מדינת ישראל משלמת מיליוני דולרים מדי חודש כפיצוי לבעלי אוניות שתקועות מחוץ לנמלים

פליצ'ה פלד ומירב מיכאלי. עיבוד תמונה הללי אורגינל
פליצ'ה פלד ומירב מיכאלי. עיבוד תמונה הללי אורגינל

תנועת אומ"ץ: כספי ציבור טובעים בים עקב הפקקים בנמלים – והממשלה לא מושיעה .∙ העיכוב בפריקת הסחורות גורם גם לעליית מחיריהם של מוצרים רבים ∙ יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד: התנועה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי שהממשלה תמצא פתרון למשבר

הפקקים בכניסה לנמלים בחיפה ובאשדוד הפכו בחודשים האחרונים למציאות יומיומית. עשרות אוניות אשר מובילות חומרי גלם ומוצרים שונים לארץ תקועות במשך ימים רבים, מבלי שתתאפשר פריקתן. תנועת אומ"ץ, הפועלת למען מנהל תקין, קוראת לראש הממשלה ושרת התחבורה להתערב במשבר באופן מידי – ולמנוע בזבוז משווע של כספי ציבור.

לדברי פנחס פליצ'ה פלד, יו"ר אומ"ץ, הנזק הישיר לקופת המדינה עומד על כ-200 מיליון דולר בשנה. החישוב שערך פלד מבוסס על הסדר בין מדינת ישראל לבין בעלי האניות, לפיו המדינה, כלומר הציבור, משלם קנס בגובה 20,000$ על כל יום של המתנה לפריקה. מכפלת מספר האניות – כ-70 בממוצע – במספר ימי ההמתנה ובגובה הקנס מוביל להוצאה אדירה, שמעוררת תמיהה: "כיצד מדינה שהוצאותיה הכספיות רבות כל כך מרשה לעצמה לשלם סכומי עתק?!"

נזק נוסף שנגרם עקב העיכובים בפריקת אניות המטען הוא עליות מחירים – הן של המוצרים המיובאים והן של פריטים אחרים שייצורם מבוסס על חומרי הגלם באניות. אמנם קשה להעריך את חלקה של ההתנהלות הבעייתית בנמלים ביוקר המחיה, אולם אין ספק שהנזק הכלכלי משמעותי ושהציבור הרחב משלם על כך מחיר יקר.

על-מנת לקדם פתרון למצב, שיגרו פלד ויו"ר המועצה הציבורית של תנועת אומ"ץ, עו"ד יצחק מינא, מכתב דחוף אל ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי. ראשי אומ"ץ מציינים כי "טביעת כספי ציבור בים אינה מחויבת המציאות. ניתן להשתמש במספר רציפים לצורך פריקת הסחורות שבאניות. לצורך זה יש לבצע תיאומים עם ההסתדרות הכללית ועם חברת נמלי ישראל".

בתנועת אומ"ץ מדגישים כי זהו עניין לאומי דחוף ממדרגה ראשונה. בהתאם, במידה והפנייה לא תזכה לאוזן קשבת, התנועה תשקול לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה, לרבות הגשת עתירה לבג"צ על-מנת שזה יחייב את ראש הממשלה ושרת התחבורה למלא את חובתם לציבור.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.