בכרמל דואגים לחולי הטרשת גם בתקופת הקורונה

" משבר מגפת הקורונה הינו אתגר מורכב לכולם ולחולים כרוניים, כמו חולים בטרשת נפוצה בפרט", מעדכן פרופ' אריאל מילר מנהל המרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי כרמל.

זאת לאור העובדה שחלקם בקבוצת "סיכון- יתר"  על רקע המחלה המתבטאת ברגישות יתר של המערכת החיסונית ובשל הטיפולים האימונולוגיים שמקבלים ואשר עלולים להתבטא בנטיית יתר להדבק בזיהומים.

המצב המורכב בעידן הקורונה מעלה מצוקות ושאלות רבות בקרב החולים אולם  בשל ההנחיות לסגר לצורך צמצום החשיפה של כלל האוכלוסייה – צומצמה הפעילות המרפאתית השגרתית במרכז לטרשת נפוצה של ביה"ח כרמל, והביקורים הפרונטליים הומרו בביקורים-מרחוק, ביקורים וירטואליים בטלפון או בוידאו.

בכדי לתת מענה למטופלים אורגן "מפגש זום" מיוחד לחולי הטרשת הנפוצה. המפגש אורגן ע"י פרופ' אריאל מילר, מנהל המרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי כרמל, יחד עם פרופ' דימטרי קרוסיס מביה"ח הדסה וד"ר רוני מילוא מביה"ח ברזילי, המפגש התקיים בחסות האיגוד הנוירולוגי, החברה הנוירו-אימונולוגית ואגודת חולי טרשת נפוצה בישראל.

בתחילת המפגש ניתנה לעשרות המשתתפים סקירה מקיפה באמצעות אפליקציית הזום ע"י צוות המומחים באשר לחשיבות הקפדה על נוהלי משרד הבריאות בנוגע לצמצום חשיפה, הימנעות ממפגשים רבי-משתתפים ושמירה על היגיינה אישית. חשיבות הבידוד למניעת התדבקות. הורחב נושא חשיבות רצף הטיפול התרופתי: חולה אשר מצבו יציב ובדיקות הדם הינן ללא חריגה משמעותית יש להמשיך בטיפול התרופתי בכדי למנוע התקפים. פרופ' מילר מציין כי הודגש שככלל: הסכנה מהתקף טרשת (בשל הפסקת הטיפול) עלולה להיות גדולה יותר ממחלת הקורונה. זאת מאחר והתקף טרשת עלול לגרום לנכות תפקודית, מצריך אשפוז בבי"ח וטיפול בסטרואידים, אשר עלולים לדכא את מערכת החיסון תוך כדי חשיפת- יתר לזיהום.

בהמשך מפגש הזום המיוחד, התקיים סבב שאלות מטופלים ומענה המומחים:

  1.  מאובחנים חדשים – שאלות לגבי התחלת טיפול ומשמעותו בעידן הקורונה.
  2. 2.     מטופלים ותיקים – שאלות לגבי צורך בשינוי המינון או שינוי הטיפול התרופתי.
  3. 3.     מטופלים בחשד להתקף חריף – שאלות לגבי הסיכון באשפוז בביה"ח וטיפול בסטרואידים בימי הקורונה.
  4. 4.     שאלות לגבי אופן ביצוע בדיקות MRI  ובדיקות דם במסגרת מהעקב, לאור ההנחיה להימנע מהגעה למרכזים רפואיים.
  5. 5.     "איך אני (המטופל) יכול לעזור לעצמי במסגרת השהיה הביתית במהלך הסגר" (חשיבות הימנעות מעישון, פעילות גופנית, תזונה בריאה).

במהלך המפגש הובהר כי המצוקה הינה גם באספקט הבריאותי (הקורונה), אבל לא פחות על רקע המצוקות הכלכליות (הפסקת עבודה) והמצוקות החברתיות (בידוד/הסגר). הללו כרוכים בסטרס, מצבי חרדה ודיכאון העלולים להחמיר התחלואה, ומצריכים התייחסות גם בהיבט הנפשי על ידי הפחתת המתח הרגשי. במפגש לקחו חלק 100 מטופלים שהם המקסימום אותו מאפשרת האפליקציה ועוד עשרות רבות נאלצו להמתין מחוץ לשידור בגלל מגבלת האפליקציה. 

מנהל המרכז בכרמל פרופ' מילר מעדכן כי המרפאה במרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי כרמל ממשיכה לתת מענה למטופלים למרות המורכבויות בעידן הקורונה, תוך שימוש מוגבר ברפואה-מרחוק/טלה-נוירולוגיה, ובתקווה לחזרה מהירה לשגרה הרגועה.

