מונעים את סרטן צוואר הרחם

הגינקולוגים של כללית ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי יוצאים במסע הסברה בנושא סרטן  צוואר בהקשר לשבוע המודעות שחל  ב-20-27 לינואר.

 ד"ר אפרים סיגלר מנהל שירות צוואר הרחם של כללית בחיפה ויו"ר החברה הישראלית לקולפוסוקפיה ומחלות צוואר הרחם והעריה: חיסון נגד נגיף הפפילומה התגלה כתורם להגנה גם במניעת סרטן הפה והלוע וסרטן פי הטבעת וחשוב כי ינתן לתלמידים וכן לגברים בוגרים. מסתבר גם כי עישון מגביר מאד את הסיכון למחלה קשה זו.

סרטן צוואר הרחם הינו סרטן קטלני כאשר 200 נשים חולות בו מידי שנה ומתוכן קרוב למחצית (90) נפטרות. אולם הבשורה החיובית היא, מדגיש ד"ר אפרים סיגלר, מומחה צוואר הרחם במרכז רפואי לין של כללית בחיפה ויו"ר החברה הישראלית לנושא שבאבחון מוקדם ומתן החיסון החדש כנגד 9 זנים, של נגיף הפאפילומה אפשר למנוע ב-99% הדבקה בנגיפים הגורמים ל-90 אחוז ממקרי לסרטן זה. ב-99% מניעה של יבלות באיברי המין בנשים ובגברים. מדובר בוירוס שיכול להפגוע בכל אחת ואחד, ההדבקה מתרחשת ביחסי מין ונגרמת בדרך כלל בגיל צעיר.

ההשפעה המקסימלית של החיסון כאשר הוא ניתן לפני שמתחילים לקיים יחסי מין, אבל בכל הגיל החיסון מונע הדבקה מיחסי מין עם בן זוג או בת זוג חדשה. מחקרים בעולם בדקו את יעילות החיסון בגברים ונשים עד גיל 45, הגיל בו החיסון מאושר בישראל בנשים וגברים  והוא הוכח כיעיל במניעת הדבקות חדשה.

מרבית הזיהומים חולפים, אך לעיתים הוירוס נשאר רדום משך שנים ומתעורר לכדי התפתחות סרטן לאחר שנים רבות. יש להדגיש כי מידע שגוי שפורסם בעבר והרתיע חלק מההורים מפני מתן החיסון, הסתבר כשגוי, מדגיש ד"ר סיגלר. עד כה בוצעו בעולם כ-300 מיליון חיסונים והוא נמצא כחיסון בטוח ביותר, עם מעט מאד תופעות לוואי.

המניעה של ההדבקות והמחלה היא בקבלת החיסון לנערות ולנערים וביצוע בדיקות לאיתור מוקדם של הנגיף, עוד בשלב הטרום סרטני, בעזרת בדיקת פאפסמיר פשוטה, שמתבצעת אחת ל-3 שנים, או בהתאם להמלצת הרופא, בגילאי 25-65. סל הבריאות שאושר השבוע הורחב ומאפשר את הבדיקה חינם בכל קופות החולים מגיל 25-54. מעבר לגיל 54 מאד מומלץ לבצע את משטח הפאפ בתשלום כיוון שכשליש ממקרי תחלואה ותמותה מסרטן צוואר הרחם קורה בקבוצת  גיל  זאת. מדובר בבדיקה לא יקרה וזמינה גם

למי שאינה זכאית לה בחינם, טיפול בשלב הטרום ממאיר יעיל ביותר וניתן להפחית כמעט לחלוטין את התמותה.

נתון משמעותי נוסף הוא הקשר בין עישון להתפתחות סרטן צואר הרחם: מסתבר כי עישון מגדיל פי 30 את הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם וזו סיבה נוספת להימנעות מהרגל זה.

נתון מעניין שאושש במחקרים לאחרונה הוא שהוירוס שמועבר כאמור ביחסי מין קשור גם בהתפתחות סרטן בלוע ובפי הטבעת, סוגי סרטן שאין להם גילוי מוקדם וטיפולים בשלבים טרום סרטניים ומכאן שהוא מהווה סיכון של ממש גם עבור גברים ולכן חשוב שנערים בגיל ביה"ס יחוסנו כמו הנערות וכן גברים.

נוכח החשיבות הרבה בהגברת מודעות לנושא האיתור המוקדם, התנהגות מונעת כמו שימוש בקונדומים בעת קיום יחסי מין, המנעות מעישון ובעיקר קבלת חיסון שמהווה הגנה מיטבית, יצא צוות הגינקולוגים של כללית בחיפה במסע הסברה בנושא.

צילום: דוברות כללית

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.