ועדת חקירה ממלכתית עכשיו לבדיקת תיפקוד הממשלה במשבר הקורונה

פליצה פנחס פלד יור תנועת אומץ.צילום יח"צ

זו הדרישה של תנועת אומ״ץ שהגישה בקשה דחופה להקמת וועדת חקירה מכוח חוק ועדות חקירה, התשכ"ט–1968

האקדמיה ליושרה שילטונית של תנועת אומ״ץ המליצה לתנועה לדרוש הקמת וועדת חקירה ממלכתית

יו״ר אומ״ץ פליצ׳ה (פנחס) פלד, עו״ד יצחק מינא, יו״ר המועצה הציבורית שליד התנועה וע״ד עמית עוז פנו
ב 3 לפברואר ליועץ המשפטי הד״ר אביחי מנדלבליט וליו״ר הוועדה לביקורת המדינה, ח״כ אלעזר שטרן  בבקשה להקים באופן דחוף וועדת חקירה ממלכתית בעניין התנהלות הממשלה במשבר הקורונה.

הפונים מציינים כי המגפה גבתה מחירים בלתי נסבלים בחיי אדם ובהתדרדרות המשק אל סף התהום

ראשי התנועה מדגישים כי שהממשלה התרשלה בתפקידה ואף חצתה קווים אדומים מבחינת הפקרת האינטרס הציבורי והעדפת שיקולים פוליטיים תחתיו, תוך שהפרה  נחרצות את אחריותה לשלום הציבור ובריאותו .

בחלוף כשנה מפרוץ מגפת הקורונה, נפטרו עד כה בישראל כ- 5560 בני אדם וכ-664 אלף נדבקו במחלה נכון להיום והתנהלות הממשלה בתקופה זאת, ואופן הטיפול שלה במגפה, הביאו למשבר אמון חריף בין הציבור לבין הממשלה. אמון הציבור בהנחיות משרד הבריאות והגורמים האחראיים ישירות לניהול המשבר התערער, באופן שהוביל לאי-ציות התושבים להנחיות, וככל הנראה, להתפשטות המגפה.

הפונים מבקשים להדגיש מספר נקודות בניהול הכושל של המגפה:

  • חיסיון וחוסר ודאות 

החיסיון שהוטל על הפרוטוקולים של ועדות הקורונה השונות (קבינט הקורונה וועדת החיסונים) למשך 30 שנה וחיסיון ההסכמים עם החברות המייצרות את החיסונים, מובילים לפגיעה בלתי מידתית בזכות הציבור לדעת.

  • סוגיית התקצוב

שיקולי תקציב, שאינם ראויים בנסיבות אלה, הנחו את הגורמים האחראיים על הליך הקמה ותפעול של מערך הבדיקות

  • חקירות אפידמיולוגיות

דו"ח מבקר המדינה אשר עסק בחקירות אפידמיולוגיות וקטיעת שרשראות ההדבקה, העלה ממצאים מדאיגים המעלים חשד למחדלים, והתנהלות לא תקינה ולא סבירה בעת החירום הנוכחית ומשרד הבריאות לא נערך מראש, ולא הייתה ברשותו מערכת יעילה לניהול איכותי של מערך הבדיקות האפידמיולוגיות.

  • מערכת הבריאות

תיעדוף חולי הקורנה במערכת הבריאות מעלה חשש כבד לפגיעה בחולים אחרים, שלא אובחנו כחולי קורונה, אך נזקקו לטיפולים חיוניים שונים.

  • אופן תיעדוף החיסונים

יש יסוד סביר לקביעה שאחוז גבוה זה של מתחסנים צעירים, אשר חוסנו לפני הצוותים הרפואיים, דיירי הדיור המוגן, דיירי מסגרות לנפגעי נפש, גילאי 60 ומעלה ואזרחים עם דיכוי חיסוני קשה, יוביל למחסור כללי בחיסונים ו/או למחסור בתחנות חלוקה, לדחיית החיסון של הזכאים לפי המתווה וכתוצאה מכך סיכון חייהם של האוכלוסיות בסיכון.

עו״ד יצחק מינא, יו״ר המועצה הציבורית שליד תנועת אומ"ץ. צילוםפ פרטי
  • החלטות ממשלה שונות

החלטת הממשלה על כניסת סטודנטים ותלמידי ישיבות מחו״ל ללא בדיקות קורונה ופרוייקט נעלה של הסוכנות היהודית. מחדל השמים הפתוחים, כאוס בנתב״ג חוסר אכיפה ובדודים לחוזרים ארצה.

תוכנית הרמזור של פרופ׳ גמזו נדחקה למספר חודשים, ההסבר כנראה שיקולים פוליטים זרים, חוסר תקצוב לסגירת פערים בחברה הערבית, חוסר תקצוב תוכניות נגד אלימות במשפחה, גלי הפרישות במשרד הבריאות, והעלאת שכרם של חברי הכנסת עם פרוץ המגפה.

עו״ד עמית עוז אומ״ץ. צילום יחסי ציבור אומ״ץ

לאור המקרים שהציגו ראשי תנועת אומ״ץ בפנייה עולה חשש כבד למחדלים מצד הממשלה בניהול משבר הקורונה. מחדלים אלה הם רק חלק קטן ממכלול של התנהלות המעלה סימני שאלה רבים. האינטרס הציבורי, המנהל התקין ושלמותה של הדמוקרטיה הישראלית מחייבים הבהרות חדות וברורות שמקומן להתברר בוועדת חקריה ממלכתית.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.