במקום מדורת ל"ג בעומר מזהמת – קהילת החברה להגנת הטבע בחיפה והסביבה מציעה סיורי עששיות חווייתיים

 

מחפשים פעילות אלטרנטיבית למדורת ל"ג בעומר? החברה להגנת הטבע מוציאה סיורי עששיות בחיפה. ואם בחרתם בכל זאת להקים מדורה – בכתבה הבאה תמצאו כמה טיפים לשמירה על הסביבה הטבעית… *

כשהיינו ילדים, מדורות ל"ג בעומר עם הקרשים ותפוחי האדמה היו קונצנזוס. אולם בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לאיכות הסביבה, נשמעים יותר ויותר קולות לפעילות ל"ג בעומר קצת אחרת, שאיננה פוגעת בטבע. קהילת החברה להגנת הטבע בחיפה והסביבה מציעה טיולי עששיות מודרכים שמותאמים לגילאי הגן ובית הספר היסודי. "במסגרת הפעילות, נצא אל הטבע בלילה, נאזין  לקולות החיות, נדבר על היחסים שבין האדם לטבע ועל האחריות של האדם לשמר את הסביבה, וכמובן – נספר על מקורות החג ועל מרד בר-כוכבא", אומרים בחברה להגנת הטבע.

כולנו מכירים את זה – כבר משעות הבוקר בערב ל"ג בעומר, מתרוצצים ברחובות ילדים והוריהם ואוספים מכל הבא ליד – קרשים, שברי רהיטים, ארגזים, עצים ושאר מיני פסולת – לטובת בניית המדורה. עם רדת הערב, נשפכים חומרי בעירה – נפט, סולר וכו' – על הערימות המסודרות, ומוצתים לשמחת כולם. אולם, את נזקי החגיגה לא כולם מכירים –  ל"ג בעומר הוא יום שבו רמות זיהום האוויר עולה משמעותית בשל שריפת עצים מעובדים ותחליפי עץ, בבוקר שלמחרת, בשל מדורות שלא כובו עד הסוף, פורצות פעמים רבות שריפות באזורים טבעיים והמחזה המוכר של גבעות פסולת ולכלוך, הנשארים בשטח זמן רב אחרי התפזרות העשן. "מבחינת הסביבה, מדובר באירוע קצר אבל עוצמתי של בעירה, שפולטת לאטמוספירה פחמן דו-חמצני שגורם לזיהום אוויר שפוגע ישירות בנו, בבני האדם, ובטבע. באופן ארוך טווח, הוא תורם להתחממות כדור הארץ, ממנה כולנו סובלים. בנוסף, בעת קיום מדורות גדולות ישנו בזבוז עצום של משאבים יקרים ובעיקר עץ, שבחלקו ספוג בחומרים מסוכנים לאדם ולסביבה – מעכבי בעירה וכימיקלים מזיקים. כמו כן, מדורות החג לרוב מלוות ביצירת כמות גדולה של פסולת אורגנית שמתפזרת בסביבה ומאפשרת לבעלי חיים שניזונים משארי אשפה להתרבות מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח – עורבים, תנים, שועלים, חזירי בר, חולדות ועוד. ריבוי מינים מתפרצים אלו, בשיא עונת הרבייה, פוגעת באוכלוסיות של חיות בר רגישות כמו ציפורי שיר מקננות, עופרים וארנבות, שניצודים ע"י כמות הולכת וגדלה של מינים מתפרצים", מסביר עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.

להזמנת סיור עששיות מודרך, פנו לשחר צבר – shahaf.z88@gmail.com

ולאלו שבכל זאת יקימו מדורה, הנה כמה רעיונות להפיכת האירוע למהנה יחד עם הימנעות ככל האפשר מפגיעה בסביבה הטבעית:

א.  עזרו לצמצם את כמות המדורות – מדורה אחת לכמה כיתות או קבוצות יחד, בדומה לרעיון של CAR POOL , תוביל לחיסכון במשאבים מזהמים. היוזמה כבר חוללה בעבר שינוי בכמה ערים ברחבי הארץ שהתחייבו לפעול לצמצום המדורות בעיר.
ב. עשו מדורה צנועה – מלבד החיסכון בעצים, מדורות צנועות מפחיתות את הזיהום ואת הנזק שבהתחממות כדור הארץ, וגם – יוצרות אווירה יותר אינטימית…

ג. אל תבעירו פלסטיק – בל"ג בעומר עולה רמת זיהום האוויר בכל רחבי מדינת ישראל. הימנעו משריפת חומרים כמו פלסטיק וצמיגים, המגדילה בהרבה את רמת זיהום האוויר, דבר המסכן גם את הנמצאים ליד המדורה ובעיקר את המבוגרים יותר והתינוקות.

ד. עדיף לשרוף גרוטאות מעץ – עץ הוא משאב סביבתי ולכן רצוי לחסוך בו. קורות העץ בהן משתמשים לבנייה – מקורן בעצים חיים, וככל ששורפים יותר מהן – עצים אחרים נכרתים להכנת קורות חדשות. גם לעצים מתים, במיוחד בסביבה מדברית, יש חשיבות במארג האקולוגי. למשל, הם משמשים מקום לינה לציפורים ומקום מסתור לחיות בר שונות. רצוי לשרוף מוצרי עץ שונים שכבר אין בהם שימוש, כמו רהיטים שבורים וכדומה.

ה. שימו לב למיקום המדורה – בחרו אזור חשוף שאין בו סכנת התלקחות אש לשטחים רחבים אחרים. שדות בור ושדות קוצים הם מקומות מועדים לפורענות. שריפות רבות הנובעות מרשלנות האדם, פוגעות באופן אנוש בצומח ובחי. מקומות המחיה של החיות נהרסים, וחלקן, בעיקר הקטנות שבהן, לא מסוגלות להימלט מאש המתפשטת במהירות. בנוסף, אסור להקים מדורה מתחת לקווי טלפון, קווי חשמל או איזורים בקרבת דלק וחומרים דליקים אחרים.

ו. חפרו גומה וגדרו באבנים – את בסיס המדורה כדאי לעשות בתוך גומה אותה חופרים באדמה. כך, שבסוף הבעירה ניתן לכסות היטב את האיזור והפגיעה במקום כמעט ולא תהיה מורגשת. יש להציב אבנים מסביב למדורה, בכדי למנוע את סכנת ההתלקחות והתפשטות השריפה.

ז. הימנעו כמה שאפשר משימוש בכלים חד פעמיים – פלסטיק כבר אמרנו? אז באותו עניין – אפשר לחסוך כך כמויות פלסטיק אדירות, שלא לדבר על חיסכון כספי וחיסכון באיסוף הזבל. למה בעצם שלא כל אחד יביא איתו מהבית צלחת וכוס, ויחזיר אותה לשטיפה בבית? נסו את זה!

ח. הצטיידו בכמות מים רבה המוקדשת למטרות כיבוי המדורה – יש להרטיב היטב את שרידי המדורה כדי לוודא שכל שרידי האש כבויים. גם רגע לפני שאתם עוזבים, בדקו שלא הושארו גחלים בוערים.

ט. נקו אחריכם את שאריות האוכל והפסולת שימו בפחים המיועדים לכך, על מנת לשמור על ניקיון השטחים הפתוחים, ולמנוע פגיעה בחיות הבר.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.