קייטנת קורונה כרמל

כשההורים שלהם נמצאים בקו החזית במלחמה בקורונה, דואג המרכז הרפואי לילדי הצוות הרפואי לפעילות חינוכית מסודרת ומוגנת.

לאחר סגירת מערכות החינוך ובצל המלחמה בנגיף הקורונה, פתח בית החולים כרמל מסגרת יום ייעודית ומיוחדת  לילדי  העובדים.
את הפרויקט מובילים  אהוד פקלר מנהל משאבי אנוש בכרמל עם צוות המחלקה ובשיתוף ועדי הרופאים והעובדים של ביה"ח. הקייטנה פועלת בבית הספר "אחוזה זיכרון יוסף"  הסמוך לבית החולים, והשימוש במתקני בית הספר מתאפשר הודות לעיריית חיפה אשר הואילה לאפשר את השימוש בו בימים אלו. לקייטנה הצבעונית והמוצלחת מגיעים מידי יום  עשרות ילדים של עובדי ביה"ח בגילאי 5-12. לולי שטרן, מנהלת ביה"ס ליאו בק בחיפה, נרתמה גם היא להפעלת האתר מבחינה פדגוגית וחינוכית וגייסה לצידה אנשי הוראה נוספים מבתי הספר בעיר.
ממונת פיתוח משאבי אנוש בכרמל חן גבעול האחראית על קייטנת העובדים מסבירה כי השהות בקייטנה הינה בקבוצות קטנות של  8 ילדים בכיתה (בגילאים דומים)  בהשגחת  עובדי בית החולים, מתנדבים ובני נוער וכי כל האתר כולו מופעל תוך הקפדה מלאה על ההוראות של משרד הבריאות. בימים האחרונים הצטרפו לטובת הפרויקט גם מורות חיילות מפיקוד העורף מה שתורם לחיזוק הצוות החינוכי לימודי.
יו"ר ועד העובדים בכרמל אירינה ברייב שהיא גם אחות במחלקה הקרדיולוגית מגיעה כמעט מידי יום לטפל ולהשגיח על ילדי העובדים. בכל תחילת יום היא בודקת לכל ילד חום ומלמדת את הילדים היטב את חוקי רחצת הידיים. אירנה מציינת כי הילדים מקבלים בכל יום ארוחות בוקר וארוחות צהריים טעימות ומזינות שנשלחות ברוחב לב ממטבח בית החולים, והפעילות כוללת הפעלות לימודיות, יצירתיות וספורטיביות.

" זה פשוט תענוג גדול לראות את הילדים משחקים ושמחים, אומרת אירנה. ועוד יותר משמח אותי זה לדעת שההורים שלהם רגועים ויכולים להמשיך לעבוד ולטפל בחולים בשקט ובביטחון מלא ולדעת שהילדים שלהם נמצאים בידיים טובות ".

ד"ר תמר עציוני רופאה בכירה בביה"ח הביאה לכיתת כרמל את אביב ביתה הקטנה בת ה 5 והיא מלאה רק במילים טובות על המיזם. " זה באמת לא ברור מאליו זה כבוד אדיר לנו כהורים ואין לי מילים להודות לכל מי שהרים את הפרויקט. זה גרם לאנחת רווחה ומאפשר לנו הרופאים את התפקוד התקין. בית החולים יוצק לפרויקט את כל התוכן החומרי והרוחני וזה באמת מדהים ויוצא דופן".

 הילדים מתקבלים בכל בוקר במאור פנים ונהנים מפעילויות מגוונות, החל מיצירה, דרך הופעות מוסיקליות וכלה בשעשועי ליצנות מדליקים עם הליצנים הרפואיים של ביה"ח.

