הקורונה מסוכנת למתבגרים

לקורונה תופעות לוואי עקיפות קשות דווקא למי שנחשבים הכי מוגנים מסיבוכיה: צוות המרפאות לנוער – שיר"ן של כללית בחיפה ובקריות מתמודד עם עלייה משמעותית בשיעור בני הנוער שפונים לעזרה על רקע עליה במשקל, הפרעות אכילה, דיכאון ועוד.

למרפאת שיר"ן של כללית ארמון בחיפה פנתה נערה בת 15 שסיפרה כי בחודשים האחרונים היא סובלת מנדודי שינה, כאבי בטן, חוסר תיאבון ולעתים אכילה בולמוסית ובעקבותיה הקאות.

בשיחה עמה שערכו ד"ר רינה פרידמן, מנהלת שיר"ן רופאת ילדים מומחית בטיפול במתבגרים, והעובדת הסוציאלית מהצוות הרב מקצועי במרפאות המתבגרים של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, הסתבר כי הוריה הוצאו לחל"ת והשיחות בבית נסובות סביב ההתמודדות עם המצב הכלכלי של המשפחה והדאגות לעתיד. הנושא עולה בשיחות הזום עם חבריה, שרבים מהוריהם נותרו ללא עבודה.

לאחר שעברה הערכה  רפואית, ממנה עלה שאין מדובר במחלה גופנית, הסיק צוות שיר"ן כי תסמיניה של הנערה הם ביטוי של חרדות שהתפתחו סביב המצב במשפחתה ומשהייתה הממושכת בבית. נערה זו לא טופלה בעבר בשיר"ן, אך יש גם לא מעט מקרים של בני נוער שטופלו בעבר בשיר"ן, אוזנו ושבים עתה לטיפול בשל המציאות החדשה שיצרה הקורונה. לדאבוננו, מציינות ד"ר רינה פרידמן וד"ר שלומית עופר שכטר, מנהלות שיר"ן בכללית, סיפור זה אינו יוצא דופן ואנו עדות לאחרונה ליותר ויותר מקרים של הופעת או החרפת ביטויים גופניים ונפשיים שונים אצל מתבגרים רבים המצריכים התערבות טיפולית. כך קורה שדווקא קבוצת הגיל שנחשבת "הקבוצה הבריאה ביותר מכל שכבות הגיל" ולכאורה נמצאת בסיכון נמוך ללקות במחלת הקורונה, ניזוקה מאד מהקורונה – לא מסיבוכי המחלה הישירים אלא העקיפים, ובפועל נמצאת בסיכון בריאותי ונפשי גבוה.

גיל ההתבגרות הוא כידוע גיל טעון מלכתחילה, הדורש מהמתבגר גם בימים כתיקונם להתמודד עם משימות של עצמאות מול גבולות, נושאים חברתיים, המראה החיצוני, נושא ההתבגרות המינית, נושא הזהות המינית ועוד. אחת הבעיות השכיחות היא המשקל וצורת הגוף. כתוצאה מהשהייה הממושכת בבית בצמוד למסכים יש לעתים קרובות נטייה לאכילת יתר בלתי מבוקרת, שגורמת  להשמנה. בחלק מן הבתים צומצם גם מגוון הירקות והפירות, נוכח התייקרותם והירידה במצב הכלכלי – כך שהתזונה בבית פחות בריאה ואיכותית. בפועל חלק ניכר מבני הנוער עלו רק מעט במשקלם, אל העיסוק הרב בנושא זה בתקשורת, יחד עם תרבות החשיפה ברשתות מובילים לתופעה מדאיגה של הפרעות אכילה.

אם בעבר, בתקופה שקדמה לקורונה, מרבית הפניות לשיר"ן היו בשל עודף משקל והשמנה, הרי שמאז תחילת הסגר הראשון הולכים ומתרבים המקרים של הקצנה באכילה בכיוון המצמצם וריבוי אימוני ספורט ביתיים מהרשת, במטרה להפיג את השעמום. התוצאה: גל פניות בשל  הפרעות אכילה – אנורקסיה ובולמיה – שתחילתן עפ"ר בדיאטה לא מבוקרת (ללא ליווי רפואי) שיוצאת משליטה, בשילוב עם פחד מהשמנה וחרדה בשל המצב הכלכלי בבית וההשלכות על היחסים במשפחה.

