תופעה: דיכאון חגיגי

עלייה בפניות למרפאות בריאות הנפש של כללית על רקע מצוקה נפשית לקראת החגים שהחמירה בתקופה זו של הקורונה שמייצרת אי וודאות מאיימת

צוות המטפלים במערך בריאות הנפש של כללית, נתקל בימים אלה בגל פניות של אנשים שנקלעים למצוקה נפשית לקראת חודש החגים הצפוי וכן חלה החמרה במצבם הרגשי של מטופלים, בשל חרדות ולחצים הקשורים בחג ובחופשה הממושכת. כל זאת תחת ענן הקורונה המרח מעל כולם. חופשת החגים השנה מתחילה כמעט ברצף לחופשת הקיץ, בהמשך לסגר ולהשבתה מתעסוקה עבור מי שבחל"ת או ללא עבודה, מבוגרים ללא מועדני תעסוקה ותלמידים ללא מסגרת מסודרת. לכן, חלק מהבעיות המתעוררות כרגיל בהקשר זה מחריפות עוד יותר.

ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין, מנהלת מערך מרפאות בריאות הנפש של כללית במחוז: לכאורה, חופשות וחגים הינם תקופה שמחה ואופטימית, אך יש להן גם היבטים בעייתיים עבור חלקים גדולים מהאוכלוסיה. מידי שנה אנו נתקלים בתופעה בה בחגים חלה עליה בפניות של אנשים לקבלת סיוע נפשי, על רקע החופשות הממושכות. השנה כבר נרשמת עליה בפניות על רקע חרדת חגים ואנו צופים שהמגמה המדאיגה אף תתגבר. 

בימי שיגרה, החג הוא הזדמנות לנוח מהעבודה, לקיים מפגשים של המשפחה המורחבת, לבלות עם המשפחה או עם החברים, לטייל בארץ ובעולם, לשכוח מצרות ומחובות היומיום.

אולם, רבים מקרים בהם שאותם יתרונות עלולים להפוך לקשיים. השנה הבעיה מחריפה במיוחד. לאחר סגר ממושך וביטול פעילויות שונות, הרי שרבות מהמשפחות שוהות כבר זמן רב יחידו והביחד הזה מעיק יותר ויותר, בעיקר אם מתווספות לכך דאגות פרנסה. כתוצאה ממשבר כלכלי או פשוט חוסר בטחון וודאות, הרי שהוצאות החג הופכות למטרד גדול במיוחד ומעיקות נפשית על אנשים רבים. לכך יש להוסיף את העובדה שמי שנהג "לברוח" לחו"ל כפתרון למצוקות שונות ביחסי המשפחה אינו יכול לעשות זאת השנה. מהצד השני, אנשים מבוגרים רבים ממשיכים להימנע ממפגשים רבי משתתפים ועם בני המשפחה וארוחות משפחתיות גדולות מתבטלות, כך שתחושת הבדידות מתעצמת כי הקשיש לא יקח חלק אפילו לא בערב חג, אז נהוג להזמינו.

תקופת החגים היא גם תקופה של התחדשות, חשבון נפש וקבלת החלטות לצאת לדרך 

חדשה. בעידן זה של אי וודאות אפילו התחושה שנעשה שינוי ו"ריסטארט" בחיינו שוקעת בתוך ים אי הוודאות. 

קבוצה נוספת שנתקלת בתקופת החגים בקשיים רבים, הם מטפלים עיקריים בבן משפחה חולה כמו ילדים אוטיסטים או מאותגרים שכלית או נפשית, הורים סיעודיים או חולי אלצהיימר. מסגרות הטיפול אינן פועלות, בן המשפחה חסר הישע שוהה בבית ובהתאם נדרשת התארגנות לקלוט אותו ולטפל בו לאורך ימים רבים. כאמור, השנה התמודדות זו בחג הינה ברצף לחופשה הארוכה בקיץ, תקופת ההסגר וסגירת מערכות בשל חשיפה לחולה וכתוצאה מכך הנטל כבד במיוחד. אלה הם רק חלק מהמצבים שעלולים להעיק ולהציף חרדות.

לחצים נפשיים מסוג זה, מציינת ד"ר ז'לוזי'ין מכללית, עלולים לבוא לידי ביטוי בצורות שונות בחלקן יתקל רופא המשפחה אליו יפנה המטופל עם תלונה ישירה על דכדוך וחרדה או שהדבר יתבטא בעקיפין בתלונות על כאבי בטן וראש, לחץ בחזה, עליה בלחץ הדם ועוד. במקרים היותר קיצוניים, או כשיש כבר תחלואת נפש מטופלת ומאוזנת בשיגרה, היא תוחמר והפנייה הינה למרפאה לבריאות הנפש.

הקשיים מתבטאים לעתים גם במערכות יחסים בין בני המשפחה, בזוגיות, בתיפקוד מיני, בעימותים בעבודה מול הכפיפים או מול המנהלים.

אלו הן תופעות של הפנייה בלתי מודעת של כעסים או תסכולים כלפי הגורמים הלא נכונים וביטוי עקיף לחרדה קשה שמתעוררת אצל רבים ואין לגיטמציה חברתית להביאה לידי ביטוי. על כן, חשוב שהצוותים הרפואיים, גם במרפאות ראשוניות, יהיו ערים לאפשרות שמדובר בביטוי גופני או התנהגותי של  מצוקה נפשית. יש כבר מחקרים שמציגים עליה בחרדות, מתח ואגרסיות שקשורות לעטית מסכות שמקשה על קריאת שפת גוף באזור הפנים, מבלבלת אנשים. בנוסף, לא אחת אנו מוצפים בכעס כאשר אנו נתקלים באנשים שלא שומרים על עטית מסכה באופן נכון ומסכנים אותנו ויש פוטנציאל לעימותים על רקע זה. צוותי כללית מודעים לתופעה ונערכו לסייע לפונים הרבים שכבר החלו לפנות בשל מצוקות המתעוררות לקראת החג. מנסיוננו, מציינים בכללית,  גל שני מופיע, לאחר החג, בעקבות קונפליקטים וקשיים שמקבלים בולטות במהלך החופשה.

ד"ר זלוזי'ן מוסיפה כמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את חודש החגים בשלום: 

  • תכנון החג מראש.
  • הפחיתו חשיפה לחדשות.
  • לעשות קניות לפני שמתחיל לחץ בחנויות.
  • לבקש עזרה מבני המשפחה.
  • להיות בקשר עם בני המשפחה הבודדים, גם במגבלות הקורונה.
  • אנשים עם משפחה גדולה – למצוא זמן להיות קצת לבד ולנוח.
  • לשתף אחרים ברגשות ולשמוע מהם במקרים של אבל משותף, לתת לגיטימציה לרגשות ולנרמל אותם.
  • אם יש צורך אל תהססו להעזר גם בטיפול תרופתי, בהתאם להמלצת הרופא.
  • כללית מפעילה קו ייעוץ ותמיכה בחינם – 2708* מומלץ להיעזר בו. 

    קרדיט : כללית
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.