אהוד פקלר מנהל מש״א אומר, ״השהות של הילדים בקייטנה, מאפשרת לצוותים שלנו לעבוד בראש שקט, בידיעה שהילדים מסודרים ונהנים בקרבת מקום, והבונוס בכל זה הוא החיבור האנושי שכל כך מאפיין את כרמל. ילדי עובדים ממחלקות וסקטורים שונים שמתחברים בתוך דקות, העובדים הנפלאים שלנו שמגיעים לשעשע את הילדים ולהעביר להם תכנים שונים, מדגישים את הערבות ההדדית והמשפחתיות של כרמל״.
ד״ר אבי גולדברג, מנהל המרכז הרפואי כרמל מקבוצת הכללית מסכם ואומר," העובדים שלנו הם המשאב החשוב לנו ביותר, ודאי בתקופה לא שגרתית זו. פעילות זו עם ילדי העובדים מאפשרת לעובדי בית החולים להמשיך ולהעניק שירות וטיפול רפואי מיטבי לאוכלוסיית חיפה והצפון  בזמן שילדיהם מוגנים״.

כל הצפון תומך בצוותים הרפואיים של כרמל

הסגר מתהדק, כמות חולי הקורונה נמצאת בעליה, והצוותים הרפואיים של מרכז רפואי כרמל עובדים מסביב לשעון כדי להספיק להעניק את הטיפול הרפואי הטוב יותר לכולם.

את ההערכה לצוותים של כרמל אפשר להרגיש בכמות האדירה של חבילות השי המתנות והארוחות שמגיעות למחלקות ולצוותים בכל יום מעסקים וחברות שונות מכל אזור חיפה והצפון .

בשיתוף רדיו חיפה הפתיעו את מחלקת הקרונה של כרמל חבילות שי מדהימות מתנת "קונדטוריית שני "  כשהן מלאות בכל טוב הקונדיטוריה בעוגות מאפים עוגיות ודברים טובים. רמי כהן הבעלים של הקונדיטוריה אמר, " אני רוצה לעשות טוב לצוותים הרפואיים שנלחמים בחזית ואין כמו מחלקת הקורונה של כרמל שנמצאת ממש בקו האש ".  צוות המחלקה התרגש מאוד ומנהלת המחלקה ד"ר שני ברוש הודתה לרדיו חיפה ולקונדיטוריית שני. " באמצע כל הלחץ עם קליטת חולים חדשים פתאום מגיע שליח עם חבילות של מתוקים זה רומם את הנפש לכולנו וריגש אותנו עד דמעות, זאת הפתעה כל כך נעימה שהרימה את הרוח לכל הצוות". את משלוחי המנות חלקו אנשי הצוות גם למטופלים המאושפזים בתוך המחלקה שנהנו קצת ממטעמי הקונדיטוריה.

גם לקוחות "חומוס יוסף" מצאו דרך להראות את תמיכת הקהילה בעסקים המקומיים וגם בצוותי הרפואה והסיעוד. קהילת בנימינה הפתיעה  את צוותי החירום של מרכז רפואי כרמל. הם תרמו מנות מזון לחומוסיה האהובה עליהם, כדי שבעלי העסק ישלחו מטעמים לצוותי הרפואה העובדים ימים כלילות גם בשגרה וגם בחירום. צוותי הרפואה במיון ובמחלקת הקורונה נהנו מאד מהחומוס והפלאפל והתרגשו מתשומת הלב ומהברכה המרגשת שקיבלו: "אנו לקוחות רשת חומוס יוסף מעריכים מאוד את העבודה שלכם, ומתוך מרצון לתמוך בחומוסיות האהובות עלינו במיוחד, ולפנק אתכם במקביל. זה המעט שאנו יכולים לעשות בכדי להודות לכם" .

גם מסעדת "רפאלו" הותיקה הפתיעה את צוות מחלקה כירורגית ב' של ביה"ח עם פיצות ומגשי אוכל חלבי מפנק לכל צוות הרופאים והאחיות. האחות לנה ויינשטיין הודתה למסעדת רפאלו מכל הלב ואמרה כי הנתינה והתרומות האלו נותנים לצוות המחלקה את הכוח להמשיך ולתת עוד ועוד למען המטופלים. את צוות הפגייה ומחלקת ילודים בכרמל הפתיעו תלמידי בית הספר מפרדיס שהביאו זרי פרחים צבעוניים ויפים וחילקו לכל אחיות וצוותי המחלקה. מנאל אחות המחלקה הודתה לכל התלמידים על המתנה האישית והמרגשת.

