למעלה מ-500 חולי קורונה טופלו עד כה על ידי כללית בקהילה

מאז הוקמה מחלקת הקורנה הקהילתית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי אושפזו בה למעלה מ-500 חולים – במאות אחוזים יותר מסך חולי הקורונה שאושפזו בבתי החולים באיזור

בניגוד לרושם בתקשורת הרי שבפועל מרביתם של חולים הקורונה מטופלים במסגרת הקהילה באישפוז בית ומלונות ומלווים על ידי צוות מחלקת הקורונה של כללית בקהילה מבוקר עד לילה, 7 ימים בשבוע.

במחלקת הקורונה בקהילה, שהקימה כללית במחוז חיפה וגליל מערבי לפני למעלה מחודש, בסמוך לפרוץ המשבר, טופלו עד כה למעלה מ-500 מאושפזי קהילה. כיום, מציינת ד"ר אפרת גיל שמונתה לנהל את המחלקה המיוחדת בנוסף על היותה  מנהלת המערך הגריאטרי של כללית במחוז, מאושפזים במסגרתה כ-230 חולי קורונה, רובם נמצאים באישפוז בביתם וחלקם במלונות אישפוז. המחלקה כוללת צוות של 15 רופאים מומחים ברפואת משפחה, פנימית ואו גריאטריה ו-4 אחיות בכירות בחמ"ל, בניהולה של אורלי צור – עוזרת מנהלת הסיעוד במחוז, יחד עם עשרות אחיות במרפאות שמלוות לאחר קליטה ראשונית את המטופלים במהלך תקופת האישפוז. כמו כן, מלווים המטופלים על ידי צוות העובדות הסוציאליות, בניהולה של עו"ס יפעת אלון, אשר יוצרות קשר יזום עם כל מתאשפז קהילה וכן עומדות לרשות מי שנקלע למצוקה רגשית ומבקש סיוע או שהצוות במחלקה מאתר כי נדרשת התערבות של איש מקצוע טיפולי. בצוות המחלקה גם מיטב אנשי המנהל במחוז.

מרגע שמתקבלת תשובת מעבדה חיובית מלווה צוות המחלקה לקורונה בקהילה את החולה שאובחן. רופא היחידה יוצר קשר עם המטופל בתוך זמן קצר מועד קבלת התוצאה של בדיקת המעבדה, מעדכן אותו בדבר האבחנה ומתשאל באשר למצבו, הרגשתו הכללית, מחלות הרקע, תנאי המגורים ואפשרות הבידוד בבית והתמיכה המשפחתית. בהתאם לנתונים אלה והמידע בתיק הרפואי הממוחשב, הוא מקבל החלטה אם הכרחי להפנות את החולה לאישפוז בבית חולים או ניתן לאשפזו בבית או בבית מלון ומעבירו לטיפולה של אחות מתאמת טיפול בחמ"ל, אשר מדריכה אותו על מהלך האשפוז עד להחלמה, כיצד לתפעל את מכשור הסטורציה למדידת

אמת החמצן בדם, מד החום ועוד בהם מציידת כללית כל מאושפז קהילה. כמו כן, היא מדריכה כיצד לשמור על בידוד וכללי ההתנהגות הבריאותית במהלך תקופת האישפוז בקהילה. בצד ההתייחסות הרפואית, מהווה אוזן קשבת לצרכים ובעיות שמציג המטופל. בהמשך, אחות החמ"ל דואגת להעביר את פרטי המאושפז לאחיות מרפאת האם שלו בכללית אשר יוזמות פעמיים ביום, בוקר וערב, שיחה טלפונית  עם כל מטופל, לניטור מצבו בעזרת תוצאות המדידות שמבצע ומידע על תחושותיו, כפי שעולה בשיחה עמו. הן קשובות לכל שינוי עליו מדווח המטופל ומפעילות שיקול דעת מקצועי כאשר להתרשמותן נדרשת התייחסות רפואית או אחרת. במקרה של החמרה מתבקש המטופל ליצור קשר יזום מצדו ולעדכן מידית.

בבתי המלון יש נציג כללית המתפקד כאיש קשר לפתרון בעיות שמתעוררות במקום.

"מדובר באתגר טיפולי גדול הדורש מיומנות רבה" מציינות ד"ר גיל ואורלי צור, כי אין מפגש פנים אל פנים עם המטופל ועל הצוות להיות קשוב, עירני ומקצוען דיו כדי לאבחן בתנאים אלה כל מקרה של הדרדרות ובעיקר נוכח העובדה שמדובר במחלה שעלולה להפתיע וחולה קל יכול במהרה להדרדר לסכנת חיים. כך לדוגמה, מטופל שנתוני מד הסטורציה שדיווח היה תקין, נשמע לאחות החמ"ל בשיחה שיצרה עמו מדבר בכבדות. על אף שטען שהכל בסדר, האחות דאגה לשוב ולהתקשר אליו לאחר כחצי שעה ושמעה שהוא מתקשה מאד בנשימה. בהתייעצות עם הרופא הוחלט לשלוח נט"ן ולפנותו לבית החולים, החלטה שבדיעבד הצילה את חייו.

מטבע הדברים, מספר הצוות, הטיפול אינו מסתיים ברפואה. דאגנו לאחד משפחות כדי שילדים לא ישהו בנפרד מהוריהם, סייענו בקישור לעמותות כדי שנער יזכה לחגיגת בר מצווה במלון בו שהה ועוד שפע סיפורים אנושיים שיכולים להכיל ספר.

רונן נודלמן, מנהל כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מסכם שמחלקת הקורונה הייחודית שהקימה כללית מוכיחה עצמה ככתובת מקצועית איכותית שבה חולי הקורנה, מבוטחי כללית, זוכים לליווי על ידי מיטב הרופאים והאחיות גם כשהם מאושפזים בקהילה. צוותי החמ"ל עובדים מבוקר עד לילה, 7 ימים בשבוע וראויים להערכה על הטיפול המקצועי והמסור שהם מעניקים למאושפזי הקהילה.

רצ"ב צילום: דוברות כללית

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

לקריאה נוספת

פייסבוק

אינסטגרם

טוויטר