מסלול מהיר לאבחון וטיפול בסרטן השד

במרפאות השד של כללית לין וזבולון הונהג מהלך כולל למתן שירות תחת קורת גג אחת על ידי צוות רב מקצועי ותחומי ברצף טיפולי. המהלך הוביל לקיצור ניכר של משך האבחון וטווח הזמן החולף עד ביצוע ניתוח או תחילת טיפול וכיום כללית בחיפה וג"מ מובילה בבביצוע מהלך זה בכל הארץ

על רקע העובדה שבעשור האחרון חלה עלייה בשיעור הנשים המאובחנות עם סרטן שד מידי שנה, אך שיעור התמותה מהמחלה הולך ויורד, עם סיכויי ריפוי עד מעל ל-90 אחוזים, ברורה החשיבות של אבחון ההמחלה וקבלת החלטה על אופן הטיפול במהירות מירבית ובשלבים  מוקדמים ככל האפשר.

בשל החשיבות של קיצור טווח הזמן מרגע שמתעורר חשד ועד לאבחון ותחילת טיפול מותאם ומהיר, הן מבחינה רפואית והן במימד הרגשי של קיצור תקופת ההמתנה לאבחון וקבלת החלטות טיפוליות הכרוכה במתח רב לאישה, יזמו בכללית, מחוז חיפה וגליל מערבי מהלך כולל שנועד לקצר את לוחות הזמנים ולהקל על הנשים בתהליך. היוזמה מבוססת על מתן שירות מקיף תחת קורת גג אחת בשתי מרפאות השד הגדולות שמפעילה כללית במרכזים הרפואיים הגדולים שלה, לין וזבולון ובשלוחה במרפאה היועצת בעכו.

במרפאות אלה מתבצעות בדיקות סקר לנשים בריאות, נערך בירור וטיפול כאשר יש ממצא בבדיקות סקר או האישה פונה בשל גוש נימוש. כמו כן, מטופלות מחלות שד שפירות וממאירות, מבוצעות בדיקות מעקב לנשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד על רקע גורמים אישיים, סיפור משפחתי של סרטן או על רקע מוטציות גנטיות המעלות סיכון לחלות בסרטן השד. הבירור כולל בדיקות הדמיה מגוונות, כמו ממוגרפיה, טומוסינטזיס, אולטרסאונד שדיים וכן מבוצעות ביופסיות מהשד בשיטות שונות. כדי להבטיח בירור מסלול מהיר ויעיל כללית דאגה לרכז במרפאות השד שלה במחוז מומחים ואמצעי טיפול תחת קורת גג אחת ובשיתוף פעולה מלא עם צוות מומחים מכלל התחומים הרלבנטיים: כירורגים של השד, רדיולוגים המומחים בהדמיית שד, אונקולוגים ופלסטיקאים בתחום שיחזור השד. כמו גם אחיות שהתמחו בתחום ומהוות גם אחיות מתאמות ועובדות סוציאליות המלוות את המטופלות לאורך כל הדרך.

המרפאות עובדות בשיתוף עם מחלקות שונות בבית חולים כרמל מקבוצת כללית, כגון, כירורגיה כללית, כירורגיה פלסטיקה, גנטיקה, פתולוגיה ויחידה גניקו-אונקולוגית.

בדרך זו, מסבירה ד"ר לילך צולר – המנהלת הרפואית של כללית במחוז, אשר הובילה יוזמה זו, נוצר רצף בטיפול בסרטן השד והשיפור שהושג בא לידי ביטוי במדד אוביקטיבי שבו בודקים בכללית את רצף הטיפול ומשך האבחון. מדובר בתהליך שבו ברגע שיש זיהוי מוקדם של ממצאים חשודים בבדיקות ממוגרפיה ואולטרסאונד שבוצעו במסגרת סקר במכוני מור, מועברת התוצאה לגוף מקצועי אחראי שהוקם בכללית במיוחד כדי לבצע סינון והפניה מותאמת על פי מקום המגורים ושייכות הנשים למרפאות.

הנתונים מוזרמים ישירות למרפאת השד הסמוכה למקום מגוריה ונקבע לה באופן יזום תור דחוף לבדיקת כירורג שד והערכת לרדיולוג שד, לצורך בירור שמתקיים במרוכז, ביום אחד. אם מתקבלת אבחנה של סרטן השד, המטופלת מוזמנת לוועדה רב תחומית, שבה היא מקבלת המלצה לגבי תכנית טיפולית בהתאמה אישית. רוב המטופלות מאובחנות בשלב מוקדם של מחלה ועוברות ניתוח כטיפול ראשוני. הניתוחים מתבצעים על ידי צוות הכירורגים של כללית בבית חולים "כרמל", במרכזים הרפואיים "לין" ו"זבולון" ולאחרונה החלה כללית להפנות את המטופלות לניתוח גם בבית חולים "אלישע" בחיפה, בהתחייבות (טופס 17) מטעמה.

חלק מהמטופלות נזקקות לטיפול אונקולוגי קדם-ניתוחי, אשר ניתן במחלקות האונקולוגיות ב"לין" ו"זבולון".

בעקבות מהלך משולב זה  נרשם במרפאות השד של כללית ב"לין" ו"זבולון" שיפור ניכר במדדים אובייקטיבי להערכת משך הברור ורצף הטיפול בסרטן השד והוא הגיע למקום ראשון בארץ. מטופלות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי זוכות להשלמת סבב הבירור והאבחון מרגע הפניה הראשונה ועד תחילת הטיפול עצמו בטווח הזמן הקצר בארץ. המטופלות מדווחות על שביעות רצון גבוהה מכך שהן מקבלות מעטפת שירות על ידי מיטב המומחים ממגוון התחומים תחת קורת גג אחת ומלוות בכל התהליך בזמנים הקשים של גילוי המחלה וקבלת החלטות על אופן הטיפול בה, כולל כתובת לניתוח שמתבצע במקרה זה על ידי אותו צוות שפגש אותן במרפאות.

מנהלות מרפאות השד של כללית בחיפה ובקריות שגם מנתחות את המטופלות בעת הצורך מסכמותאת המהלך: ד"ר טטיאנה דורפמן, מנהלת מרפאת השד בלין,

מציינת "אני מאמינה שכל מי שהתעורר אצלה חשד לסרטן שד צריכה לקבל ליווי אישי במהלך כל תקופת האבחון, הניתוח והמעקב שלאחריו. יש חשיבות רבה בגילוי המוקדם של המחלה ובהתאמה אישית של הטיפול לכל מטופלת."

מוסיפה ד"ר שירלי דוידוביץ, מנהלת מרפאת השד בקריית בריאות זבולון: "אני רואה חשיבות ראשונה במעלה להתייחסות האישית למטופלות, בין אם מדובר במי שעברה בדיקה שגרתית ובין אם מדובר במי שאובחנה עם ממצא בשד ומתן טיפול ברמה רפואית גבוהה, בזמן קצר ועם תמיכה מיטבית. אני גאה בצוות המרפאה שפועל מתוך מחוייבות אמיתית כלפי המטופלות שלנו."

רצ"ב צילום: דוברות כללית

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.