תנועת אומ"ץ דורשת ממבקר המדינה לחקור בדחיפות את ניסיון ההשתלטות של אלפרד אקירוב על חברת כלל

יו"ר אומ"ץ פליציה פלד

כלל מנהלת את הפנסיות של כמיליון ישראלים ∙ אקירוב מבקש לרכוש 15% ממניות החברה שיאפשרו לו להדיח בכירים בה ∙ יו"ר אומ"ץ פליצ'ה פלד: "מי יערוב לכך שזכויות החוסכים יישמרו במלואן?"

קבוצת אלרוב, השייכת לאיש העסקים אלפרד אקירוב, הודיעה כי בכוונתה לרכוש 15% ממניות כלל החזקות, קבוצת ביטוח ופנסיה מהגדולות ביותר בארץ. כבר כעת מחזיקה אלרוב ב-15% ממניות כלל, ואם רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון תאשר את הרכישה הנוספת, יהפוך אקירוב לבעל השליטה בחברה.

מהלך זה מעורר חששות משמעותיים בקרב רבים, ועל כן פנתה תנועת אומ"ץ אל הגורמים הרלוונטיים – מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון ד"ר משה ברקת והיועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט – על-מנת שיבחנו לעומק את העסקה. במכתב בהול שכתבו פנחס פליצ'ה פלד, יו"ר אומ"ץ, ועו"ד עמית עוז, היועץ המשפטי של התנועה, מודגשות זכות הציבור לדעת מראש מה ייעשה בכספי החסכונות הפנסיוניים וכן התנגדות הנהלת כלל והדירקטוריון של החברה למכירת המניות לאקירוב.

עו״ד עמית עוז אומ״ץ. צילום יחסי ציבור אומ״ץ

בהקשר זה חשוב להזכיר את המתיחות בין אלפרד אקירוב לבין בכירי כלל. הסיבה לכך: התנגדותם לעסקת בעלי עניין שבמסגרתה העביר אלפרד מניות בשווי 350 מיליון ש"ח לבנו ג'ורג'י, ללא תמורה. אם אלפרד אקירוב ישלים את ההשתלטות על כלל, חוששים בחברה כי הוא ידיח את המנכ"ל ואת מנהל ההשקעות הראשי. במכתב למבקר המדינה מעלים ראשי אומ"ץ את השאלה "מי יגן על אותם חברי הנהלת כלל ביטוח ופיננסים שהצביעו נגד אקירוב שכנראה יפוטרו עם ההשתלטות?"

כמו כן מתריעים פלד ועוז מפני החיבור הבעייתי בין אינטרסים פרטיים לבין כספי הפנסיה והחסכונות של הציבור הרחב. פרשות תשובה ודנקנר מלמדות כי התוצאה עלולה להיות "הפסדים כבדים לחוסכים העמלים ומאידך רווחים כבירים לבעלי ההון", ועל כן חובה לשאול עוד לפני אישור הרכישה של מניות כלל "מי יערוב לכך שזכויות החוסכים יישמרו במלואן כדי להבטיח את קיום תנאי החסכונות שיעברו לשליטת אלרוב ואקירוב?"

לסיכום הפנייה הדחופה, ציין פלד כי "בשל ניסיון העבר ומידת הנזק הפוטנציאלי לכספי הפנסיה וקופות הגמל, יש להתייחס לעסקה זאת בחשדנות ובזהירות מופלגות". בהתאם מבקשת תנועת אומ"ץ ממבקר המדינה לפעול על-פי האינטרס הציבורי, לחקור בהקדם את כלל הגורמים המעורבים בפרשה ולהביא את מסקנות החקירה לידיעת הציבור.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. שנבל מרדכי

    צעד מבורך. יש חשש להשתלטות רוחב של הון. בידי מעטים

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.