טיפול פורץ דרך למחלת ריאות חסימתית

די בטוח שאם נשאל את הקוראים לגבי נזקי העישון, התשובה הראשונה שנקבל היא "סרטן ריאות". אך כמובן שסרטן היא לא המחלה היחידה שעישון יכול לגרום. אמנם פחות אנשים יכולים לקרוא למחלה זו בשמה, אבל הם בהחלט מכירים את הסימנים שלה- השיעול מלא הליחה, החרחורים, הקושי לרוץ ולפעמים אפילו לעלות במדרגות מבלי להשתעל ולהתנשף בכבדות.
דר' יעל אברהם
דר' יעל אברהם

כל התסמינים האלו נובעים מנזק שנגרם לריאות כתוצאה משאיפה של כימיקלים וחלקיקים שונים, נזק שיכול להוביל למחלות ותסמונות שונות אשר נקראות בשם הכללי "מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD)". כ- 25% מהמעשנים הוותיקים יחלו ב-  COPD (סימפטומים בד"כ מופיעים בגיל 40), אך לא רק מעשנים חולים בה: גם אנשים שנחשפים לזיהום אויר בחייהם או כחלק מעבודתם וכן ישנם אנשים בעלי נטייה גנטית למחלה. מדובר במחלה שנמצאת במגמת עליה בעולם, כאשר בארה"ב COPD מהווה  גורם המוות הרביעי במעלה.

הריאות, שהן האיבר האחראי בגופינו על חילוף הגזים, כלומר קליטת חמצן ופליטת פחמן דו-חמצני, מחולקות למיליוני נאדיות ריאה, שהם מעין שקיקים קטנים, שמייעלים מאוד את פעולת הריאה. ב- COPD, קירות נאדיות הריאה נפגעים ומאבדים מגמישותם, דבר שמפחית מיעילות קליטת החמצן בגוף. בנוסף, רקמת הריאה הפגועה מודלקת, דבר שמוביל לנפיחות וייצור ליחה מוגבר שעלול להביא לחסימת מעברי הנשימה. כתוצאה ממצב זה החולים ב- COPD סובלים מקוצר נשימה אפילו במאמץ קל, שיעול עם ליחה, חרחורים, לחץ בריאות ותסמינים נוספים.

כרגע, מדובר במחלה כרונית ניוונית, כלומר למחלה זו אין מרפא ומצבם של החולים בה מתדרדר בהדרגה עד שהם מגיעים למצב שבו החולים לא מסוגלים לעשות אף הפעולות הפשוטות ביותר והופכים להיות מרותקים למיטתם תוך שהם זקוקים לאספקת חמצן קבועה. כל שניתן לעשות הוא להאט את התקדמות המחלה ע"י הימנעות מגורמי המחלה, ושיקום ריאות דרך תזונה ופעילות גופנית נכונה וטיפול תרופתי מתאים. אך למרות שהטיפול נקרא "שיקום ריאות", המציאות היא שמצבם של הריאות לא משתפר, אלא רק קצב ההידרדרות יורד. במצבים קשים, התערבות כירורוגית עשויה אף להידרש, עד כדי השתלת ריאות.   

האם מציאות קשה זו של חולי ה- COPD הולכת להשתנות בימים אלה בעקבות טיפול חדשני ופורץ דרך, בו רואים שיקום אמיתי של הריאות. מדובר בטיפול לא פולשני בו החולה נושם אוויר העובר שינוי קוונטי.

המפתחים הם יוצאי 8200 ובוגרי הטכניון. דר' יעל אברהם וציון בדש פיתחו דרך לעשות שינוי קוונטי לאוויר המבוססת על סגסוגות מתכות המשפיעות באחוז קטן מהחמצן באוויר אטמוספרי ממצבו הטריפלטי ה"רגיל" למצבו הסינגלטי הפעיל.

ציון בדש
ציון בדש
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. שלום גיל

    מדהים, הלכה למעשה מדובר שהשתלת ריאות תהיה היסטוריה!

  2. קרן הירש לוי

    בשורה חשובה מאוד לטיפול במחלה הארורה שעד היום מצב החולה רק מחמיר עד להשתלת ריאות או מוות תוך מספר שנים.

  3. שלמה

    שלום
    פעולת הישום כיצד?
    אבי יש לו את התופעות האלו

  4. שמעון

    היכן ניתן לברר פרטים נוספים על ההמצאה והאפקט שלה על מחלת הcopd.תודה

  5. שמואל קירשנצוייג

    אני חולה ב,,copd הייתי שמח לשמוע יותר על הטיפול

  6. אלי דנון

    שלום רב
    שמי אלי ולאחרונה אובחנתי כחולה COPD זאת ועד אני כבר לא מדבר על השיעולים היומיומיים
    ליחה ועוד הפסקתי לעשן לפני כ- 5 חודשים וזה ממש טוב ,מעבר לכך
    מבקש להגיע לטיפול שמוזכר לע"ל

    בתודה.

    דנון אלי 052-6524212

  7. רינה

    איך אפשר להגיע אליכם ?? הבת שלי בטיפול נמרץ ילדים כבר שבועיים ויש לה copd על רקע גנטי. יש דרך לפנות אליכם ?

  8. אמיליה ויינשטיין יבור

    בעלי חולה בcopd קשה. הייתי רוצה לקבל יותר פרטים.
    מספר נייד שלי 0506265606

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.