס הייתה של העיתונאי המוערך עמית סגל, שקבע כי בשל שיטת הבחירות בארץ, לפוליטיקאים אין ברירה אלא להפר הבטחות בחירות. סגל הצביע על כשל נוסף: כשאנחנו קונים קופסת תותים, חובה לבחון את אלה שבתחתית משום שהם עלולים להיות פחות איכותיים. לעומת זאת, כשאזרח ישראלי רוצה להצביע לנתניהו, הוא מקבל איתו גם את מאי גולן, ומי שהצביע ליאיר לפיד הכניס לכנסת את טניה מזרסקי למרות שאין לו מושג מי זו.

עוד מאפיין בולט של ההצבעה בארץ לפי סגל הוא המשקל הנכבד של הסוגיות הביטחוניות, למרות שהכלכלה משפיעה הרבה יותר על חיי היומיום של כולנו. כדוגמה הביא סגל את התבוסה של המערך בגלל מחדל מלחמת יום כיפור, את הניצחונות של רא"ל במיל' יצחק רבין ורא"ל במיל' אהוד ברק על מועמדי הימין בזכות ההילה הבטחונית, וגם את האופן שבו הורכבה רשימת כחול לבן לקראת בחירות 2019 – 3 רמטכ"לים ועוד שלל בכירים בצבא, במוסד ובמשטרה.

סגל גם סיפק לנוכחים הסבר להפסד של נתניהו: "תמיד אחרי מגפות מגיעים זעזועים". לדבריו הקורונה העלתה אל ראש סדר היום סוגיות אזרחיות כמו מצב מערכת הרפואה בארץ, ביטוח לאומי, חל"ת ועוד. בהקשר זה כדאי לדעת שהממשלה החדשה גיבשה תוכנית מקיפה עבור החברה הערבית בישראל. התוכנית, שנקראת תקאדום (התקדמות), מבטיחה טיפול במבחר רחב של נושאים בתחומי החינוך, הדיור, התחבורה, התעסוקה, הבריאות, הספורט ועוד, ויש לקוות כי תסייע להפחית את הפשיעה בחברה הערבית – ביחד עם העבודה המבורכת של משטרת ישראל ואביר ביטחון.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.