המצב מחמיר עוד יותר במציאות בה עיקר התקשורת היא ויזואלית מרחוק באמצעות אינסטגרם, טיק טוק, סנאפצ'ט ודומיהם שמבוססים על צילום הגוף.  חשיבות המראה החיצוני הנשקף במסכים גוברת ויש פחות מקום לביטוי של יתרונות אחרים כמו כישורים חברתיים, הומור ועוד, כך שיותר מתמיד ההערכה החברתית מתבססת על רזון ונראות. בעת הגלישה הממושכת באינטרנט נחשפים בני הנוער ל"עצות" בלתי מבוססות כיצד להתמודד עם ההשמנה והתוצאה היא אימוץ דיאטות והתנהגויות מזיקות.

הפגיעה במצב הנפשי מתבטאת בנדודי שינה, נטייה להסתגרות, שינויים במצב הרוח, עד כדי דיכאון. כל אלה מובילים גם להתנהגות סיכונית קיצונית, תוך הגברת השימוש בחומרים ממכרים החל בשתיית אלכוהול והמשך בסמים וכן גלישה באתרי פורנו ואלימות כשהגיל הולך ויורד. בני נוער פחות מקובלים, סובלים מבידוד חברתי חמור מתמיד כי בעוד בימים כתיקונם יש מגעים חברתיים בבית הספר ובתנועת הנוער, עתה הם בביתם וללא תשתית מבוססת של חברים הם מנותקים מחבריהם.

לכאורה, בתקופה זו יכולים ההורים לעקוב יותר מקרוב אחר בני הנוער בביתם ויש מקום לשיפור היכרות ותקשורת. אך מדובר בגיל שבו זקוקים בני הנוער לקבוצת השווים להם, תוך הפרדות ועצמאות מההורים. השהייה הממושכת יחד, בעיקר אם מערכת היחסים לא טובה מלכתחילה, מהווה כר פורה להחרפת מתחים בין בני הנוער להוריהם. בין הפניות לשיר"ן יש לא מעט פניות מצד הורים למתבגרים אשר מתקשים להתמודד עם הצעירים הסוערים בביתם או מודאגים באשר להתנהגויות בעייתיות. כמובן שאם מדובר במשפחה בה יש יחסים של אלימות או חלילה גילוי עריות, הבעיות מקצינות עוד יותר.

מרפאות שיר"ן הן יוזמה ייחודית לכללית, שבה מעניקים לבני הנוער כתובת לפנות לעזרה וטיפול, גם ללא ידיעת ההורים וללא צורך בהפניה רפואית. השירות, שניתן למבוטחי כללית ללא תשלום, כולל צוות רב תחומי של מומחיות לרפואת מתבגרים, עובדות סוציאליות ודיאטניות, מעניק לבני הנוער מעטפת טיפול כוללנית ובלתי מאיימת במסגרת שונה וייחודית. הניסיון מלמד כי מתבגרים נרתעים מהגעה למרפאות הרגילות. בכל מקרה שנדרשת התערבות עמוקה יותר, כמו בעיה נפשית חריפה או הפרעת אכילה מסכנת חיים, מפנה הצוות את הנער או הנערה להמשך טיפול על ידי מומחי כללית במערך בריאות הנפש, הגניקולוגיה וכדומה.

צוות שיר"ן יוצא בקריאה להורים: אנחנו נענים ברצון לאתגרים הלא פשוטים שניצבים בפנינו בתקופה זו, אך אנא שימו לב, יותר מאשר בעבר, להתנהגות המתבגרים שלכם. הם מושפעים רגשית מהמצב הנוכחי יותר מאשר נדמה. רצוי לשבת עם המתבגר ולהסביר לו מה משמעות הצימצומים או השינויים בבית, לשתף אותו כמה שיותר בהחלטות הרלוונטיות שמתקבלות ולעקוב אחר שינויים בהתנהגותו, באכילתו, דפוסי שינה, תופעות של הסתגרויות בחדר ועוד ובעת הצורך אל תהססו לפנות לסיוע.  רצ"ב צילום: דוברות כללית.           

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.