עיריית חיפה מגדילה את תקציב הפעילות להתמודדות עם תופעת חזירי הבר:*

גידור ומעברי מנע * השבת הפחד הטבעי של חזירי הבר מבני-אדם * הגדלת יחידת המתנדבים * מחקר אקדמי המקיף מסוגו בעולם * קיבוע פחי אשפה * שימוש בצמחיה שאינה מושכת חיות בר * תחנות האכלה מותאמות לחתולים בלבד * מינוי אקולוג מומחה לריכוז הפעילות

לאחר שנים, בהן הוכח דילול חזירי הבר באמצעות ירי כבלתי יעיל, נוקטת העירייה בשורה של אמצעים חדשים, שנועדו להרחיק בדרכים הומניות את חזירי הבר משכונות המגורים.
חיפה, הגובלת בפארק הכרמל, כוללת בתוכה שטחים ירוקים נרחבים וואדיות, הנושקים ומתמזגים עם שכונות המגורים. מדובר באוצרות טבע, מנכסיה החשובים של העיר. חיות הבר  הן חלק בלתי נפרד מכל אלה. כמו ערים אחרות, גם חיפה מתמודדת עם פלישת חיות בר לעיר.

בשנים האחרונות התמודדה העירייה עם הנושא באמצעות דילול חזירי בר על-ידי ירי, שהתבצע בקרבת בתי תושבים ובוואדיות, אותם פוקדים מטיילים רבים. מחקרים שנערכים בנושא מעלים, כי לא רק שהירי אינו יעיל, אלא אף ייתכן שהוא גורם לתוצאה הפוכה, בין היתר בשל הורדת גיל הבגרות המינית של הנקבות והכנסת חזירים צעירים למעגל הרבייה עקב ציד של זכרים דומיננטיים. בנוסף, התעורר חשש, כי חזירי בר שנפגעו מהירי, ברחו ומתו במקומות מסתור בוואדיות, דבר שהגדיל את מקורות המזון העומדים לרשותן של חיות הבר.

עוד עולה מהמחקרים, כי רק שילוב של מספר אמצעים, שיבוצעו בו-זמנית, יוכל לתת מענה ראוי, גם אם לא מוחלט, לצמצום הקונפליקט בין תושבי העיר לחיות הבר. מדובר בתהליך ארוך, המחייב משאבים, לימוד ועבודה מתואמת של כלל הגורמים העוסקים בנושא, לרבות "רשות הטבע והגנים", שכבר נרתמה לפעילות משותפת עם העירייה, כמו גם שיתוף פעולה מצד תושבי העיר, בעיקר בכל הקשור לשמירה על ניקיון המרחב הציבורי ממקורות מזון, המהווים גורם משיכה עיקרי של חיות בר לעיר.   
 
בחודשים הקרובים תמנה העירייה אקולוג מומחה שירכז את מגוון הפעולות בנושא ובהן:
• לראשונה תחנות האכלה מותאמות לחתולים שימנעו מחיות בר לאכול מהן. 
• מאות פחים יקובעו בשנת 2020 ברחובות בהם בולטת תופעת חזירי הבר. 
• צמחייה עירונית תוחלף בצמחיה שפירותיה אינה מושכת חיות בר.
• מעברי מנע לבקר יותאמו למניעת מעבר חזירי בר מהוואדיות. 
• יוקמו גדרות יחד עם מנהל ההנדסה למניעת כניסת חזירי בר לשכונות.
• "הייזינג" (הפחדה) להשבת הפחד הטבעי של חזירי הבר מבני אדם והרחקתם משכונות המגורים.
• הגדלת יחידת המתנדבים המסייעים לתושבים שנתקלים בחזירי בר ומתדרכים אותם כיצד לנהוג בעתיד.
• מחקר אקדמי ראשון מסוגו בישראל ומהגדולים מסוגו בעולם אותו יזמה העירייה, יסייע לקידום דרכים נוספות על אלו שכבר מבוצעות לטיפול בנושא. 
• בחינה מתמדת של מחקרים והתפתחויות מדעיות בתחום זה בעולם
• תכניות חינוך והסברה ישולבו במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות ללימוד כללי התנהגות במפגש עם חזירי הבר, גורמי משיכה שלהן לעיר ודרכים למנוע אותן.

הדמייה: דוברות עיריית חיפה


Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.