כפפות לחץ לטיפול בשבר בשורש כף היד

שיטת טיפול חדשה שפיתח צוות המכון לריפוי בעיסוק של כללית בחיפה לטיפול בפגיעות בשורש כף היד בעזרת כפפת לחץ, בה השתמשו עד כה לטיפול בכוויות וצלקות שנבחנה במחקר, שפורסם בכתב עת יוקרתי.
ריפוי בעיסוק בחיפה. כפפות לחץ לטיפול בשבר בשורש כף היד
צילום: דוברות כללית

שיטת הטיפול החדישה שפותחה על ידי צוות כללית במכון לריפוי בעיסוק בחיפה, מבוססת על התאמה אישית של חבישות לחץ לשיקום לאחר שבר בשורש כף היד. טיפול בחבישות לחץ נהוג עד כה לשיקום צלקות, כוויות ולטיפול בלימפאדמה. הרעיון, לעשות בהן שימוש לשם טיפול לאחר שברים התפתח מתוך הניסיון הרב של המרפאות בעיסוק של כללית בחיפה – בלין ובבית אמות – בשיקום גף עליון.

המרפאות בעיסוק במכון הבחינו שאנשים שעברו חבלה ביד והמרפאה בעיסוק התאימה להם חבישת לחץ לצורך הפחתת נפיחות ביד או השטחת צלקת ניתוחית, סבלו פחות מכאב וטווחי התנועה שלהם היו טובים יותר מאשר האנשים שטופלו ללא חבישת לחץ. בספרות לא נמצאה עדות לממצא זה. המרפאה בעיסוק ענבר מילר שחבר, מצוות המכון בחיפה, החליטה לחקור את הנושא לעומק במסגרת לימודי המוסמך בריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ובשיתוף המחלקה האורתופדית בלין ובבי"ח כרמל.

היא  חקרה בניסוי מבוקר את התועלת של חבישות לחץ להפחתת הסימפטומים המקשים על תפקודי היומיום, לאחר שברים בשורש כף היד (ש.כ.י), שהם השברים השכיחים ביותר בגף עליון ועלולים לגרום לנפיחות, לנוקשות במפרקים, להגבלת תנועה ולכאב, תוך פגיעה ממושכת בתפקוד היומיומי של האדם ומקשים על שיקומו ולעיתים מגבלות אלו הופכות למצב כרוני.

32 אנשים לאחר שבר בש.כ.י, שהופנו על ידי אורטופדים בלין סווגו באופן אקראי לשתי קבוצות: 15 איש בקבוצת הביקורת קיבלו את הטיפול שיקומי המקובל ברפוי בעיסוק בפגיעות אלו ו-17 איש בקבוצת הניסוי טופלו כמקובל, אך בנוסף הותאמה להם ע"י המרפאה בעיסוק כפפת לחץ שנתרמה על ידי חברת אוריאל פ.ג. בע"מ, שייצרה את הכפפות לצורך ביצוע המחקר.

כדי להעריך את התועלת, הושוו בין הקבוצות מדדים כגון טווחי תנועת האצבעות וש.כ.י., כוח אגרוף, נפיחות כף היד והאצבעות ושאלון דיווח עצמי של המטופל להערכת כאב, תפקוד היד והשתתפות בעיסוקי היומיום ושאלון להערכת השימוש בכפפת הלחץ. טווחי התנועה עם וללא

כפפת לחץ, נמדדו והושוו בעזרת טכנולוגיה ייחודית – HandTutor™ שנתרמה לצורך המחקר.

תוצאות המחקר מעידות כי כפפת לחץ המותאמת אישית על ידי המרפאה בעיסוק, משפיעה באופן מובהק על הפחתת הנפיחות והכאב ביד ועל שימוש מופחת במשככי כאבים, על שיפור בטווחי תנועה בשורש כף היד, על הגברת השימוש ביד בתפקודים השונים ובהשתתפות בפעילויות היומיום, תוך החזרה מהירה של המטופלים לתפקוד ומניעה של מצבים כרוניים בלתי הפיכים, כמו תסמונות כאב כרוני.

המחקר נערך בהנחיית ד"ר נעמי שרויאר – ראש החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, צוות היחידה למחקר של הכללית במחוז חיפה וג"מ – ד"ר עוזי מילמן, בשיתוף עם צוות המחלקה האורטופדית בלין – ד"ר חיים כצבמן כירורג מנהל יחידת כף היד, ד"ר בני ברנפלד – מנהל מחלקת אורטופדיה וצוות השירות לריפוי בעיסוק של כללית במחוז: ענת קונס – מנהלת השירות, יעל ריסמן – מנהלת המכון בחיפה וצוות המכון. כאמור מדובר בשיטה פורצת דרך ובמחקר שתוצאותיו מרשימות ועל כן נבחר לפרסום בכתב עת מקצועי יוקרתי בתחום הרפואה הפיזיקלית ושיקום, שמתפרסם בארה"ב.

(American Journal of Physical Medicine& Rehabilitation)

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.