חזרה מהמתים: בת ה-5 שאושפזה ברמב"ם במצב אנוש עקב סיבוכי שפעת, התאוששה לחלוטין

לפני כחודש ימים אושפזה קרני לידסקי, בת חמש וחצי מקרית טבעון, בטיפול נמרץ ילדים ברמב"ם כשמצבה מוגדר אנוש. הילדה, שלמעשה הוכרזה כמתה בשל פגיעה בליבה עקב סיבוכי מחלקת השפעת, עברה החייאה וחוברה תוך כדי התהליך למכשיר אקמו (ECMO), מכשיר המחליף את פעילות הלב והריאה לזמן ממושך. שבועות אחרי שהתנדנדה בין חיים למוות, שוחררה קרני לפני כמה ימים לביתה אחרי שהתאוששה לחלוטין. הבוקר, לקול מחיאות כפיים סוערות, עלתה קרני הקטנה יחד עם הוריה, אורי ורותם, על במת אולם הכנסים ברמב"ם, במסגרת כנס ניתוחי הלב השנתי של רמב"ם "עבר, הווה ועתיד", ה-12 במספר, כדי לומר "תודה" לרופאים שהצילו את חייה. 

"אנחנו מאוד מעריכים את העבודה שנעשתה ברמב"ם, בעיקר בטיפול נמרץ ילדים שם שהינו את פרק הזמן הרב ביותר ובמשך החלק הקשה ביותר בטיפול בקרני", אמר הבוקר אורי, אביה של הילדה, "המסירות והאכפתיות של הצוות, היחס האישי והתמיכה לכל משך האשפוז ולאחריו, היו בעלי משמעות גדולה בתוך התקופה הזו. התחושות היו לא פשוטות והיו לא מעט חששות, כאשר הוסבר לנו בהתחלה כי מדובר בסיכויים נמוכים להתאוששות, אבל הדברים לאט, לאט השתנו והנה אנחנו כאן היום".

כאמור, לידסקי חוברה למכשיר האקמו בזמן החייאה, הליך נדיר יחסית בטיפולי אקמו ובעל סיכויי הישרדות נמוכים: "במקרה של קרני, זה היה המוצא האחרון", מסביר ד"ר צבי אדלר", "מנתח לב בכיר העומד בראש צוות האקמו ברמב"ם, "היא למעשה מתה בזמן שחוברה למכשיר והלב שלה ספג פגיעה לא פשוטה, אבל עם הזמן היא החלה להתאושש והפתיעה את כולנו. אנחנו שמחים ונרגשים לפגוש אותה היום כשהיא יוצאת מביה"ח ללא פגיעה". "זה מה שנהוג לכנות נס רפואי", הוסיף ד"ר יוסי בן-ארי, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ילדים בביה"ח "רות" ברמב"ם, "הסיכויים לא היו לטובתה של קרני, אבל אנחנו שמחים שהיא הצליחה להפתיע את כולנו".

על פי נתוני המחלקה לניתוחי לב ברמב"ם, במהלך שנת 2018, נעשו ברמב"ם 14 חיבורי אקמו במצב של החייאה, כאשר רק שלושה מהם שרדו, כך עולה מנתונים שהוצגו הבוקר בכנס ניתוחי הלב השנתי של רמב"ם. "ב-2019 נעשו בסך הכל 112 טיפולי אקמו, כאשר מתוכם ביצענו שני חיבורים לאקמו תוך כדי החייאה", ציין פרופ' גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם, על במת הכנס והוסיף, "שניהם שרדו. אחת מהם נמצאת כאן איתנו", אמר כשפנה אל הקהל והזמין את קרני והוריה לעמוד לצדו על הבמה והודה לצוותים המטפלים ממחלקות שונות ברמב"ם שסייעו בהצלחת הטיפול.

מכשיר ה"אקמו" הינו סוג של מכונת לב – ריאה, אותה ניתן להפעיל לפרק זמן ממושך. במכשיר נעשה שימוש במקרים ספציפיים, וברובם קיצוניים, כאשר יש צורך לתת לליבו של החולה, או לריאותיו, זמן החלמה לצורך התאוששות. בישראל ישנם כמה מכשירי אקמו בודדים, הניתנים להעברה ממרכז רפואי למשנהו, לפי הצורך. מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם פועלת בשיתוף פעולה עם בתי חולים שונים בארץ, ומסייעת באמצעות צוות רפואי ייעודי למטופלים הזקוקים לטיפול במכשיר. צוות האקמו ברמב"ם מטפל מידי שנה גם במספר מקרים המערבים ילדים צעירים ופעוטות, כמו במקרה של קרני לידסקי, פעולות המצריכות מיומנות ויכולת להתמודד עם האתגרים הנובעים מגילם הצעיר של המטופלים הללו.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.