הסכם השלום עם האמיריות יובא לאישור הכנסת לפני אישורו בממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום חיים צח לעמ
ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום חיים צח לע"מ

הממשלה אישרה פה אחד את הצעת ראש הממשלה להביא את חוזה השלום "הסכמי אברהם לשלום: חוזה שלום, יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות" לאישור הכנסת בטרם הבאתו לאשרור על ידי הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת: "אני מביא היום לממשלה את הסכם השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות. זהו הסכם השלום הראשון שישראל חותמת עליו מזה למעלה מ-25 שנים. במקביל אנחנו משלימים את ההסכמים עם בחרין. כלומר, אנחנו נעשה שלום עם שתי מדינות ערביות במקביל.

ההסכם הזה שונה מקודמיו בכך שישראל איננה מוותרת על שטח כלשהו. שנית, המרכיב הכלכלי הוא מאוד דומיננטי בו, והתמורות הכלכליות יטיבו עם כל אזרחי ישראל. שלישית, ההסכם הזה מלווה בפתיחת השמיים, פתיחת השמיים של סעודיה למטוסים ישראלים, למטוסים מישראל ולמטוסים אל ישראל. זה אומר שישראל מפסיקה להיות סמטה ללא מוצא, אלא הופכת לצומת מרכזית. חשוב גם לומר שזה משתנה לא רק במונחים הגיאוגרפיים, אלא גם במונחים הגיאופוליטיים והכלכליים.

אין לי ספק שאחת מתוצאות הלוואי שקשורות במהלך ההיסטורי הזה, זה שינוי היסטורי נוסף – חברת שברון, אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, החליטה להיכנס לישראל, להשקיע בהוצאת הגז מהמים, דבר שגם הוא יכניס מיליארדים לקופת המדינה, והם תמיד היו רגישים למה שקורה ביחס של מדינות המפרץ לישראל. בנוסף למאמצים שאנחנו משקיעים, ואתה משקיע יובל, אין ספק שההסכם הזה כבר מחולל תפנית גיאופוליטית גדולה מאוד.

ההסכם הזה הוא הסכם שמבוסס על שלום מתוך עוצמה. לא שלום מתוך ויתורים שיחלישו את ישראל ויסכנו אותה, אלא שלום מתוך עוצמתה של ישראל. התפיסה הזאת מלווה אותי שנים רבות, אני כתבתי על כך לפני 25 שנים. כתבתי שהתפיסה הרווחת שנשיג שלום עם מדינות ערב רק אם נפייס את הערבים בוויתורים מרחיקי לכת שיחלישו אותנו היא שגויה. אדרבה, אנחנו צריכים להשיג שלום ויכולים להשיג שלום מתוך שכנוע של הערבים שאנחנו כאן עובדה קיימת, מתוך העוצמה שלנו שהיא בלתי מעורערת.

לפני שש שנים אמרתי באו"ם שהתפיסה שהשלום הישראלי-פלסטיני יסייע לפריצה למרחב בין ישראל לעולם הערבי גם הוא נתון לשיקול חדש. אמרתי שמה שאני חושב זה שזה פועל להיפך – שפיוס רחב בין ישראל לעולם הערבי יביא לקידום שלום ריאלי בינינו לבין הפלסטינים. אמרתי שעלינו לשאת עינינו לאבו-דאבי ולריאד, ואני חושב שכולכם מבינים שהשלום הזה מלווה בהרבה מאוד מעשים. רוב המעשים מתחת לפני השטח – הרבה פגישות, הרבה מגעים, הרבה מאוד קשרים שנרקמו במהלך השנים.

אני מבקש להודות בהזדמנות הזאת ליצחק מולכו ולטוני בלייר, שסייעו מאוד בכינון הקשרים האלה לפני כחמש שנים, הידוקם וקידומם לאחר שנים של הפסקה. אני מבקש להודות למוסד, שסייע בזה כל הזמן. אני מבקש גם להודות לכל מי שנטל חלק במאמץ הגדול הזה. לנשיא טראמפ ולצוותו, שהתרומה שלהם הייתה מרכזית. בדרך כלל, אפשר להגיד ללא יוצא מן הכלל, כל הסכמי השלום בין ישראל למדינות ערב לוו בסיוע של ארה"ב, וכאן לא רק שזה לא יוצא דופן אלא שהייתה מעורבות ישירה וחשובה מאוד של הנשיא טראמפ וצוותו.

בסוף השבוע אני שוחחתי עם ידידי, נסיך הכתר של איחוד האמירויות, השייח׳ מוחמד בן זאיד. הזמנתי אותו לביקור בישראל, הוא הזמין אותי לביקור באבו דאבי. אבל עוד קודם לכן אנחנו נראה כאן משלחת מאיחוד האמירויות ותצא משלחת נוספת שלנו לשם. אני מבטיח לכם שנקבל את המשלחת מאיחוד האמירויות באותו חום ובאותה התרגשות גדולה, כפי שהתקבלה המשלחת הישראלית באבו דאבי.

אנחנו דיברנו על שיתופי הפעולה שאנחנו מקדמים – בהשקעות, בתיירות, באנרגיה, בטכנולוגיה ובתחומים נוספים. אנחנו גם נשתף פעולה וכבר אנחנו משתפים פעולה במאבק נגד מגפת הקורונה. זה כבר קורה, זה יקרה בהיקף הרבה יותר גדול. זה מאוד יסייע לנו לצלוח את המגפה.

אמרתי לנסיך הכתר בן זאיד שאנחנו נאשר השבוע את הסכם השלום ההיסטורי, בממשלה ואחר כך בכנסת. ההסכמים הללו מבטאים את השינוי הדרמטי שחוללנו במעמדה של ישראל באזור. מדינות ערב רוצות לעשות איתנו שלום, כי הן רואות איך הפכנו את ישראל למעצמה. הן רואות גם איך אנחנו עומדים מול איראן, לפעמים לבד, מול כל העולם. הן מבינות שאנחנו יכולים לסייע להן בהרבה מאוד תחומים. הם רואים שישראל לא רק שאינה נטל ואינה אויב – היא בעלת ברית חיונית בכל זמן, בייחוד בעת הזאת. אין לי ספק שבקרוב נראה הסכמים עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות".

צילום: חיים צח/ לע"מ

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.