מנהלת מחלקת קורונה בכרמל ד"ר שני ברוש אמרה כי " כל תרומה וכל נתינה קטנה הם בעצם אור גדול עבורנו הם אלה שמחזקים את הקשר האמיץ ביננו לבין הקהילה בה אנו חיים והם שנותנים לכל הצוותים בעת הקשה הזאת את הכוח להמשיך ולעשות לטובת כל המטופלים שלנו בביה"ח כרמל".

העולם שהכרנו כרופאים משתנה לנו

ביום יום שלו ד"ר אורי סגול מנהל את המכון הגסטרו של מרכז רפואי כרמל. הוא רואה בודק תומך ומחזק בידו  מקרוב עשרות חולים בכל שבוע. עם תחילת התפרצות הנגיף הוא התנדב להיות המנהל הרפואי הראשון של מחלקת הקורונה החדשה שנפתחה במרכז רפואי כרמל, והמגע האנושי עם החולים הפך להיות בעייתי יותר, ורחוק מתמיד.

מיומנו של ד"ר סגול. " מזה כעשרה ימים עזבתי את עבודתי כמנהל מכון לגסטרואנטרולוגיה ועברתי לעזור בניהול המחלקה החדשה לטפול בנשאי וחולי קורונה. הקמת המחלקה תוך ימים בודדים היתה כרוכה בעבודת צוות מאומצת מאוד תוך הבנה של גודל המשימה ועומק האחריות שהוטלה עלינו .

על השינוי המהיר מרפואה הקלאסית שהכרנו שנים רבות, והמעבר ל"רפואה החדשה" אכתוב בפעם אחרת, הפעם אני רוצה לכתוב ולשתף בחווית החולים .

הסיטואציה דמיונית, אדם חש ברע, מזהה סימנים למחלה, נבדק על ידי אנשי מד"א, ונמצא חיובי.

מקבל הודעה שעליו לארוז חפצים ולהינתק מביתו ולעבור למחלקת בידוד .

את פניו מקבל צוות שעטוי בלבוש של חייזר חללי, והוא נכנס לסביבה לא מוכרת, עם מגע אישי של יד נוגעת  ומנחמת במשורה רבה. בימים האחרונים עלו מספר תגובות שהדגישו את קשיי החיים בתוך תנאים אלו. מאחר ושמנו דגש על הנושא הזה כבר בבניית המחלקה והשקענו באמצעים ליצירת קשר עם החולים ככל האפשר : טלפונים סלולריים שיועדו לשיחות עם החולים, טלפונים עם מצלמות דו-כיווניות, מצלמות אבטחה שמאפשרות לראות את החולים ולדאוג להם מרחוק, אני רוצה לשתף אותם בתגובות שקבלנו מחולים ששוחררו לביתם לאחר שנמצאו שליליים לקורונה לאחר מספר ימים, או הועברו למתקן בידוד במלון .

"לצוות המחלקה, תודה רבה מקרב לב על הטיפול המסור, האנושיות, האוזן הקשבת בימים מטורפים והזויים שלא ידענו אותם כולנו והעולם כולו בטרפת. ואתם עם הטפול המרגיע התמיכה והגבורה שלכם לטפל בנו ולהסתכן למען בריאותנו אתם מעוררי הערכה. אין עליכם אתם עבורי "מלאכים". מאחלת לכולם בריאות טובה ובהצלחה.

ד"ר ברוש ( מנהלת מחלקת קורונה ) לא יצא לי להגיד לכם רשמית, אבל תודה רבה על קבלת הפנים והדאגה עצמה במחלקה. האכפתיות שלכם והגישה המדהימה שלך ושל כל חברי בצוות מהרגע שהגעתי. מעריכה זאת ותמסרי גם תודה לכל מי שלקח חלק בחוויה שלי אצלכם. מעריכה ממש , תודה רבה באהבה והוקרה מחולה מספר 325 ומשפחתה " . מבטיח לכתוב עוד דברים מהעולם המשתנה במהירות לפנינו". ד"ר אורי סגול

קרדיט – בית חולים כרמל

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.