מדריך לעונת רחצה בטוחה, גם בכנרת

עם פתיחת עונת הרחצה ביום ד' (20.5) ונוכח החזרה לשגרת הקורונה, מפרסם מגן דוד אדום הנחיות אמצעי זהירות במהלך השהות בחופי הים ובבריכה // מד"א קורא לציבור לנהוג באחריות, לשמור על מרחק בטוח, לרחוץ רק בחופים מוכרזים ולהישמע להוראות המצילים.
עונת הרחצה עתידה להיפתח השבוע וזאת בצל משבר הקורונה, אשר מחייב אחריות חברתית ועודף זהירות. מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א במאות אירועי טביעה בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים בארץ. כעת, מתפרסם מדריך הנחיות כדי לעבור את עונת הרחצה בשלום ולמנוע מפגיעות גוף ונפש. במהלך עונת הרחצה בשנה החולפת, עמד מספר בני האדם שנמשו מהמים וטופלו ע"י צוותי מד"א בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים על 228 בני אדם, בהם 46 שטבעו למוות. עפ"י ההשוואה לשנת 2018, חלה ירידה במספר מקרי הטביעה שהסתיימו במוות.
נוכח משבר הקורונה, על הציבור לנהוג ביתר זהירות ולשמור הן על הנחיות הקורונה והן על הנחיות מד"א – אשר מטרתן להציל חיים ולמנוע מקרי טביעה. בישראל ישנם 348 ק"מ של רצועת חופים, לצד אלפי בריכות פרטיות וציבוריות. על מנת לצמצם את מספרי הנפגעים גם בעונה הנוכחית, מפרסם מד"א הנחיות זהירות ונערך לטיפול רפואי מציל חיים, תוך תיאום מלא עם הרשויות ברחבי הארץ.
כמו כן, כוחות מד"א ערוכים בתחנות מד"א בערי החוף עם רכבי 4X4 המותאמים לחופי הים וכלים מיוחדים נוספים בהם סירת הים-בולנס, שהחלה לפעול בעונת הרחצה בשנה שעברה בחופי הכינרת וכוללת כולל מכשירי החייאה, ציוד חבישה, חילוץ ועוד.
במד"א קוראים לציבור הרחב להזעיק בכל צורך סיוע רפואי בטלפון חירום 101.
כללי זהירות בחוף הים ובבריכות הציבוריות: 1. יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה – אין להיכנס למים! 2. אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים! לעולם לא לנתק מגע או קשר עין! 3. תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. ילדים גם אינם מבינים את מהות הסכנה ואינם יודעים להיזהר. על כן, החשיבות בשמירה צמודה אליהם ליד מקורות מים משמעותית מאוד. 4. מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה. 5. טביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. במידה ונכנסתם למים עם מספר ילדים, אנא דאגו למבוגר אחראי שישהה לצדם. 6. הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת בהחלט. 7. אחת הסיבות העיקריות לטביעה בים התיכון היא הילכדות של השוחה ב"זרם חוזר" (מערבולות). מדובר בזרמים שקיימים בין אזורי הגלים וניתן לזהותם כשרואים ים גלי ולא שקט, צבע מים שונה מסביבתו בגלל העומק הרב או סחף של אצות וחול. מי שנקלע ל"זרם חוזר" ובשמו האחר "זרם סחף" ומנסה לשחות כנגד הזרם חזרה לחוף, עלול לכלות את כוחותיו, להתעייף ובסופו של דבר לטבוע. האפשרות האחת להיחלץ מהמצב המסוכן היא לא להתנגד לזרם, לחכות עד שהמים ייקחו אותך החוצה לתוך הים. הזרם ייחלש ויאפשר שחייה בקלות יחסית לצד וחזרה עם הגלים אל החוף. האפשרות האחרת היא לשחיינים חזקים יותר, מי שנלכד יכול לשחות 90 מעלות לזרם עד ליציאה מהטווח שלו ובעזרת הגלים לשוב אל החוף. זרם הסחף הוא אחד מגורמי הטביעה העיקריים למי שאינו מנוסה בשחייה אך גם שחיין מנוסה עלול להילכד בזרם חזק ולהסתכן בטביעה. 8. ניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו ב"זרם סחף" עלול להיות מסוכן. גם למסייע לא מנוסה שאין לו את ההכשרה ואת הידע כיצד לבצע את הדברים נכון. ישנם מקרים בהם מי שמנסה לסייע טובע בעצמו, לכן חשוב להבין קודם מה לעשות ולהיכנס רק עם אמצעי הצפה כמו גלגל או מצוף. 9. יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. שימו לב – אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה. 10. יש לנהוג עפ"י הנחיות "שגרת הקורונה" כדי לצמצם את מקרי ההדבקה בנגיף ולשמור על בריאות המתרחצים. 11. דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל – אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח במקום מוצל. 12. חשוב מאוד להקפיד לא להיכנס למים בזמן של רוחות חזקות בשעות צהריים. הרוחות גורמות להיסחפות פנימה אל הים. בכנרת התופעה הזו בולטת במיוחד כשבשעות הצהריים ישנו שינוי במשטר הרוחות. 13. במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע חשוב לשמור על קור רוח, לא להשתולל על מנת לא לאבד כוחות וכן לאותת לעזרה.