לוחמת הזיהומים של כרמל

היא ניצבת בקו החזית במלחמה בקורונה והשבוע היא התחדשה במינוי חדש ומכובד

ד"ר רונזא נג'אר דיביני רופאה ביחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי כרמל התכבדה השבוע במינוי חדש כמנהלת שירות למניעת זיהומים. את אירוע הענקת כתב המינוי חגגה ד"ר רונזא בגינת ההנהלה של ביה"ח כרמל במסורת ימי הריחוק החברתי, שמנהל ביה"ח ד"ר אבי גולדברג מעניק לה את כתב המינוי יחד עם ד"ר גבי ובר מנהל יחידת הזיהומים כשהם יחד עם שאר חברי ההנהלה ומנהלים שבאו לברך את ד"ר רונזא שומרים על ריחוק חברתי אחד מהשני כמו שצריך.

ד"ר רונזא למדה רפואה בהדסה בירושלים את הסטאז' שלה עשתה בביה"ח כרמל, היא התאהבה בבית החולים והמשיכה התמחות ברפואה פנימית אצל ד"ר סמיר קאסם מנהל פנימית א1 ו א2 . לאחר ההתמחות בפנימית היא המשיכה ל "התמחות על" במחלות זיהומיות בכרמל אצל מנהל היחידה ד"ר גבי ובר. את ההתמחות היא סיימה רק בינואר השנה ומיד לאחר מכן היא נשאבה לתוך משבר הקורונה העולמי.

" לא יכולתי לבקש מתמחה טובה יותר, אמר באירוע ד"ר ובר, ד"ר רונזא היא שילוב של אשת מקצוע מעולה עם יכולת למידה והשקעה יוצאים מן הכלל. היא נמצאת ביחידה ובבית החולים ללא הפסקה ונותנת את כל הלב והנשמה שלה למטופלים".

במסגרת עבודתה השוטפת ביחידה מספקת ד"ר רונזא עם צוות היחידה ייעוצים בנושא מחלות זיהומיות לכלל מחלקות בית החולים. הם פועלים בתחום מניעת זיהומים עם הדרכות למחלקות קביעת נהלים להתנהגות נכונה כמו היגיינת ידיים העלאת מודעות ומניעת התפשטות של חיידקים עמידים ועוד. " כיום בתקופת הקורונה, מסבירה ד"ר רונזא, אנחנו מנסים להטמיע כללי עבודה ברורים בעיקר מבחינת מיגון כדי למנוע הדבקות. אנו זמינים לכל ייעוץ ולכל חולה חשוד וקביעת צורך בבדיקה כולל הנחיות היכן לאשפז אותו. זו התקופה הכי לחוצה שיש, אני כמעט לא ישנה בלילות אבל אין מה לעשות זאת העבודה ואני אוהבת אותה".

ליחידת הזיהומים בכרמל שותפים מנהל המחלקה ד"ר גבי ובר, שלומית יצחקי אחות אחראית מניעת זיהומים ועוד 3 אחיות מניעת זיהומים שרצות ומכסות את כל בית החולים.

" אני חושבת שכרגע עיקר ההשקעה שלי היא סביב הקורונה, כדי לעבור את המשבר עם כמה שפחות נפגעים חולים והידבקויות אומרת ד"ר רונזא. עד היום פתחנו כמעט 3 מחלקות קורונה חדשות ובכל שלב ובכל פרט אנחנו שותפים מלאים כדי להעניק את מטריית הביטחון למניעת פגיעת המחלה בצוות המטפל והעברת הנגיף וסכנת ההדבקה ".

"מבחינת הקורונה מעדכנת ד"ר רונזא אנחנו רק בתחילת הדרך ונכונה לנו עוד דרך ארוכה אבל אני בטוחה שאם נקפיד על כללי מניעת הזיהומים שמירת המרחק והמסכות נוכל כולנו לעזור במיגור המגיפה. אני מאמינה בעמיתים שלי רופאים ואחיות שיחד נוכל לעמוד מול התקופה הקשה הזו שכולנו מקווים שתעבור במהרה ".

באירוע השתתפו גם ד"ר סמיר קאסם שד"ר רונזא התמחתה אצלו וגם ד"ר אריה ביטרמן יו"ר ועד הרופאים ושניהם ברכו את ד"ר רונזא בהמון הצלחה במינוי החדש.

"אין ספק שד"ר רונזא היא המינוי הנכון ובמקום הנכון וכולנו מאחלים לה הצלחה גדולה"  ברכו הרופאים. ד"ר רונזא הודתה לכול המברכים ואמרה " אני כבר כאן בכרמל מעל 10 שנים ברציפות וכרמל הפך להיות הבית השני שלי. אני גאה להיות חלק מהיחידה שלנו ואני אעשה הכל כדי לתרום ולהעמיד את השירות הטוב ביותר בנושא הזיהומים לטובת כלל צוות בית החולים ולטובת כלל המטופלים שלנו".

ד"ר רונזא נג'אר בת 35 נשואה אמא גאה לשני ילדים מקסימים ותושבת העיר נצרת.

  קרדיט – צילום ביה"ח כרמל

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.