ניידת כללית עד הבית

כללית בחיפה וג"מ מפעילה ניידת ביקורי בית – שירות ייחודי לימי קורונה של הגעת האחות אופן יזום לבתי מטופלים קשישים ובסיכון בריאותי (לא חולי קורונה) שאינם יכולים להגיע למעקב במרפאה או מומלץ שלא יגיעו אליה בימי קורונה

בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי הבחינו כי מטופלים רבים, בעיקר קשישים עם ריבוי מחלות, שמגיעים כרגיל למרפאה לשם מעקב רפואי, או כאלה שהיו במעקב בביתם כמרותקים, אינם נמצאים במעקב החשוב כל כך לשימור בריאותם, בשל מגיפת הקורונה וההסגר הנדרש.

כדי להבטיח המשך מעקב וקשר עם מטופלים אלה – שאינם חולי קורונה או בבידוד בשל חשיפה לנגיף – הוחלט בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי על יוזמה ייחודית: הפעלת ניידת ביקור בית יזום על ידי אחות באמצעותה מגיעה האחות באופן יזום אל חולים מבוגרים ו/או עם ריבוי מחלות, כדי לעמוד מקרוב על מצבם, לעקוב אחר לחץ הדם, דופק, בצקות ברגליים, לבצע בדיקת דם כשצריך, לוודא שהתרופות מסודרות ומאופסנות נכון והמטופל נוטל את תרופותיו. כמו כן, נערכת שיחה להערכת מצבו הכללי ומצב הבית. בעת הצורך דואגת לסייע בגיוס גורמי טיפול נוספים.

מדובר בביקור מתוכנן שיוזם צוות כללית אצל מטופלים הזקוקים למעקב רפואי מסודר ולא לזימון רופא או אחות בעת מצב רפואי דחוף. בשירות זה, האחות מתאמת עם המטופל יום קודם את הביקור ואף בודקת אם דרושות לו תרופות והוא מעוניין שתביא לו אותן במהלך הביקור.

המטופלים מופתעים לטובה, כפי שאמרה אחת המטופלות, לאה בת 84:

 "הביקור הזה של האחות היתה הפתעה גדולה ועשתה לי ממש טוב. אני סובלת ממספר מחלות ומקפידה להגיע למרפאה. עכשיו אני פוחדת  לצאת מהבית וכמובן להיכנס למרפאה, גם המליצו שנמנע מכך בגילנו. דאגתי  מאד שהמצב שלי ידרדר ושעוברים שבועות כשאני ללא מעקב ואז צלצלה האחות ילנה מכללית והציעה לבוא לביקור. היא הגיעה לכאן כמו מלאך בלבן, גם בדקה אותי וגם הרגיעה מאד ואפילו הביאה לי את התרופות לחודשים הקרובים. הכי חשובה היא ההרגשה שאת לא לבד, שבמאמת דואגים לך בכללית. זה לא מובן מאליו כשכולם חוששים להיכנס

לבתי זרים וחלילה להידבק וכאן מגגיעה אחות הביתה. כל הכבוד על השירות הזה".

ילנה נברובסקי, אחת האחיות שמאיישת את הניידת (בתצלום), מספרת שהתגובות של המטופלים מחממות את הלב. "כשאני מתקשרת לתאם ביקור אני שומעת, כמעט רואה את החיוך והשמחה ומבינה כמה הביקור הזה חשוב למטופלים, לא רק מבחינה רפואית. אני אוהבת לעזור ומכירה היטב את האוכלוסיה הקשישה, גם מעבודתי בעבר בבתי אבות, את הפחדים, הבדידות עמם מתמודדים הזקנים וברור לי עד כמה הם זקוקים לי. זו הרגשה טובה לעזור. לשאלה אם אינה חוששת להידבק במהלך הביקורים היא משיבה "כמובן שאני מקפידה על מיגון, להגנה עלי ובעיקר כדי לא להדביק את המטופלים, אבל גם מאמינה, בתמימות אולי, שעשיית הטוב גם היא סוג של מיגון".

רות ברוך, מנהלת הסיעוד בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, בה החלה לפעולה לראשונה הניידת במהלך החג, מסבירה כי יוזמה זו מצטרפת לשורה של יוזמות בכללית לשמירת קשר עם האוכלוסיה המבוגרת הספונה בביתה בשל המצב, כולל סבב טלפונים יזומים שעורכים צוותי כללית-רופאים ואחיות עם מטופלים קשישים ובסיכון רפואי, לפי נתונים הנשלפים ממאגר המידע הגדול של כללית והיכרות אישית במרפאות. עם זאת, אין תחליף לביקור אנושי ויש בדיקות שחייבים לבצע במגע. מדובר באנשים שאינם חולי קורונה, אך המחלות האחרות ממשיכות בשלהן ולנו חשוב לא להזניח את הבריאות הכוללת ולשמור על בריאותם של המטופלים שלנו, לוודא שהמחלות הכרוניות באיזון ותחת שליטה ושהמטופלים ידעו ויחושו שיש מי שדואג להם גם בעת משבר.

רן אהרון – המנהל האדמיניסטרטיבי של כללית במחוז חיפה וג"מ, מסביר כי מסיבה זו הוכנה בתוך זמן קצר ניידת ייעודית לביקורי בית, שהחלה כבר לפעול בחיפה אשר נבחרה בשל שיעור הקשישים הגבוה במיוחד בעיר. בהמשך נרחיב את הפעלת הניידת לאיזורים נוספים ברחבי המחוז".   

רצ"ב צילום: צביקה מינקוביץ- דוברות כללית                

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.