שירות פורץ דרך בכללית: שיקום בית

צוותי השיקום של כללית מגיעים אל בתיהם של מטופלים לאחר ניתוחי שבר צוואר הירך, החלפת ברך, אירוע מוחי ועוד ומבצעים שיקום בבית המטופל במקום אישפוז ממושך.
שיקום בבית - טארק ברהום פיזיותרפיסט
צילום: דוברות כללית מחוז חיפה וג"מ

למעלה מ-800 מטופלי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי כבר נהנו השנה משירות פורץ דרך שפיתחה כללית לאחרונה המאפשר קבלת שיקום אינטנסיבי בבית המטופל, במקום המתנה למסגרת שיקומית ושהייה ממושכת בבתי חולים ובמוסדות שיקום.

השירות ניתן ע"י צוות רב מקצועי מהיחידה להמשך טיפול ומעקב בניהולה של ד"ר דניאלה נחום ומופעל רק כאשר המטופלומשפחתו הביעו עניין במסלול שיקום זה, נקבעה התאמה רפואית למתכונת זו והתנאים בבית מאפשרים שיקום ביתי.

עלא חאג', פיזיותרפיסט בכיר האחראי על מחלקת השיקום הביתי בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מציין כי הטיפול במסגרת זו מהווה מעטפת טיפול כוללנית ומקיפה הניתנת על ידי צוות רב מקצועי וכולל: הערכת רופא מומחה ובניית תכנית טיפול שיקומית, פיזיותרפיה אינטנסיבית המבוססת על 4-5 טיפולי פיזיותרפיה שבועיים במהלך השבועיים הראשונים ובהמשך ביקורים שבועיים באינטנסיביות הנדרשת ממצב המטופל, צוות ריפוי בעיסוק  מגיע לשם הערכה, טיפול והדרכה להתאמות הנדרשות בבית, נערכים ביקורי אחות למעקב אחר הפצע הניתוחי, הוצאת סיכות ומעקב מדדי בריאות.

במצבים בהם יש פגיעה נוירולוגית ופגיעה ביכולת הדיבור ו/או ביכולת הבליעה, מגיעים גם קלינאי תקשורת ודיאטנית קלינית לטיפול ומעקב. בהיבט הרגשי, עובדת סוציאלית יוצרת קשר עם המטופל ומשפחתו ועורכת פגישות במידה והן נדרשות והמטופל מעוניין בכך.  תכנית הטיפול מלווה על ידי ד"ר דיאנה רוזנצוויג, מומחית לרפואה שיקומית ומנהלת תחום השיקום ביחידה להמשך טיפול ומעקב של כללית במחוז חיפה וג"מ.

לטיפול הביתי יתרונות רבים ובתנאי שמתקיימים התנאים המתאימים, מציין צוות כללית שמוביל את השירות הייחודי: המטופל נמצא בסביבתו הטבעית אליה הוא מורגל, עובר תהליך שיקום בסביבה הטבעית, בה ימשיך לתפקד לאחר מכן והטיפול מותאם לצרכיו. הדבר אף נכון יותר לאוכלוסיית המבוגרת, עבורם יש חשיבות יתרה בשמירה על הסביבה המוכרת בהיבט הקוגניטיבי והרגשי. בנוסף,  המשפחה, שהיא חלק בלתי נפרד מהטיפול ומתהליך השיקום, עכולה במסגרת זו לקחת חלק בטיפול ויחד עם זאת לשמור ביתר קלות על חיי השיגרה והעבודה של בני המשפחה. כמו כן נמנעים הסיכונים הבריאותיים שיש בשהייה במסגרת אישפוזית.

אכן, המטופלים שהשלימו את מהלך השיקום בבית מדווחים על שביעות רצון גבוהה מאוד, בתוצאות תפקודיות טובות במיוחד.

צוות כללית מקפיד להגיע לכל מטופל, גם למי שמתגורר בישובים מרוחקים ביותר ובין המטופלים במסגרת שיקום בית ניתן למצוא בימים אלה, מעבר לתושבי הישובים הגדולים באיזור, גם משוקמים בקיבוץ אילון, פסוטה, נטועה ועוד.

באיזור חיפה, הקריות והצפון יש מעט מסגרות שיקום ולכן תקופת ההמתנה לקבלה לשיקום מוסדי מתארכת. כמו כן, מוסדות השיקום הקיימים לעיתים מרוחקים ומדובר בנסיעה למרחקים. על כן רואים בכללית חשיבות עליונה בהפעלת מערך שיקום ביתי איכותי ומקיף.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.