פריצת דרך בתחום הטיפול במחלות אוטואימוניות וראומטיות באמצעות הנדסה גנטית

(צילום: מחלקת ראומטולוגיה, המרכז הרפואי בני ציון) התמונה מאושרת לשימוש ללא תמורה

העתיד של הראומטולוגיה: טיפול חדשני ע"י תאים מהונדסים גנטית משנה את חייהם של חולים קשים. המרכז הרפואי בני ציון, בשיתוף עם המרכז הרפואי שיבא, קיים כנס מדעי בינלאומי רחב היקף שעסק בפריצות הדרך החדשות ביותר בתחום הטיפול במחלות אוטואימוניות וראומטיות באמצעות מגוון טיפולים המשתמשים בתאי הגוף עצמו, ביניהם טיפול בטכנולוגית CAR-T, טכנולוגיה רפואית מתקדמת הנחשבת לאחת ההבטחות הגדולות של עולם הרפואה המודרנית.

הכנס ששודר מאולפן וירטואלי במרכז הרפואי בני ציון, התקיים ביוזמת מנהל המרפאה לסקלרודרמה ומחלות רקמת חיבור פרופ' דורון רימר ובשיתוף עם מנהלת היחידה לראומטולוגיה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר פרופ' מירב לידר, והשתתפו בו מומחים מובילים מארה"ב, גרמניה, צרפת וישראל, לצד חוקרים ורופאים בכירים מתחומי הראומטולוגיה, ההמטולוגיה וההנדסה הגנטית במרכזים הרפואיים בישראל.

במוקד הכנס עמדה שיטת ה-CAR-T, טיפול חדשני שבו נלקחים תאים ממערכת החיסון של המטופל, עוברים הנדסה גנטית במעבדה כך שיוכלו לזהות ולנטרל את הגורמים למחלה, ומוחזרים לגוף כ"תרופה חיה". מדובר בטכנולוגיה שפותחה במקור לטיפול בסרטני דם, וכעת מסמנת פריצת דרך משמעותית גם בטיפול במחלות ראומטיות קשות.

במהלך הכנס הוצגו נתונים ותיעוד ראשון מסוגו בעולם של הצלחות טיפוליות בחולי ווסקוליטיס (דלקת כלי דם) , דלקת מפרקים שגרונית ובחולי סקלרודרמה עמידה לטיפול, מחלות מורכבות וקשות בחולים בהם כשלו כל הטיפולים הקונבנציונליים. לאחר טיפול ב CAR T , החולים הראו שיפור משמעותי וארוך טווח ללא צורך בטיפול נילווה, הפוגה ללא תרופות עם שיפור משמעותי במצבם הרפואי ובאיכות חייהם.

בין המשתתפים בכנס, מנהל המחלקה לראומטולוגיה ואימונולוגיה קלינית באוניברסיטת ארלנגן נירנברג בגרמניה פרופ' גיאורג שט, הנחשב לאבי שיטת ה-CAR-T בתחום הראומטולוגיה, אשר הציג את הנתונים האחרונים בטיפול בתקדם בשיטת t cell engager.

פרופ' דורון רימר המוביל מזה 10 שנים בארץ ובעולם ושותף לכתיבת ההנחיות הבינלאומיות בנושא טיפולים פורצי דרך סלולר therapy cellular (טיפול תאי) במחלות ראומטיות, אמר: "הכנס מסמן את תחילתו של עידן חדש ברפואה הראומטולוגית בישראל ובעולם. היכולת להשתמש בתאים של המטופל עצמו, לבצע בהם הנדסה גנטית ולהחזירם לגוף כדי להילחם במחלה מהשורש, משנה את כל תפיסת הטיפול בחולים הקשים ביותר. עבור מטופלים שמיצו את כלל האפשרויות הטיפוליות, מדובר בתקווה אמיתית ובפתיחת דלת לעתיד רפואי חדש."

עוד הוסיף פרופ' רימר: "שיתוף הפעולה בין בני ציון, שיבא והמומחים המובילים בעולם מציב את ישראל בחזית החדשנות הרפואית ומאפשר להביא למטופלים בארץ את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום הרפואה המותאמת אישית."

מלבד טיפולי ה-CAR-T, עסק הכנס גם בפיתוחים מתקדמים בתחום השתלות מח עצם, שימוש בתאים מדם טבורי וטכנולוגיות נוספות המשלבות בין תחומי ההמטולוגיה והראומטולוגיה לטיפול במחלות דלקתיות ואוטואימוניות מורכבות.

במרכז הרפואי בני ציון מציינים כי הכנס הבינלאומי, היווה צעד נוסף בחיזוק מעמדו של המרכז הרפואי כחלק מהעשייה המחקרית והקלינית המתקדמת בישראל, תוך חיבור ישיר לחזית המדע והרפואה העולמית.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.