הברווז שבסכנת הכחדה, צחראש לבן, חזר לחרוף בבריכות נשר הסמוכות לנחל קישון

ברווז הצחראש לבן הנמצא בסכנת הכחדה ושוכן בבריכות נשר בתקופת החורף, נמצא בסכנה בעקבות תכנית האגירה השאובה לייצור חשמל.
הברווז הלבן בשטח
הברווז הלבן בשטח

בריכות נשר, שלגדות נחל קישון, מאוכלסות בחורף בברווזים רבים, כמו ברכיה, טבלן גמדי והמין הנדיר, הנמצא בסכנת הכחדה עולמית- צחראש לבן. בחורף 2014 נמנו במאגר הצפוני 480 ברווזי צחראש לבן, המהווים כ- 5% מאוכלוסייתו העולמית. מתצפיות אנשי המקצוע ברשות נחל הקישון, הברווז שב ושהה בחודשי החורף בבריכות נשר גם השנה.

רוב האוכלוסייה של הצחראש מתרכזת במרכז אסיה, דרום מזרח אירופה והמזרח התיכון, כאשר ישראל מצויה בגבול התפוצה של המין ונחשבת כאזור בו המין חולף בלבד בתקופת החורף.  ברווזי "צחראש לבן" מתרכזים במאגרים גדולים וותיקים, עם ריכוז מזינים ומליחות גבוהים כפי שיש בבריכות נשר.

מין זה יחד עם עופות המים האחרים עלולים לאבד בקרוב את ביתם. תכנית שהגישה חברת כלל לוועדה לתשתיות לאומיות, מייעדת את הבריכה בה שוכנים עופות אלה, למתקן תשתית ליצירת חשמל באמצעות טכנולוגיה של "אגירה שאובה".

ברשות נחל הקישון מציינים, שככל שחלילה יקום מתקן כזה, לא תהיה אפשרות לקיים מערכת אקולוגית כלשהי.

תוכנית האגירה השאובה מתבססת על שאיבת מים מהבריכה במובל תת קרקעי עד למחצבת חרייבה במרומי הכרמל. כאשר יש צורך באספקת חשמל מידית, מורידים בבת אחת את המים שנאגרו בבריכה העליונה בכרמל לכיוון הבריכה התחתונה בנשר ותנועת המים הזאת מפעילה טורבינה שמייצרת חשמל.

לדברי מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים:  "פרויקט אגירה שאובה גוזל שטח רב ויקר ובעולם הרחב נזנח פתרון זה לטובת פתרונות טכנולוגיים חדשים ויעילים יותר. אבקש להדגיש, כי אין מדובר באנרגיה מתחדשת ועל כן גם מסיבה זו יש להסיר מסדר היום את התוכנית הפוגענית.

לשמחתנו, קיים שיתוף פעולה מלא עם עיריית נשר וראש העיר, רועי לוי,  ובכוונתנו למנוע את קידומה של תוכנית האגירה השאובה שעל שולחן הועדה לתשתיות לאומיות ולפתח באזור פארק לטובת הטבע והאדם".

לדברי יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בעיריית נשר, דני קרן: "הברווז הנדיר צחראש לבן שוב הגיע לנשר. נשר היא עיר ירוקה השופעת ערכי טבע ובעלי חיים נדירים. עיריית נשר, יחד עם רשות נחל הקישון פועלים, על מנת לשמור על ערכי הטבע הייחודיים כאן, על המגוון הרחב של בעלי החיים, ביניהם הברווז הנדיר ולקדם פארק מטרופוליני – פארק טבע עירוני באזור האגמים לטובת פעילויות פנאי ונופש. כעירייה ששמה לנגד עיניה את טובת התושבים, אני משוכנע שפארק טבע עירוני יהיה לתועלת הציבור ויהווה מוקד משיכה אטרקטיבי למשפחות רבות בעיר ובאזור".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.