נוף הגליל – עיר מדברת שפות

התכנית "עיר מדברת שפות" יצאה השבוע לדרך ביוזמה משותפת של העירייה, קרן רש"י, משרד החינוך,רשת המרכזים הקהילתיים "פסיפס" והאקדמיה באמצעות המרכז הישראלי לגיל הרך במכללת "אורנים".

עיריית נוף הגליל השיקה השבוע תוכנית חינוכית ראשונה מסוגה בארץ בתחום העשרה שפתית בגיל הרך

התכנית "עיר מדברת שפות" יצאה השבוע לדרך ביוזמה משותפת של  העירייה, קרן רש"י, משרד החינוך,רשת המרכזים הקהילתיים "פסיפס"   והאקדמיה באמצעות המרכז הישראלי לגיל הרך במכללת "אורנים".

כוחה של שפה

התכנית נוגעת בתופעה השכיחה כמעט בכל מעון וגן ילדים בארץ: הורים אשר שפת אמם איננה עברית או שהם דוברים שפה נוספת ברמה גבוהה, נוהגים לדבר עם ילדיהם מגיל אפס בשפתם ולסמוך על הסביבה שמחוץ לבית – הגן, החוגים והמפגשים עם חברים – שתעשה את העבודה ותטמיע את העברית בשפת הילדים. "ההורים מניחים כי לימוד שפה שאיננה עברית בקרב ילדיהם מגיל אפס מייצר עושר שפתי וקליטה מהירה של שתי שפות בחייהם הבוגרים, אולם הדבר יוצר בלבול מוחלט בקרב הילדים וניתן לזהות אותו כבר במעונות היום. פעוטות בגיל שנתיים מגיעים למעון עם בליל של שפות מעורבבות במשפטים לא ברורים שמייצרים קושי רב בתקשורת עם צוות הגן ועם שאר הילדים",  מסבירה עינב סויסה, מנהלת תחום הגיל הרך בעיריית נוף הגליל.

 האקדמיה שותפה 

לצורך התוכנית, העירייה ביצעה מחקר מיוחד ממנו עולה כי בקרב 50% מילדי הגנים בעיר שפת האם שלהם איננה עברית. "הדבר משפיע על רמת העברית בקרב הילדים שמדברים בשתי השפות ובאופן טבעי השפה העברית הופכת לשפתם השנייה והפחות חזקה", מסבירה סויסה.

מכללת "אורנים" נרתמה למשימה וגיבשה יחד עם משרד החינוך וקרן רש"י תוכנית מהפכנית אשר בפעם הראשונה מטפלת בתחום השפה בגיל הרך באופן שמשלב את כל המעגלים הנוגעים בעולמו של הילד.

גם ילדים מגיל  0-3

"החידוש בתוכנית הוא שיתוף הפעולה הראשון של עירייה עם אקדמיה ושינוי של 180 מעלות בגישה. עד עכשיו ריבוי השפות הצטייר כקושי ואילו כעת ההתייחסות אליו היא ממקום של חוזק ועושר שפתי. אם עד עכשיו העירייה לא נכנסה לתחום מעונות היום שאינם תחת הפיקוח שלה, הרי שכעת מעונות היום הם חלק אינטגרלי בתוך התוכנית.

הכשרת גננות, הורים, סבם וסבתות  

פרופ' מינה שוורץ, ראשת הרשות למחקר במכללת "אורנים", בעצמה עולה ותיקה מרוסיה, לקחה על עצמה להוביל את התוכנית בכובע של האקדמיה, בברכת נשיא מכללת "אורנים" פרופ' עמית שכטר. "ללמד עברית כשפה שנייה זו מיומנות ומי שמרוויח בחיים מריבוי שפות הם הילדים. אבל כדי להצליח במדינת ישראל צריך לדעת עברית ברמה גבוהה ובשביל זה צריך פרופסיה – צריך להדריך את  ההורים, הסבים והסבתות, הגננות הסייעות, המרכזים הקהילתיים ולהתאים את כל המרחב העירוני הנגיש לעולמם של הילדים וכל המעגלים הקשורים בו בסנכרון מלא".  התוכנית כוללת הכשרה מיוחדת של המטפלות במעונות בכל הקשור לאופן לימוד השפה השנייה בקרב פעוטות, סדנאות להורים ולבני המשפחה כולל סבים וסבתות כיצד לדבר עם הילדים בשפתם החזקה, טיפול וליווי שוטף של קלינאיות תקשורת בגן ובמרחב החברתי של הילד ועוד.

כבוד לשפות

"כל המעגלים החברתיים המשפיעים על עולמו של הילד, מתחברים לשרשרת אחת של שפה אחידה שלא שמה בצד את השפה המדוברת על ידי ההורים אלא מעצימה אותה ונותנת לה את הכבוד תוך הבנת הצורך בהטמעת השפה העברית כשפה ראשונה",  מסכמת מנכ"לית העירייה חוה בכר.

השקה חגיגית

התוכנית הושקה ביום שלישי השבוע, בטקס חגיגי שהתקיים בהשתתפות ראש העיר רונן פלוט, נשיא מכללת "אורנים" פרופ' עמית  שכטר, ראשת רשות למחקר במכללה פרופ' מילה שוורץ, מנהלת תוכנית ההכשרה במכון הישראלי לחינוך בגיל הרך ד"ר דפנה אפרתי, מנהלת המכון הישראלי לגיל הרך ד"ר אורית דרור, מפקחת משרד החינוך יעל קורן. מטעם העירייה השתתפו: מ"מ ראש העיר אלכס גדלקין, מנכ"לית העירייה חוה בכר, מנכ"לית רשת המרכזים הקהילתיים "פסיפס" בתיה כהן, מנהלת "אקו סיסטם" במערך החינוך רחל מאירה סיאני, מנהלת יוזמת נוף הגליל במרכז מטעם קרן רש"י רינת בטיטו-מזוז, מובילת תחום הגיל הרך עינב סויסה ובאמצעות הזום צוותי גננות, מטפלות, סייעות ומפקחות בגני הילדים בעיר.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.