בבריכות פרטיות: אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי. כאמור, אין לנתק מגע או קשר עין. יש לגדר ולסגור מעבר לכיוון הבריכה במידה ואין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים.
מומלץ להוריד את יישומון 'מד"א שלי' דרכו ניתן ליצור קשר ישיר עם החובשים והפאראמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א ותורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר, גם בחופי הרחצה המרוחקים ובמסלולי הטיולים. כל אחד יוכל להזין ליישומון מבעוד מועד מידע רפואי חיוני כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, תרשים אק"ג, סיכום מחלה אחרון ועוד. היישומון מאפשר לאוכלוסיית כבדי שמיעה וכבדי דיבור לציין זאת כחלק מהמידע הרפואי, מידע חשוב זה יופיע מידיית לתורן המוקד במערכת השליטה והבקרה של מד"א ויאפשר לכבד שמיעה להזעיק את צוותי מד"א במקרה חירום באמצעות שיחת צ'ט עם החובשים והפאראמדיקים שבמוקד.
אזהרה והצהרה: בשום אופן אין בהנחיות הנ"ל להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לרמת ידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות במקום קורס עזרה ראשונה. כדי לבצע פעולות הצלה באופן מקצועי יש לעבור קורס עזרה ראשונה והחייאה במסגרת מגן דוד אדום.
עונת הרחצה עתידה להיפתח השבוע גם בכנרת ובמגן דוד אדום ערוכים בחופי הכנרת להענקת טיפול רפואי מקיף ומהיר, בשלל אמצעים, בהם סירת הים-בולנס של מד"א, מסוק מד"א, אופנועים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ורכבי שטח 4X4. בעונת הרחצה הקודמת, החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-53 בני אדם בכנרת ובחופיה, בהם צעיר כבן 19 שטבע למוות, שבעה בני אדם נוספים שנמשו מהמים במצב קל וזאת בנוסף לעשרות חולים ופצועים נוספים שטופלו ע"י צוותי מד"א בחופי הכנרת.
כחלק מהערכות מד"א לעונת הרחצה, מפעיל הארגון בכנרת את סירת הים-בולנס, הראשונה מסוגה בארץ, אשר הושקה בשנה שעברה ופועלת על מנת לסייע בעת מקרי חירום רפואיים בימה ומקצרת את זמן ההגעה של הצוותים הרפואיים גם לאירועים בחופים. ביכולתה של הסירה הייחודית להגיע אל כל נקודה בחופי הכינרת, מבלי לעגון במזח. כך, היא יכולה להעניק שירות רפואי מהיר, יעיל ונרחב בחופי הכנרת ובסביבתה.
סירת הים-בולנס של מד"א מאפשרת הענקת טיפול רפואי בתוך המים עצמם, בין היתר במקרים של חבלות וטביעות. בזכות יעילות ומהירות הסירה, נחסכות דקות קריטיות, לעומת מקרים בהם הנפגע מקבל טיפול רפואי רק בהגיעו לחוף.
יו"ר איגוד ערים כינרת, עידן גרינבאום:* "אזרחי ישראל משוועים להגיע לחופי הכינרת, בהם הכניסה ללא תשלום, חופשה זולה, עממית ומהנה. נערכנו עם תכנית סדורה על פי 'התו הסגול' לחופי הכינרת ותפעולם, בהתאם להנחיות משרדי הפנים והבריאות ואנו מקווים, כי הציבור יהיה קשוב להנחיות שהוא מכיר כבר מתחומים אחרים בחיינו בתקופה האחרונה ויתקיים שיתוף פעולה בין צוותי החוף לבין הקהל. אני מודה למשטרת ישראל ולמד"א על שיתוף הפעולה ההדוק לקראת עונה מאתגרת ומאחל לכולנו עונת רחצה טובה ובטוחה".
מנהל מרחב ירדן במד"א, אורן אביטן:* "כבכל שנה נערכנו מבעוד מועד באופן נרחב ומקצועי על מנת לאבטח רפואית את רבבות הישראלים הצפויים להגיע בחודשי הקיץ לחופי הרחצה ולאתרי הנופש סביב הכנרת. אני מודה למר עידן גרינבאום על שיתוף הפעולה עם מועצה אזורית עמק הירדן ואיגוד ערים כנרת. מד"א כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, ימשיך לעשות הכל מנת לקצר את זמני התגובה ולהציל חיים מהים, מהאוויר ומהיבשה. אנו מאחלים לקיץ בטוח ומהנה ומבקשים מהציבור – שימרו על ההנחיות ונקטו באמצעי זהירות, כדי לסיימו בשלום".
צילום: דוברות מד"א

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.