אתר היסטורי מהתקופה הביזנטית נחנך בנהריה

צילומים: מיקי אלקובי

העיר נהריה מקדמת את החזון התיירותי ולצד פיתוח הטיילת, שדרוג שדרות הגעתון וקיום אירועי תרבות ופסטיבלים בחגים ובקיץ, קידמו העירייה ורשות העתיקות בשיתוף מתנדבים מקרב התושבים בעיר, את שדרוגו ושיקומו של אחד האתרים ההיסטוריים המרשימים מהתקופה הביזנטית. ״יש לנו בעיר אוצר היסטורי וכעת הוא נחשף לציבור ומקבל את המקום הראוי לו", ציין ראש עיריית נהריה, רונן מרלי

בטקס חגיגי בהשתתפות מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, נציג הבהאים בישראל, תושבים ואורחים נוספים, נחנך היום, יום ג', האתר הביזנטי בנהריה. במרכז האתר הממוקם במזרח העיר, בשכונת כצנלסון, נמצאת רצפת פסיפס מרשימה שנפרסת על שטח של מעל 500 מ"ר אליה נהגו להגיע עולי רגל ותיירים בתקופה הביזנטית לפני כ-1400 שנים.

בשוליה של רצפת הפסיפס ובכל ההיקף שלה יצר האומן מעל 100 מדליונים שמהם נותרו כעת 87. המדליונים מתארים בעלי חיים שונים, ציפורים, עופות ואיורים של בני אדם במצבים שונים. במרכז הרצפה נמצאת הרוזטה, ששרדה כמעט בשלמותה ומי שמביט בה בזוויות שונות מגלה את חוכמתו הרבה של האומן שיצר אותה, בכך שהיא נותנת אשליה אופטית של תלת מימד.

הרצפה היוותה חלק ממתחם שנחרב בפלישה הפרסית ססנית בשנת 614 ונשרפה כליל. שרידי המקום התגלו במקרה בשנת 1964, בעת חפירת יסודות למועדון נוער, כחלק מהרחבת בית ספר היסודי כצנלסון. בשנת 1974 נחשפה הרצפה על ידי רשות העתיקות ושוחזרו חלקים רבים ממנה. בשנת 1984 נבנה המבנה הנוכחי מעליה בתרומה נכבדה ונדיבה של העיר הגרמנית התאומה של נהריה – ביליפלד. בשנת 1992 נסגר המקום לביקור הקהל הרחב ובמשך שנים לא תוחזקה. הצמחייה כיסתה את שטחה, חלונות המבנה נלקחו, הסורגים נפרצו, וציפורים מצאו בה מקום נוח לגדל דורות של גוזלים חדשים.

בדצמבר 2019, פנתה קבוצת מורי דרך מנהריה, אל העירייה ובתום פגישה עם ראש העירייה רונן מרלי, ובתאום מול רשות העתיקות החל תהליך להשבת עטרה ליושנה והפיכת האתר הארכיאולוגי הייחודי הזה לאתר תיירותי מהדרגה הראשונה בנהריה. בפיקוח ובהובלת רשות העתיקות, החלו עבודות ניקוי, שיפוץ, גינון ותיקון בתוך המתחם ומחוצה לו. המתנדבים הנהריינים בראשותם של אלי אוקנין ורוני פלד, חברי וועדת התיירות של העיריה, הצליחו יחד עם צוותי רשות העתיקות והעירייה להביא את האתר למצב בו נכנסו לפעילות צוותי השימור של רשות העתיקות וביחד עם מתנדבים מתוך הקהילה הנהריינית ותלמידי בתי ספר, החלו בעבודות לשיפוץ ושימור רצפת הפסיפס. חלק מהממצאים, שנאספו בזמן החפירה, הוחזרו על ידי רשות העתיקות והוצבו באתר כגן ארכיאולוגי ובתוך המבנה עצמו. המטרה הסופית היא מיצוב המקום כאתר ארכיאולוגי מוביל לקהל הרחב: תיירים מכל העולם, מטיילים, בתי ספר וכמובן לתושבי נהריה.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, ״רשות העתיקות יזמה את הצלת רצפת הפסיפס המרהיבה, וזהו רגע מאוד מרגש עבורנו, המסכם שנתיים של עבודה מאומצת. משמרים מומחים, יחד עם מתנדבים מסורים ומחויבים מקהילת נהריה, עמלו לנקות את האתר מפסולת שהצטברה במשך 30 שנה, ולשמר אותו עד שיתאים לביקור קהל. היוזמה הצליחה בזכות שיתוף הפעולה החשוב עם עיריית נהריה והציבור המקומי, ואנחנו שמחים להנגיש כעת לציבור פנינת תיירות של ממש".

*ראש עיריית נהריה, רונן מרלי: *״יש לנו בעיר אוצר היסטורי וכעת הוא נחשף לציבור ומקבל את המקום הראוי לו. מדובר באתר בעל ערך ארכיאולוגי רב ועלינו לעשות הכל כדי להנגיש ולחשוף אותו לתושבי העיר ולתיירים מהארץ ומהעולם. שיקום וחידוש האתר, שבוצעו לאחרונה, התאפשרו הודות למורי הדרך הנהריינים וקבוצת תושבים אכפתיים, שדחפו וקידמו את הפרויקט ויחד עם שותפינו ברשות העתיקות, אפשרו לנו להגיע לרגע המשמעותי והמרגש הזה וברצוני להודות להם על כך".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.