פסיקה תקדימית של העליון: החזר אגרה בכל מקרה של הסכם גישור

עו"ד אבי גולדהמר, הכהן הגדול של הרשויות המקומיות. צילום יח"צ

ההחלטה הפכה פסק דין שניתן במחוזי חיפה לפיו האגרה תוחזר רק אם בית המשפט הפנה את הצדדים להליך גישור

בית המשפט העליון  קבע בהחלטה תקדימית כי אגרת בית משפט ששולמה, תוחזר במקרה ששני הצדדים הגיעו להסכמה בהליך גישור גם במידה ולא נשלחו אליו על ידי בית המשפט. בכך קיבלו השופטים את ערעורו של עו"ד אבי גולדהמר מחיפה על פסק דין שניתן במחוזי חיפה שדחה את הבקשה להשבת האגרה.

בבית המשפט המחוזי בחיפה נדונה תביעת חברת בניה לקבל פיצויים מרשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון על הפסדים שנגרמו לה כתוצאה מביטול מכרז של המדינה. במקביל להגשת הסיכומים, לאחר שתי ישיבות, הצדדים פנו לגישור והגיעו להסכם שהוגש למחוזי לקבלת תוקף של פסק דין.  כמו כן ביקש עו"ד אבי גולדהמר שייצג את חברת הבנייה לקבל החזר של האגרה ששולמה, בקשה שלה הסכימה המדינה. אולם השופט מנחם רניאל דחה את הבקשה בנימוק שהתקנה להחזר אגרה אינה חלה כאשר הצדדים פנו לגישור ביוזמתן אלא רק במקרה שבית המשפט הפנה אותם לגישור.

שופטי העליון, נעם סולברג, ג'ורג' קרא ויעל וילנר, קיבלו את טענותיו של עו"ד אבי גולדהמר  שהתקנה בנושא החזר אגרות  משתמשת במונח "גישור" ואין בה אבחנה באם הצדדים פנו לגישור ביוזמן או בהפניית בית המשפט. עוד נטען כי במידה ותעשה אבחנה כזאת היא עלולה להיות תמריץ שלילי שלא לפנות להליך גישור.

עוד ציינו שופטי העליון בשבתם  כבית משפט לערעורים בעניינים מנהליים כי גם הנתבעות בתיק, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, תמכו בבקשה להחזר אגרת המשפט.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.