הוחלט להעמיד לדין בכפוף לשימוע את השוטר שירה בסלומון טקה ז״ל

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) – על דעת פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) – הודיעה לעורך דינו של קצין המשטרה החשוד בגרימת מותו של סלומון טקה ז"ל, כי הוחלט לשקול להעמידו לדין בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו.
הודעה בעניין זה נמסרה גם לבני משפחת טקה ולעורכי דינם, בפגישה שנערכה עימם לפני זמן קצר. ——- זוהי השתלשלות האירועים על סמך ניתוח הראיות:
1⃣ בכתב החשדות נטען כי בשעות הערב הגיע קצין המשטרה – שלא היה בתפקיד – לפארק ציבורי בקריית חיים, במסגרת בילוי עם בני משפחתו. באותה עת היו בפארק גם שלושה נערים בגילאי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13.
בצאתם מהפארק סיפרה אשת השוטר לבעלה כי ראתה שהקטין בן ה-13 מוסר לנערים שטר כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. השוטר ביקש מאשתו להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש חזרה לפארק לבדוק את החשד לפיו הנערים מאיימים לכאורה על הקטין בן ה-13 ונוטלים את כספו.
2️⃣ השוטר ניגש אל הקטין בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הקטין אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 ₪. השוטר פנה לנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה תוך שהוא מציג תעודה משטרתית, והורה לאחד הנערים לרוקן את תכולת כיסיו.
• בשלב זה הצטרף סלומון טקה ז"ל, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו ולפשר מעשיו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה והציג את התעודה המשטרתית. טקה אמר בתגובה כי התעודה מזויפת.
• הנערים וטקה החלו להקניט את השוטר ולקללו ובשלב מסוים, כאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה טקה לשוטר ואמר לו שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים הולכים אחרי השוטר וממשיכים להקניטו ולקללו.
—— 3️⃣ השוטר, אשר חשש כי האירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל עושה דרכו לרחוב הסמוך. שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת בצמידות אחריו וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. השוטר התקשר למוקד 100 של המשטרה, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאויים.
• בשלב זה הבחין השוטר ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום, כ-25 מטרים משם. הוא החליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחניה פתוחה של בית סמוך.
4️⃣ בעודו בחניה, הרימו טקה וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק השוטר לעבר הנערים וטקה להשליך מידיהם את האבנים אך הם לא נענו לקריאותיו. טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר השוטר. שתי אבנים פגעו בשכם ימין שלו ובזרוע שמאל, וגרמו לו לחבלות. על פי בדיקות ד.נ.א., אחת האבנים שפגעו בשוטר הייתה אבן שצורתה משולשת, שמימדי צלעותיה 15-8-12 ס"מ לערך.
• בתגובה, פסע השוטר מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד שניים מהנערים וטקה עומדים מולו, במרחק של 4-3 מטרים לערך. בשלב זה, שלף השוטר את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים וטקה, במטרה להרתיעם, וצעק לעברם להתרחק לאחור.
• מיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט, במרכז הכביש, סמוך לשמאלו של טקה ומעט לפניו, וירה יריה אחת.
—– 5️⃣ אירועים אלה התרחשו תוך שניות בודדות. כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, מדובר בירי של כדור אחד, הקליע פגע באספלט, ובעקבות הפגיעה באספלט התפצל, וליבתו ניתזה היישר מהאספלט אל בית השחי של טקה, חדרה אל גופו וגרמה למותו.
• טקה החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים, התמוטט בעודו מדמם. למרבה הצער, כל המאמצים להצילו עלו בתוהו.
—– בחינה מדוקדקת של התיק הביאה את מח"ש למסקנה כי קצין המשטרה החשוד גרם ברשלנות למותו של טקה ז"ל, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד, והכל בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הקרקע, בנסיבות ובאופן בהם פעל החשוד.
• לאחר עריכת השימוע ושקילת כל הטענות שיושמעו, תתקבל החלטה סופית בתיק.
—- סוגיית מצלמות האבטחה
• חוקרי מח"ש הגיעו לזירת האירוע זמן קצר לאחר הירי ופתחו מיד בחקירת המקרה. במסגרת פעולות החקירה שנעשו בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים לאירוע ונתפסו מצלמות אבטחה אשר ממוקמות ברחוב בו אירע הירי.
*** ואולם, בניגוד לפרסומים שונים, לא נמצאה כל מצלמת אבטחה שכוונה במדויק לאזור התרחשות האירוע ותיעדה את רגע הירי – בין היתר כיון שהירי עצמו בוצע בחזית בניין שבנייתו רק נסתיימה והוא טרם אוכלס ***

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.