אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בחיפה

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בחיפה

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בחיפה נפתחו אתמול בערב (רביעי) בעצרת זיכרון עירונית ממלכתית, שנערכה בהיכל התיאטרון העירוני בהשתתפות ראש העיר, חברי מועצת העיר וניצולי שואה.

העצרת, שהוקדשה לשואת יהדות רומניה, נפתחה בקריאת "קדיש" ו"אל מלא רחמים". בין משתתפי העצרת היו גם יוצאי רומניה, אשר סיפוריהם האישיים הומחזו על-ידי תלמידי בתי ספר תיכוניים בחיפה.

שישה ניצולי שואה, אשר לוו על-ידי חיילי "פרק משימה" של העיר חיפה הדליקו משואות לזכר ששת המיליונים מבני העם היהודי שנספו בשואה.

אירועי יום הזיכרון צוינו גם בבתי הספר בטקסי זיכרון ובשיעורי חינוך שהתקיימו בסימן אמירתו של יגאל אלון – "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".

הבוקר (חמישי), יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נערך בהיכל העירייה הטקס "לכל איש יש שם" בהשתתפות ראש העיר, עינת קליש רותם, חברי מועצת העיר וחברי מועצת הנוער העירונית. לאחר הישמע הצפירה הוזמנו המשתתפים להקריא את שמות יקיריהם שנספו בשואה.

בהמשך האירוע קיימה ראש העיר עינת קליש רותם, מפגש עם ניצול השואה, זאב קדם, שסיפר על קורותיו בשואה. בסיפורו תיאר זאב כיצד הצליח לשרוד במשך 5 שנים, מאז פלישת הצבא הנאצי לקטוביץ', עיר הולדתו בפולין ועד לרגע שחרורו בשנת 1945 במחנה מאוטהאוזן על-ידי בעלות הברית.

זאב, אמו ואחותו זכו להיכנס לרשימת שינדלר, הודות לד"ר גרוס, שהיה מאהבה של אמו ושימש כרופאו האישי של אוסקר שינדלר. זאב עבד כילד במפעלים של שינדלר, תוך ידיעה שכל יום שעובר, בעודו נשאר בחיים, מהווה ניצחון עבורו. זאב שיקם את חייו, גדל באנגליה וסיים לימודי הנדסת חקלאות. הוא הקים משפחה וסיפר את סיפורו האישי על מאות במות ברחבי העולם.

חניכי תנועות הנוער ומרכזי הנוער בעיר קיימו "מפגשים בסלון", במסגרתם נפגשו עם ניצולי שואה ושמעו מהם על סיפורם האישי במהלך השואה. כמו כן התקיים "פרויקט" פרח לניצול", בו העניקו בני הנוער בעיר, חניכי מרכזי הנוער, תנועות הנוער וארגוני הנוער, זו השנה השנייה ברציפות, פרח וברכה אישית לניצולי השואה. קציני צה"ל פקדו מועדונים חברתיים בהם מתקיימות פעילויות עבור ניצולי שואה והעניקו לכל ניצול תעודה וזר פרחים.

בחיפה מתגוררים כיום כ-13,000 ניצולי שואה, מהריכוזים הגבוהים בארץ של ניצולים. חיפה שמה לה בשנתיים האחרונות בעדיפות עליונה את הטיפול בניצולים, באמצעות פיתוח תכניות ייעודיות הכוללות בין היתר מוקד מיצוי זכויות בשיתוף הרשות לניצולי שואה, מועדונים חברתיים, תכנית למרותקי בית ועוד. במסגרת זו מבצעת העירייה מיפוי צרכים מול אלפי ניצולים במטרה לתת מענה הולם לצרכיהם. כמו כן מונו במנהל הרווחה מתכלל שירותים עירוניים לניצולי שואה ועובדת סוציאלית ייעודית.

מאז פרוץ משבר הקורונה מקיימים שירותי הרווחה בשיתוף עמותות, ארגונים ומתנדבים מגוון נרחב של פעולות להפגת הבדידות והגברת הביטחון התזונתי של ניצולי השואה. כמו כן, יזמה העירייה מפגשי "שולחנות עגולים" עם כלל העמותות והארגונים הפועלים בעיר למען ניצולי שואה, במטרה להגביר ולהעמיק את שיתופי הפעולה בין הגופים השונים, הפועלים למען "ניצולי שואה" ולייצר "קואליציה חיפאית" לטיפול בניצולי שואה.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.