יאיר חזר לחיים

יאיר אהרון בן ה-62 שב לחיים לאחר שלקה בדום לב במהלך שחייה בבריכה בירושלים * התושייה של צוות מרכז הספורט לרנר בירושלים, הדרכת החובש במוקד 101 של מד"א והימצאות דפיברילטור במקום, הצילו את חייו של יאיר, שנותר ללא פגע * מנכ"ל מד"א, אלי בין: "העלאת המודעות להרחבת פרישת מכשירי הדפיברילטור חשובה מאין כמוה, ויוצרת את ההבדל בין מוות לחזרה לחיים".
ליבו של יאיר אהרון הפסיק לפעום במהלך שחייה בבריכה במרכז הספורט לרנר בירושלים. הוא איבד דופק ונשימה, ומת מוות קליני. המציל נדים עלון זיהה זאת מיד, משה אותו מהמים והחל לבצע בו עיסויי לב. במקביל, מאור רוזן, מדריכת כושר שעובדת במקום, לא היססה, רצה להביא את מכשיר הדפיברילטור מלובי המרכז, והתקשרה למוקד 101 של מד"א.
בהדרכה טלפונית של חובש בכיר במוקד מד"א יניב זארוג המשיכו פעולות ההחייאה, תוך מתן מכות חשמל ממכשיר הדפיברילטור. כעבור מספר דקות ומתן מכות חשמל בהדרכתו של יניב החובש במוקד, ליבו של יאיר שב לפעום, הוא חזר לחיים והחל לשוב להכרה. כל זאת, בדקות הבודדות, עד להגעת הניידת לטיפול נמרץ של מד"א למקום. החובשים והפראמדיקים של מגן דוד אדום שהגיעו למקום, ביצעו בדיקות רפואיות ופינו את יאיר לבית חולים, כשהוא בהכרה מלאה ובמצב יציב.
ארבעה חודשים אחרי המקרה, נפגש יאיר עם האנשים שהצילו את חייו. המציל, מדריכת הכושר, החובש במוקד מד"א, ויאיר, חזרו יחד למקום בו הכל קרה – המוות והחזרה לחיים.
״היום אני מבין עד כמה העבודה של החובשים והפראמדיקים במוקד 101 חשובה״, *אמר יאיר אהרון*, ״עצם זה שאני פה זה הרבה בזכות יניב, החובש במוקד מד"א. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם האנשים בבריכה לא היו פועלים לפי ההנחיות שלו, ואם לא היו מחזיקים במרכז הספורט לרנר במכשיר הדפיברילטור. המפגש בבריכה, כמה חודשים אחרי המקרה, היה מאוד מרגש עבורי. לא יכולתי להפסיק לחבק את האנשים שהצילו את חיי ולהודות להם".
"ההתרגשות להיפגש עם יאיר, עם נדים ועם מאור הייתה עצומה", *סיפר חובש בכיר במוקד מד"א, יניב זארוג*, "מפגש כזה הוא לא מובן מאליו, וחשוב להבין שמעבר לתושייה והנחישות של כולם, אם לא היה במקום דפיברילטור, ייתכן שיאיר לא היה עומד כאן אתנו היום".
עד כמה כל רגע שעובר במקרה של דום לב הוא קריטי? בכל 60 שניות שחולפות ללא טיפול מרגע האירוע, פוחתים סיכויי ההישרדות של החולה ב-7%-10%. ככל שמכת חשמל ממכשיר הדפיברילטור מתקבלת מהר יותר, בשילוב עם ביצוע עיסויים, הסיכוי של החולה לחדש את פעילות הלב גדל. את המכשיר, כל אזרח יכול להפעיל בקלות, ללא ידע רפואי מוקדם. המכשיר נותן מכות חשמל על פי הצורך, מכתיב את קצב ההחייאה, ומספק הוראות הפעלה קוליות וחזותיות ברורות בעברית. במקביל, יש להזעיק את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון מד"א שלי, ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד.
*מנכ"ל מד"א, אלי בין:* "כשאדם לוקה בדום לב, כל דקה היא קריטית, וחשוב לפעול באופן מידי. כל אחד ואחת יכולים לבצע פעולות פשוטות, בהן ביצוע עיסויי לב והפעלת מכשיר ההחייאה (דפיברילטור), אשר מגבירות לאין שיעור את סיכויו של החולה לשרוד. העלאת המודעות להרחבת פרישת מכשירי הדפיברילטור חשובה מאין כמוה, ויוצרת את ההבדל בין מוות לחזרה לחיים. במקרה של יאיר, ראינו כיצד כל החוליות בשרשרת ההישרדות פעלו, והביאו לחזרתו לחיים, ולחיק משפחתו".
צילום: דוברות מד"א

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.